Positivt i statsbudgeten för SLU

I förrgår presenterade regeringen hela höstbudgeten. Nästan hela innehållet hade ju redan innan läckt ut, och kommenterats i media. Vi har väntat på den med förhoppningen om att det kanske, kanske, ändå skulle finnas något med från vårt inlämnade budgetunderlag. Men tyvärr…

Inga nya anslag för fortlöpande miljöanalys, för strategiska satsningar på moderna djurlokaler eller för våra utbildningar som fördes fram i budgetunderlaget 2014 – 2016.

Lättnader för utomeuropeiska studenter

Positivt är det däremot att regeringen kommer att underlätta för utomeuropeiska studenter att studera i Sverige. Internationalisering är viktigt, och vi behöver våra utländska studenter som på olika sätt bidrar till svensk högre utbildning och forskning och till samhället i stort. Det föreslås en separat antagning av avgiftsstudenter för att lösa problemen med dimensionering och köbildning när de hanteras i samma urvalsgrupp som övriga. Vidare ska antalet stipendier finansierade med särskilda medel för biståndsverksamhet öka med 50 miljoner kronor 2014 och med ytterligare 50 miljoner kronor 2015. Det ser vi fram emot!

Förstärkt budget

Vår budget för 2014 förbättras också med de nya forskningsanslagen på 31,6 miljoner kronor –från forskningspropositionen – vilket dock är 2,4 miljoner kronor mindre än beräknat. Minskningen beror på en kvalitetsbaserad omfördelning, den så kallade ”snurran”, där SLU:s andel av publicering och externa bidrag vid alla lärosäten har minskat . Det blev minskat utfall för de flesta  universitet, bara fem av 14 har fått ett tillskott.

Modellen ifrågasatt

Den modell som används för resursfördelningen mellan våra lärosäten är ifrågasatt, framför allt för bristande transparens. Det har hittills inte varit möjligt att få klara besked om hur de beräkningar görs som ligger till grund för omfördelningarna. Då regeringen avser att öka uttaget från lärosätenas statsanslag från 10 till 20 procent kommer man samtidigt att se över hur kvalitetsbedömningarna bör göras. Därför har Vetenskapsrådet fått regeringens uppdrag att i samråd med Formas, Fas och Vinnova utreda och lämna förslag till en modell för resursfördelning till universitet och högskolor. Den ska innefatta kollegial bedömning och göra det möjligt att fördela resurser så kvalitet och prestation i forskning premineras. Ett råd med rektorer från högskolesektorn ska tillsättas – vilket förhoppningsvis bidrar till att en ny resursfördelningsmodell blir mer begriplig.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.