Ny ledning

Scoll down for an English version.

SLU:s styrelse utsåg vid sitt senaste möte Karin Holmgren som ny prorektor för SLU. Karin är professor i naturgeografi vid Stockholms universitet och prefekt för en stor institution där. Karin har utmärkt sig som en mycket god ledare och det är därutöver förstås extra positivt att få in en person med lång erfarenhet från ett annat universitet i SLU:s ledning. Hon kommer att påbörja sitt arbete hos oss 2016-03-01. Varmt välkommen, Karin!

Fram till dess kommer Lena Andersson-Eklund att fortsatt vara prorektor. Jag är mycket tacksam för att hon ställer upp ytterligare några månader. Lena har haft många långa och ansvarsfyllda uppdrag i SLU:s ledning. Som ny rektor är det tryggt att ha en person med den erfarenheten och arbetskapaciteten vid sin sida.

Nya fakultetsledningar
Valförsamlingarna vid våra fyra fakulteter har röstat fram nya ledamöter till sina respektive fakultetsnämnder och lämnat förslag på dekan och prodekan till mig. Röstresultaten var tydliga och mina beslut kommer att följa dem. Jag hälsar Torleif Härd (NJ), Kristina Dahlborn (VH) och Göran Ståhl (S) välkomna som nya dekaner och Håkan Schroeder (LTV) att fortsätta som dekan.

Jag vill samtidigt också tacka de avgående dekanerna Barbara Ekbom (NJ), Karin Ljung (S) och Karin Östensson (VH) för helhjärtade insatser.

Nya vice-rektorer
SLU:s ledning kommer att kompletteras med två vice-rektorer, som jag kommer att rekrytera. Nuvarande vice-rektor med ansvar för fortlöpande miljöanalys (FOMA), Göran Ståhl, kommer att bli ny dekan för fakulteten för skogsvetenskap. Göran har under de sista sex åren lyckats etablera FOMA som en mycket tydlig verksamhet vid SLU. Han har arbetat systematiskt och med stort lugn rett ut problem med osäker finansiering. Det är bråttom med att rekrytera Görans ersättare eftersom hans uppdrag som dekan börjar redan 2016-01-01.

Det blir även en ny vice-rektor för samverkan, som får ett uppdrag som avviker något från Johan Schnürers nuvarande. Johan har arbetat energiskt och idérikt på många fronter. Senast igår, i ett samtal jag hade med statssekreteraren, fick jag höra mycket uppskattande ord om Johans insatser. Rekrytering av ny vice-rektor med ansvar för samverkan är påbörjad.

Peter Högberg

New management at SLU

At its latest meeting, the SLU Board appointed Karin Holmgren the new deputy vice-chancellor of SLU. Karin is a professor of physical geography at Stockholm University, where she heads a large department. Karin has distinguished herself as an excellent leader, and her long experience from another university will be a positive addition to SLU’s management. Karin will take up her post on 1 March 2016. We wish her a warm welcome!

Until then, Lena Andersson-Eklund will continue as acting deputy vice-chancellor, and I am grateful that she has agreed to this. As part of SLU’s management, Lena has been charged with several extensive and important tasks. As a new vice-chancellor, it is comforting to have someone with her experience and work capacity at your side.

New faculty managements
The electoral assemblies at our four faculties have elected new members for their faculty boards, and they have submitted proposals for deans and vice-deans to me. The voting results were clear, and my decisions will be in accordance with them. I consequently welcome Torleif Härd (NJ), Kristina Dahlborn (VH) and Göran Ståhl (S) as new deans, and Håkan Schroeder (LTV) to continue his mission as dean.

I also want to thank the deans who will be leaving their posts – Barbara Ekbom (NJ), Karin Ljung (S) and Karin Östensson (VH) – for their wholehearted efforts.

New pro vice-chancellors
SLU’s management will be supplemented by two pro vice-chancellors, whom I will be recruiting. The current pro vice-chancellor for environmental monitoring and assessment (EMA), Göran Ståhl, will become the new dean of the Faculty of Forest Sciences. Over the last six years, Göran has established EMA as a clear part of SLU’s operations. Systematically, and with great calm, he has sorted out the problems that come with uncertain funding. It is urgent to recruit his replacement, as he takes up his post as dean on 1 January 2016.

There will also be a new pro vice-chancellor for external collaboration, and his/her tasks will differ slightly from those of current pro vice-chancellor Johan Schnürer. Johan has worked energetically and creatively on many fronts. Only yesterday I had a conversation with the state secretary, who expressed great appreciation for Johan’s efforts. Recruitment of a new pro vice-chancellor for external collaboration is in progress.

Peter Högberg