Nu är vi igång!

Vi har haft det första mötet i den nyinrättade utbildningsnämnden, UN. Det handlade förstås mest om att lägga grunden för nämndens arbete med utbildningsutbudet; vilka utgångspunkter och beslut vi ska arbeta efter, vilket uppdrag och ansvar UN har och hur vi ska planera vårens arbete. Det kändes bra, ett gäng erfarna lärare och studenter som har långsiktig utveckling av utbildningskvalitet på SLU som mål. På fakultetena håller man på att tillsätta ledamöter i programnämnder och därefter ska programstudierektorer utses.

Vårterminen blir intensiv för många lärare, studenter och utbildningsadministratörer för att vi ska få till ett samlat förslag på programutbud för läsåret 2015/16 inför styrelsemötet i juni. Det vanliga jobbet ska ju också göras! Men gör redan nu en notering i almanackan om ett stormöte om utbildningsutbudet onsdageftermiddagen den 28 maj.

I torsdags var universitetsledningen på besök i SLU:s slakteri i Lövsta. Slakteriet drivs av ett kommersiellt företag och vi har egna lärare som undervisar veterinärstudenter mitt i deras verksamhet. Under förmiddagen gick vi runt och tittade och pratade med lärare, slakteripersonal och studenter. Undervisningen i livsmedelshygien är viktig i utbildningen – alla veterinärer ska kunna jobba som besiktningsveterinärer. Vi fick intrycket att undervisningen fungerar bra, men skälet till att vi besökte slakteriet var främst att det finns problem med djurskydd och byggnadsfunktioner. Studenterna pekar på felaktigheter i byggkonstruktionen som ger problem för djur och personal vid avlastning och drivning av djuren. Vi håller med dem om att det inte är acceptabelt, och lovar  att undersöka alla möjligheter för att förbättra situationen. Steg ett är att lista vilka förändringar som behövs och som är önskvärda, för att i nästa steg sätta in de åtgärder som behövs. Tack för ett välorganiserat besök – det är viktigt med en ökad förståelse mellan den akademiska och den kommersiella verksamheten.

Lena Andersson-Eklund

Vicerektor, utbildning