Belönade studentuppsatser vid SLU!

Scroll down for an English version

Igår delade Uppsala kommun ut uppsatsstipendier. Sju av 35 inkomna uppsatser till stipendiekommittén prisbelönades. Det är oerhört glädjande att se att fem av dessa gick till studenter vid SLU! SLU-studenterna behandlar i sina uppsatser hållbarhetsbegreppet utifrån flera perspektiv, allt ifrån vikten av gröna ytor för såväl god folkhälsa som för att binda kolet i marken, till hur nyttjande av räkodling och kor kan ske på ett miljövänligt sätt.

Uppsatserna visar på den vetenskapliga bredden vid SLU och signalerar om en god kvalitet i våra utbildningar. Inte minst visar de att vi har otroligt skickliga studenter!

Stort grattis Rebecka, Linn, Karin, Tove, Therese och Jonathan!

Mer information om prisceremonin och om uppsatserna.

Karin Holmgren

Winning student essays at SLU

Uppsala kommun yesterday presented its annual essay scholarships. Out of 35 nominated essays, 7 were chosen for scholarships. It is immensely gratifying to note that five of these were awarded to students at SLU! The topics covered in the SLU essays range from the importance of green spaces for public health and for carbon capture, to environmentally friendly shrimp cultivation and cattle management.

These essays demonstrate the scientific breadth at SLU and they are also proof of the quality of our courses and programmes. And not least, they show that we have very capable students!

A big congratulations to Rebecka, Linn, Karin, Tove, Therese and Jonathan

Karin Holmgren