Vårt miljöarbete

Scroll down for an English version.

Det har diskuterats varför vi inte investerar i vindkraft trots att detta kunde ha gjort oss självförsörjande på elenergi, enligt en intern rapport. Bakgrunden till beslutet är att vi de senaste åren på kort sikt ökat våra kostnader för lokaler avsevärt, främst genom en behövlig modernisering av våra lokaler och förtätningen av Campus Ultuna. Detta har i viss mån skett på bekostnad av våra kärnverksamheter, som är våra viktigaste uppdrag. Nya investeringar i vindkraft av i storleksordningen 130 miljoner kronor skulle ha försvårat det ekonomiska läget ytterligare för dessa verksamheter.

Det är viktigt att påpeka att i stort sett alla våra kärnverksamheter, forskning, grundutbildning och fortlöpande miljöanalys, kan betraktas som miljöarbete. Den alternativa investeringen av de 130 miljoner kronorna blir således till gagn för miljön och inte bara vår miljö på SLU, utan även långt utanför SLU. Vår forskning har nämligen format dagens metoder och fortsätter att påverka utvecklingen inom jord-, trädgårds- och skogsbruk och djurhållning. Vi på SLU fortsätter arbetet med att hitta metoder som förenar hög produktion med minsta möjliga påverkan på miljön.

Till exempel avkastar dagens åkerbruk mer skörd per hektar, men läcker mindre kväve till grund- och ytvatten. Dagens skogsbruk binder mer kol, samtidigt som man tar en rad miljöhänsyn som föreslagits av forskare vid SLU med syfte att minska påverkan på flora och fauna. Vi arbetar oförtrutet för att minska antibiotikaanvändningen och med viktiga etiska frågor inom djurhållningen. Vår fortlöpande miljöanalys levererar ständigt underlag till Sveriges miljöpolitik. Nyss publicerade våra forskare en studie om hur ett modifierat ris kan minska utsläppen av metan, en potent växthusgas, från risodlingar. Detta är bara några få exempel på hur vår forskning bidrar till Sveriges och internationellt miljöarbete. SLU rankas som 16:e bästa universitet i världen inom området ekologi/miljö baserat på hur mycket våra bidrag uppmärksammas av det internationella forskarsamhället.

Det viktigaste bidraget är nog ändå våra grundutbildningar, där vi diskuterar avvägningar mellan produktion och miljö med de som ska ta hand om de areella näringarna och miljövården i framtiden. Vi i SLU:s ledning gjorde således bedömningen att på kort sikt stärka det omfattande och viktiga miljöarbete vi bedriver inom kärnverksamheterna i första hand, i linje med vårt primära uppdrag från riksdag och regering. I ett stabilare ekonomiskt läge kan vi investera mer i vår energiförsörjning.

Peter Högberg

Our environmental work

There have been discussions on the topic why we are choosing not to invest in wind power, despite the fact that this, according to an internal report, could make us self-sufficient in electrical energy. The reason for this decision is that in recent years, our short-term costs for premises have increased substantially, mainly because of a much-needed modernisation of our facilities and a densification of Campus Ultuna. This has, to some extent, been at the expense of our core businesses, our most important mission. New investments in wind power in the order of SEK 130 million would have worsened the financial situation further for these activities.

It is important to note that virtually all of our core businesses – research, education and environmental monitoring and assessment – can be considered environmental work. Consequently, investing SEK 130 million in this rather than wind power will also benefit the environment, and not only our environment at SLU, but elsewhere as well. Our research has shaped the methods used today, and it continues to influence the development of agriculture, horticulture, forestry and animal husbandry. We are continuing our efforts to find methods that combine high production with minimal environmental impact.

An example: Today’s agriculture produces higher crop yields per hectare, but leaks less nitrogen to groundwater and surface water. Today’s forestry methods bind more carbon, while at the same time taking into account environmental considerations suggested by SLU researchers and aimed at reducing the impact on flora and fauna. We work tirelessly to reduce the use of antibiotics, and on important ethical issues in animal husbandry. Our environmental monitoring and assessment activities deliver supporting data for Sweden’s environmental policy. Recently, our researchers published a study showing how a modified rice could reduce emissions of methane, a potent greenhouse gas, from rice paddies. These are just a few examples of how our research contributes to the environmental work both in Sweden and internationally. We are ranked16th best university in the world in the field of ecology/environment. This ranking is based on the attention our work receives from the international scientific community.

Our main contribution is probably still our degree programmes, where we discuss the trade-off between production and the environment with those who will take care of the agricultural industries and environmental protection of the future. SLU’s management has therefore made the decision that in the short term, we will prioritise strengthening the comprehensive and important environmental work that our core businesses constitute, in line with the mission parliament and the government have entrusted us with. Investing in energy will have to wait until our financial situation is more stable.

Peter Högberg