Tack för god samverkan

Efter drygt sex år som vicerektor för samverkan vid SLU blev det så dags att lämna över till min efterträdare Erik Fahlbeck. Det har varit fantastiskt spännande och intressanta år då samverkansområdet har haft en mycket stark utveckling vid SLU. Detta blev inte minst tydligt när Vinnova 2015 utvärderade 27 lärosätens samverkansstrategier och implementering. SLU fick högsta betyg och 3,2 miljoner kr för att utveckla vår samverkan på universitetsnivå. Nu hoppas vi på lika gott utfall när Vinnova utvärderar särskilt utvalda samverkansaktiviteter från de olika lärosätena – besked kommer i juni.

Framgångsrik universitetssamverkan kräver hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet, men också en stark integritet, tillsammans med stor lyhördhet och respekt för villkor och betingelser i andra delar av samhället. Detta finns i hög grad vid SLU – men det finns fortfarande en del att göra vad gäller att utveckla den interna samverkan och resursutnyttjandet – inte minst för att ha mer att erbjuda externa kontakter. Det är olyckligt om revirtänkande och olika administrativa gränser tillåts bromsa utvecklingen. Det är också viktigt att komma ihåg att framgångsrik extern samverkan ger oss stora möjligheter att utveckla universitetets forskning, foma och undervisning.

Under åren har jag haft förmånen att få vara med och initiera och utveckla samverkans- aktiviteter och strukturer såsom Samverkanslektorerna, Skansen-samarbetet (med kommande permanent Östersjö-utställning), Matologi-event, Global Challenges University Alliance, Green Innovation Park, SLU:s Almedals aktiviteter, Uppsala Health Summit, Forskarrådet och Samverkansrådet. Förutom rena samverkansprojekt har mitt uppdrag har också inneburit att företräda universitetet, och ofta att ordna det vetenskapliga programmet, vid besök från politiker, näringsliv, utländska universitet och ambassadörer. Jag har då alltid kunnat känna stolthet över den höga kvalitet och bredd på verksamheten som SLU kunnat visa upp.

Genom alla dessa olika aktiviteter har jag lärt känna så många kunniga, trevliga och samverkanskompetenta SLU-medarbetare – ett riktigt privilegium. Stort tack till er alla!

Som en del av er nu kanske redan vet så kommer jag att lämna SLU till sommaren. Det känns lite märkligt efter nästan 35 år vid universitetet, men också väldigt roligt att få ta sig an ett nytt ledningsuppdrag som Rektor vid Örebro universitet (min uppväxtstad).
Jag kan redan se samverkansmöjligheter mellan de båda universiteteten och ser fram emot att få hålla kontakten med alla goda krafter vid SLU.

Avslutningsvis vill jag rikta ett alldeles särskilt tack till samverkanskoordinator Sara Brännström för ett otroligt fint samarbete. Samtidigt önskar jag min mycket kompetente efterträdare Erik all lycka till med SLU:s fortsatta samverkan!

Johan Schnürer, ”vicerektor emeritus”