Rapport från Almedalen – tisdag

Almedalen tisdag 5 juli. Dagen började med en uppfriskande cykeltur in till Visby, i härligt sommarväder. SLU:s tre aktiviteter kring Future Forests var alla välbesökta. Seminarier om skadegörare, skogen i bioekonomin och klimatpolitiken, och inte minst framtidsstudier lockade en stor och aktiv publik och sändes också på webben. Bland deltagarna märktes Seminarium om skogensroll i en bioekonomibland annat förra och nuvarande landsbygdsministern. De var just idag överens om det mesta, inte minst att de frågor som hanteras inom Future Forests är centrala! Teman som skadegörare i ett förändrat klimat, skogen som kolsänka eller som bas för koldioxidsubstitution och framtidsforskning presenterades alldeles utmärkt. Stort tack till hela teamet inom Future Forest för lyckade och professionella arrangemang!

Utöver detta blev det seminarier om styrning av universiteten och samverkan för min del. Kvällen avslutades på Uppsala universitets mycket välbesökta mingel, innan cykeln tog mig tillbaka till sängen samtidigt som den nedgående solen spelade ut sitt fulla register över en lätt molnig Gotlandshimmel.