Almedalen torsdag – sista dagen för SLU

Sommarljuset strålar in över Hallfreda där jag bor. Den tidiga cykelturen in till Visby blir en påminnelse om att det ofta blåser på Gotland, och att det uppenbarligen, precis som i Uppsala innebär motvind. I det här fallet ger det extra tid att njuta av vägrenar som är en fröjd för ögat och som vittnar om stor biologisk mångfald, i alla i jämförelse med vad jag är van vid.

Dagens första SLU-seminarium handlar om regionala livsmedelsstrategier. Utgångspunkten är en rapport, framtagen av Hushållningssällskapens förbund, författad av en SLU-student, Natalie Tysk. Idag har många svenska regioner en egen livsmedelsstrategi. Hänger dessa strategier ihop med regeringens nationella ambitioner? Vad innehåller de regionala strategierna och hur ska de förverkligas var några av de frågor som diskuterades livligt i många smågrupper, med representanter för flera regioner, forskare, företagare och andra. Uppsala kommuns motsvarande arbete presenterades också. Under halvannan timme lyckades deltagarna byta många idéer och inte minst inspirerade erfarenheter från Kalmar. Medarbetare från SLU har på olika vis varit inblandade i flera lokala initiativ och fortsättning kommer på en rad olika områden. Tydligare målformuleringar och avsatta resurser kommer säkert ha stor betydelse för hur framgångsrika de regionala resurserna blir.

SLU:s avslutande aktivitet i det här årets Almedalsprogram handlade om nytänkande kring ekonomi och lokal organisering. Vi hade deltagare med på distans från Norrland och lite teknikstrul fick lösas genom deltagande via mobiltelefon istället. Det är intressant att det går att medverka på ett meningsfullt sätt på distans och frågorna engagerade de som deltog. Dagens båda seminarier gav också en hel del information och intryck som både vi från SLU och de andra deltagarna kan arbeta vidare med.

Jag hinner också lyssna till, och delvis delta i, en diskussion om stärkt innovationskraft och ökad samverkan mellan lärosäten och näringsliv i Östra Mellansverige. Inte minst Günter Mårder, VD för Företagarna, bidrog med flera konkreta tips på hur samarbeten mellan företag och akademi kan bli mer relevanta och fungera bättre. Vi har, från SLU:s sida, varit inbjudna tidigare men än så länge valt att inte delta aktivt i det projekt som diskuterades, framförallt eftersom vi valt att prioritera andra liknande interna initiativ. Möjligen kan vi hänga på om det blir en fortsättning, eftersom det i hög grad rör processer som vi i alla fall aktivt utvecklar för tillfället. Initiativen kring samverkan är dock många!

Mitt eget program avslutas med att jag medverkar i en panel kring livsmedelsförsörjning, ordnad av Lunds universitet. Utgångspunkten här är forskning kring situationen i delar av Mellanöstern och även om förutsättningarna i vissa avseenden skiljer sig radikalt från de svenska så finns det ett flertal gemensamma frågeställningar. En reflektion vid detta seminarium, som jag tycker är generell för många av de aktiviteter som ordnats, är att den kunskap och den kompetens som SLU har, det vill säga den kunskap och kompetens som vi som arbetar på SLU har, behövs och efterfrågas av många andra. Det är uppenbart att många seminarier här i Almedalen skulle må bra av att ha deltagare från oss, som skulle kunna bredda och fördjupa diskussioner och frågeställningar. Många intresserar sig för våra frågor mitt intryck är att vi ofta kan nyansera bilden och mycket enkelt öka förståelse för centrala förutsättningar inom våra områden.

Vi var ganska många som deltog i årets aktiviteter, egna och andras, men det var betydligt fler som valde att ordna seminarier där vår kompetens inte bara var en del av utgångspunkterna utan där vi som arbetar vid SLU hade kunnat bidra, eftersom vi så uppenbart har relevant kunskap!

Stort tack till alla SLU-are som på olika sätt deltagit i årets program!

Erik Fahlbeck, vicerektor med ansvar för samverkan