Samverkan nationellt, internationellt och globalt

Exemplen Östersjöutställning, ”TempAg” och ”Wildlife GCUA”

SLU har sedan några år ett samverkansavtal med Skansen, Sveriges största mötesplats. Denna samverkan kommer att nu att fördjupas genom att Skansen fått 100 miljoner kr från Stiftelsen Baltic Sea 2020 för att bygga upp en permanent Östersjöutställning som skall stå klar 2017. SLU-forskare har aktivt deltagit i planeringsarbetet och kommer att bidra med långsiktig kunskapsförsörjning, tillsammans med forskare från Stockholms universitet.  För oss är det viktigt att visa exempel på hur vetenskapsbaserade innovationer kan bidra till att förbättra Östersjöns miljö. Utställningen bör därför kunna peka på både problem och lösningar, inte minst i det så kallade Framtidshuset. Dessa lösningar kan finnas inom olika samhällssektorer och SLU bidrar med sin forskningskompetens inom jordbruk, skogsbruk, fiskeriförvaltning, akvakultur, landskapsutveckling och fortlöpande miljöanalys.

Nyligen var jag vid INRA i Paris tillsammans med fem SLU-forskare från Institutionerna för Energi och Teknik, Markvetenskap, Växtproduktionsekologi och Ekologi. Anledningen var ett tvådagars uppstarts-möte för det OECD-initierade projektet Sustainable Temperate Agriculture (”TempAg”), tänkt att pågå i minst tio år. Utgångspunkten är diskussioner i OECD:s Global Science Forum (GSF) där man uppmärksammat att det finns internationella forskningsnätverk för det tropiska lantbrukets utmaningar, men inget för det tempererade jordbruket. Detta svarar idag för en mycket stor del av världens livsmedelsproduktion och blir än viktigare om klimatförändringar slår hårt mot tropiska områden. SLU företräder Sverige i ”TempAg” och har fått särskilda internationaliseringspengar från dåvarande Landsbygdsdepartementet för att kunna vara med i projektet. Projektavtalet signerades av åtta länder och flera andra står nu på tur. Initialt bedrivs arbetet i tre ”pilotaktiviteter” om skördegap och stagnerande skördar, ekosystemtjänster mellan jordbruk och omgivande landskap samt om utveckling av vetenskapligt förankrade policysystem som kan definiera och utveckla ett hållbart jordbruk.

I Valborgsveckan var SLU arrangör för den sjunde Global Challenges University Alliance workshopen. Denna gång med temat ”Why wildlife – Global Challenges and Opportunities” och med deltagare från Brasilien, Nederländerna, Österrike, Italien, Portugal, Tanzania, Uganda, Sydafrika, Malaysia, Australien, Nya Zealand, USA och Sverige. Den mycket framgångsrika workshopen hade planerats av en hårt arbetande kommitté bestående av Joris Cromsigt (VFM, S, Umeå), Åsa Fahlman (KV, VH, Uppsala) och Hans Peter Hansen (SOL, NJ, Uppsala), med gott stöd från GCUA:s nye koordinator Carl-Gustaf Thulin. En mycket positiv – och högst avsiktlig – bieffekt av arbetet med att utveckla denna globala allians mellan ledande forskningsuniversitet är att den interna samverkan över olika SLU-gränser fördjupas. Detta var mycket tydligt även denna gång. GCUA-arbetet går nu in i en avtalsskrivande fas där vi precis är överens med BOKU i Österrike och University of Lincoln på Nya Zealand om utformningen av ett femårigt avtal. Nästa steg blir att sända ut avtalet till blivande partneruniversitet i Asien, Nord-och Sydamerika, Afrika, Australien och Europa. Våra jurister ser med särskild förväntan fram emot kommentarerna från de amerikanska universitetsjuristerna!

PS- Ni har väl noterat att vi stigit ordentligt i den stora QS-rankingen – där SLU rankas nu som 10:e universitet internationellt i kategorin ”Agriculture and Forestry”  (QS World University Ranking )? Även om man alltid skall ta rankinglistor med en mycket stor nypa salt, så är det ett kraftigt avancemang jämfört med en tidigare placering på plats 41.