Nya tider stundar ……

Valet är över, och utgången genererar fler frågor än svar på vad som nu kommer att ske. Återigen blir det en minoritetsregering och därmed kan nästan vad som helst hända. För vår del är det spännande att se vem som blir nästa landsbygdsminister. Och om det kommer att finnas ett landsbygdsdepartement. Fortsätter SLU att ligga under eget departement eller flyttas vi över till våra kollegor under Utbildningsdepartementet?

Detta är frågor som brukar dyka upp vid en ny regeringsbildning. Hur går det den här gången? Lika viktigt är valet av utbildningsminister för oss. Vi har många frågor om den högre utbildningen gemensamt med kollegorna i högskolevärlden. Skolan har tagit stor plats i valdebatten, men högre utbildning och forskning har lyst med sin frånvaro.

Men vad som än händer står SLU väl rustat inför framtiden. Den 10 september invigde landsbygdsministern VHC som en viktig del i förnyelsen av Ultuna campus. För första gången sedan Veterinärhögskolan flyttade hit från Stockholm för snart 40 år sedan kan merparten av anställda och studenter på VH-fakulteten samlas under ett tak i ett modernt vetenskapligt centrum för forskning, utbildning och djursjukvård.

Med VHC och UDS här på campus Ultuna och med ”Nationellt forskningscentrum för lantbrukets djur” i Lövsta, sätter vi Sverige på kartan ordentligt. Här kan vi erbjuda SLU:s forskare, nationella och internationella kolleger och andra intressenter tillgång till norra Europas mest avancerade anläggningar för undervisning och forskning kring djur av alla slag, från lantbrukets djur till sällskapsdjur och sportdjur.

SLU:s VH-fakultet kommer tillsammans med universitetsdjursjukhuset (UDS) att ha närmare 700 anställda och 1000 studenter på plats i huset. Vi ser fram emot att VHC – liksom BioCentrum och MVM – ska bli en attraktiv samlings- och mötesplats som bidrar till fler och konstruktiva samarbeten både inom SLU och med externa kollegor och samarbetspartners.

Det är med blandade känslor jag gratulerar prorektor Torbjörn von Schantz till rektorsuppdraget för Lunds universitet. (Jag utgår ifrån att regeringen följer styrelsens rekommendation och utser Torbjörn senare i höst). Det är tråkigt att han lämnar oss – vi har trivts mycket bra tillsammans – men samtidigt är det inte fel att nya rektor för Lunds universitet är väl bekant med SLU. Vi har redan mycket goda relationer och ett antal samarbeten med Lunds universitet, och att Torbjörn nu tar över rodret där lär inte försämra förutsättningarna i framtiden!

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.