Nu är det sommar…..

Vi har nu avslutat vårterminen med ett tvådagars styrelsemöte där en av dagarna ägnades åt strategiska diskussioner. Som underlag till strategidagen använde vi omvärldsanalyser från våra institutioner. Omvärldsanalys är en naturlig del i verksamheten på ett universitet och utgör värdefulla inspel i arbetet med att uppdatera vår nuvarande strategi ” Framtida utmaningar”.

En omvärldsanalys innehåller både framtidsspaning och analys av vad den betyder för verksamheten. Vad ska vi satsa på? Vad kan vi lägga ner? Sistnämnda fråga är som alla vet den riktigt svåra, det handlar om att fokusera. Det är en stor utmaning att lägga ner verksamhet, det vet alla. Men vi måste bli bättre på att klara den delen! Diskussionerna utmynnade i många intressanta och kloka synpunkter som vi tar med oss till höstens fortsatta strategiska diskussioner.

Ett viktigt block under dagen var det som behandlade utbildningarna. Här diskuterade styrelsen framför allt utbildningarnas inriktning framöver och resursfördelningen inom utbildningsområdet. Det fanns en bred konsensus om utbildningarnas stora betydelse för SLU och att mer fokus måste läggs på den delen av vår verksamhet. Vårt universitet behöver sina studenter, gärna fler än idag, och mycket handlade om hur vi arbetar med rekryteringen. Mer fokus på utbildningarna efterlystes!

Sist under dagen fick vi en inspirationsföreläsning av Peter Ohlson från Stendahls om hur man arbetar med ett varumärke och vad det betyder. Avgör namnfrågan en gång för alla var en tydlig rekommendation! Omprofilera! Visa upp SLU som det vi faktiskt är – ett universitet som på kort tid klättrat från en utbildningsinstitution till ett (medel-) stort universitet i internationell elitklass. Lantbruk javisst! Men också så mycket mer!

Något att fundera på när nu sommarlugnet så småningom börjar infinna sig på våra campus. En stort tack till alla SLU:are, medarbetare och studenter från norr till söder, från väst till öst! Ha en riktigt skön sommar och vi ses igen till hösten!

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.