Momentum för maten!

Den 18 maj träffades medlemmarna i den nationella dialoggruppen för en svensk livsmedelsstrategi för första gången. Gruppen består av ledande företrädare för nationella organisationer från olika delar av livsmedelssystemet, och bjöds in av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht för att komma med inspel till strategin.

”Regeringen ser livsmedelsstrategin som en kraftsamling i samverkan med aktörer inom hela livsmedelsområdet och där man kommer överens om vad som behöver göras för att få hela matsektorn att lyfta. Jag vill att vi ska ta vara på de rika möjligheter Sverige har på detta område. Livsmedelsstrategin ska bli den färdplan som behövs för att öka den svenska livsmedelsproduktionen – och inte minst exporten – och därmed skapa fler jobb och hållbar tillväxt i hela Sverige”.

Det är syftet bakom gruppens arbete. Regeringen kommer att lägga en proposition till riksdagen i mars 2016 som lägger fast mål och strategi för svensk livsmedelsproduktion, förädling och export. Den nationella dialoggruppen kommer att träffa ministern vid ytterligare tre-fyra tillfällen fram till dess.

För SLU blir nu detta ett gyllene tillfälle att kraftsamla kring hela vårt stora livsmedelsområde – uppskattningsvis handlar nog faktiskt två tredjedelar av vår forskning, foma och utbildning om livsmedel, direkt eller indirekt. Förutom mat från jordbruk och trädgårdsbruk ingår både marina resurser och vilt i livsmedelsstrategin. Våra utexaminerade studenter finns ju också inom hela livsmedelsystemet som företagare inom primärproduktionen, rådgivare, forskare, myndighetshandläggare, inspektörer, departementstjänstemän, och som kvalitetsansvariga och produktutvecklare inom livsmedelsindustrin.

Jag kommer nu att tillsätta en arbetsgrupp med representanter från bl a SLUmat, Framtidens lantbruk, Mistra Biotech, EPOK samt Centrum för vilt och fiskforskning för att säkerställa att hela bredden i vår livsmedelsverksamhet kommer till uttryck i SLU:s bidrag till strategin. Ledningsrådet kommer också att behandla den nationella livsmedelsstrategin och dess möjligheter för SLU vid ett antal av höstens möten.

Vi är också på väg att äntligen närma oss en europeisk FoodKIC. Efter en utdragen förberedelsefas räknar man nu med en utlysning från European Institute of Innovation and Technology (EIT) vid årskiftet 2015/16. Prorektor Lena Andersson-Eklund är SLU:s representant i styrgruppen för den dansk-svenska delen av projektet. Hon har kallat till ett informationsmöte om detta på Ultuna den 4 juni (uppkoppling till Alnarp) och svarar mycket gärna på frågor om FoodKIC-arbetet.

Det sker också mycket annat med anknytning till maten och med ett alldeles särskilt fokus på att öka vår synlighet i storstaden. Den 7-8 maj fanns t ex SLU på Skansen att diskutera framtidens mat med barn och unga från skolklasser i Stockholmsområdet.  Studenter och forskare från SLU demonstrerade, berättade och svarade på frågor om hur mat produceras, förädlas och hur resterna tas om hand om – idag och i framtiden. Tanken är att SLU på Skansen ska bli ett återkommande evenemang.

Lördagen den 29 augusti arrangerar SLUmat ett populärvetenskapligt ”matologi-event” på Norra Latins gård i centrala Stockholm. Målgruppen är ”den mat- och miljömedvetna storstadsbon”. Vi vill -på ett nytt sätt- visa SLU:s roll och livsmedelsforskningens betydelse för det hållbara kretsloppet från jord till bord, och tillbaka till jorden. Matologi-dagen består av en forskningsmässa, mini-föredrag, mat från lokala producenter och som särskilt dragplåster – en spännande matutmaning. I denna får tre team, vardera bestående av en känd kock, en forskare och en student, utmaningen att från utvalda råvaror laga mat som skall vara miljömässigt hållbar, hälsosam, hygieniskt säker och god!

Matutmaningen filmas och kan användas i andra informations- och rekryteringssammanhang. Om matologi-eventet i Stockholm blir framgångsrikt så planerar vi att flytta runt konceptet mellan våra större städer, där Malmö och Göteborg står först på tur.

Sammanfattningsvis finns just nu ett väldigt tydligt ”momentum för maten” och för svensk livsmedelsproduktion. Vi får inte missa denna möjlighet till utveckling och samverkan med våra partners i hela livsmedelsekosystemet!

Johan Schnürer

Vicerektor för samverkan