Fullsatt trots hård VM-konkurrens – vicerektor rapporterar från Almedalen tisdag

Almedalsveckan bjuder på fler seminarier än någonsin och fler SLU:are än någonsin är på plats. När jag läser årets program så är det lätt att konstatera att det är många som ordnar seminarier om ämnen relaterade till SLU:s. Det är en bra indikation på hur otroligt relevanta våra frågor är i dagens samhälle. Vi har mycket kompetens att bidra med i diskussionerna och nästa år hoppas jag därför se ännu fler SLU:are aktiva i olika paneler och diskussioner!

Under måndagen gick jag på flera seminarier om SLU-relaterade frågor, till exempel uthållighet från jord till bord och livsmedelsstrategin, men också ett om universitetens autonomi.

Måndagseftermiddagen innehöll också ett stilla regn, som kom lagom till min cykeltur ut från Visby. Det var tillräckligt mycket för att blöta ner en cyklist men tyvärr inte så mycket att det gör någon skillnad för naturen i övrigt.

Vad räcker skogen till?

SLU Future Forests seminarium ”Vad räcker skogen till?”

Under tisdagen ordnade SLU Future Forests ett fullsatt seminarium med engagerat deltagande. Utgångspunkten för diskussionerna var bidrag från forskare vid SLU och Umeå universitet. I övrigt var det deltagare från myndigheter, intresseorganisationer, politiken och inte minst publiken, som mycket livfullt diskuterade den framtida svenska skogsproduktionen, vad den ska användas till och hur politiken möjligen ska utformas. Det märks att SLU Future Forests har hittat en form för seminarier i Almedalen som är mycket uppskattad och som fungerar alldeles utmärkt, förutom att det var många intresserade som tvingades vända i dörren till den fullspikade lokalen!

Se den inspelade livesändningen av seminariet på Facebook*

Fake eller fakta om mat?

Sedan, med start exakt samtidigt som fotbollsmatchen mellan Sverige och Schweiz, var det dags för SLU Future Foods seminarium ”Fake eller fakta om mat”. Upsala Nya Tidnings chefredaktör skrev om den krocken som ”stackars SLU”, men farhågorna kom på skam.

SLU Future Foods seminarium Fake eller fakta om mat? Foto: Henrik Rönnberg

Salen fylldes än en gång och alla fick inte plats. Att dra mer än fullt hus i konkurrens med en åttondelsfinal kanske kan sammanfattas med SLU vs fotbolls-VM : 1 – 0. Hur som helst var det stort intresse även efter seminariet, där många stannade och pratade med seminariedeltagarna och inte minst våra forskare. En utmärkt eftermiddag för SLU med andra ord och roligt att se att framtidsplattformarna väcker intresse.

Se den inspelade livesändningen av seminariet på Facebook*

Kvällen avslutades med diskussioner hos LRF och möte med andra vicerektorer för samverkan, hos Uppsala universitet, intensivt som vanligt.

Erik Fahlbeck under SLU Future Foods seminarium. Foto: Gunilla Leffler

Erik Fahlbeck, vicerektor

*Efter Almedalsveckan kommer det att finnas inspelningar av högre kvalitet på SLU:s Youtubekanal.