Sista avslutningen

En högtidlig och stämningsfull examensceremoni är just avslutad. Den traditionsenliga bandceremonin och den sedvanlig kortegen genom Skara samt tal av studentkårsorföranden från balkongen på undervisningshuset har gjorts för sista gången.

Dagen till ära fick jag hjälp i mitt tal av Peter Hernquist som gav oss perspektiv och jämförelse med examen för 239 år sedan. En epok är avslutad och vi tar nya tag för en ljusnande framtid i Skara.

De nya framtidsprojekten snurrar på bra och vi känner ett stort intresse hos företag och organisationer för såväl industridoktorander som kompetensutveckling, för att nämna några exempel. Vi ligger också mycket rätt i tiden med RådNu där vi redan lever upp till förväntningar som finns på oss av konkurrenskraftsutredningen.

Förra veckan hade jag förmånen att få inleda en av workshopen på den stora samverkanskonferensen i Kalmar, Högskola och Samhälle i samverkan 2015. Jag kan konstatera att vi ligger rätt när det gäller arbetssätt och regional samproduktion, vi blir det goda exemplet redan i denna inledande fas. Men för oss är ju inte samverkan något nytt, vi har sedan mycket länge varit efterfrågade som idégivare och fått möjlighet att berätta både nationellt och regionalt om vårt sätt att arbeta. Skillnaden är nog att det idag finns olika benämningar. På Universitet pratar vi ofta samverkan, på Högskolor ofta samproduktion och sen ska vi alla arbeta med innovation. Men oavsett vad vi kallar det för så är den gemensamma nämnaren genom åren att skapa gemensamma mötesplatser som i sin tur skapar nytta för både akademi och företag. Inte en nytta på ett dokument utan en verklig nytta. Det är något som vi också ska nå i våra nya framtidsprojekt.

Till sist – alla lärare och personal med ansvar för utbildningar i Skara, det finns inte ord för vad ni gjort under dessa år från beslutet av utbildningarnas flytt till dagens avslutning – så jag säger bara TACK FÖR ALLT !

Margareta

av Margareta Stigson

Platschef vid SLU i Skara, ansvarar för SLU:s sekretariat för uppdragsutbildning samt livsmedelskonsortiet meNY. Med fötterna i myllan och stort djurintresse fylls även fritiden med lätthet.