Frågetecknen hopar sig…..

Det står nu klart att det blir en landsbygdsminister och det blir Sven-Erik Bucht som tar över efter Eskil Erlandsson i Stefan Löfvens regering. En kort presentation av honom visar att han varit kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Haparanda. Han har sedan 2010 varit rikdagsledamot för Norrbottens läns valkrets. SLU välkomnar honom till sin post och vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete!

Men. Vårt landsbygdsdepartment läggs ner och kommer att gå in under näringsdepartmentet där Mikael Damberg blir näringsminister. Jag kan inte avhålla mig från reflektionen att denna åtgärd ger märkliga signaler. I en tid då svenskt lantbruk kämpar för sin existens, då behoven av en ökad livsmedelsproduktion står högt på alla internationella agendor och då vårt välbärgade land med bördiga jordar och gott om vatten skulle kunna bidra så mycket mer – då lägger man ner det enda departement som arbetar med dessa frågor. Hur tänkte man? Flera har redan uttryckt en oro. Det finns en stor risk att landsbygd- och jordbruksfrågor försvinner i ett nytt ”superdepartement”.

Vad detta betyder för SLU vet vi ännu inte. Kanhända sker nu den överflyttning till utbildningsdepartementet som länge varit på tal. Vi gratulerar och välkomnar naturligtvis den nya ministern för högre utbildning och forskning och ser fram emot att höra om hennes ambitioner för högskolan. Det är höga förväntningar från akademin på den nya regeringen då vi ser stora behov av resurstillskott framförallt inom högre utbildning. Här har resurserna långsamt urholkats under en lång rad av år medan forskningen haft bättre tider. Nu är det dags att se över högre utbildning och inte minst inom de områden som SLU ansvarar för. Våra yrkesprogram och kurser håller fortfarande en hög kvalitet men det är viktigt att det inte sker ytterligare urholkning av resurserna om vi ska kunna möta såväl studenternas krav på en högkvalitativ utbildning och sektorernas snabbt ökande krav på kompentens och skicklighet hos våra studenter.

Igår gick årets promotionshögtid av stapeln och det var också min nionde och sista ceremoni i egenskap av rektor vid SLU. Mycket högtidligt och lite vemodigt men också med en positiv känsla av att det är dags att ta vara på resten av livet. Gårdagens högtid var som alltid mycket positiv och väl genomförd. Våra egna nya doktorer, uppvisade en härlig blandning av nationaliteter och avhandlingar från hela vår verksamhetsbredd. Så mycket som 40 procent av våra doktorander kommer från andra länder och det är fantastiskt att se hur globalt vårt universitet faktiskt är. En extra krydda var förstås att en av de fem nya hedersdoktorerna mitt under sin hedersdoktors-föreläsning blev utnämnd till biståndsminister. Vi ser därför med tillförsikt fram mot fortsatt goda relationer med UD –nu med en biståndsminister i SLU-familjen. Mycket passande hölls tacktalet för middagen på slottet av Eskil Erlandsson, förutvarande landsbygdsminister. Vi tillträdde samma år, 2006, och relationerna mellan universitetet och departementet har varit mycket goda under hans tid vid rodret.

Trots alla osäkerheter ser jag positivt på utvecklingen, förändringar ger möjligheter och min övertygelse är att SLU:s framtid är ljus oavsett departementstillhörighet!

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.