Utvecklingen av våra utbildningar

Nyligen hade jag mitt första möte med utbildningsnämnden. Studentrepresentanterna började med att välkomna mig genom att testa mina kunskaper om SLU:s utbildningar i ett quiz! Jag tror att jag fick godkänt, men ser fram emot att lära mig mer. Sedan fick jag ta del av nämndens samlade erfarenheter och kunskaper som jag kommer att bära med mig till den nya nämnden som snart kommer att utses av rektor. Det nämnden bland annat har att arbeta med framöver är strategier och inriktning på vår utbildning, med fokus på 2017-2020.

Jag konstaterar att SLU har en central och viktig roll i att integrera hållbarhetsbegreppet med produktionsmål i våra utbildningar och att kommunicera detta till presumtiva studenter och samhället i övrigt. Internationalisering, breddad rekrytering och forskningsanknytning är andra viktiga områden att reflektera över. Inte minst behöver vi diskutera mer övergripande och visionärt kring vilken utbildning vi vill ha.

Förändringar kan ibland upplevas jobbiga, men ett modernt universitet är alltid i förändring, i takt med att omvärlden förändras och nya kunskaper genereras. Förändringar och risktagande ger också nya möjligheter. Jag ser fram emot att möta den nya nämnden i dessa frågor.

Karin Holmgren