Ett jämställt SLU!

SLU, sökte och fick 2010 medel från Delegationen för jämställdhet i högskolan för projektet Ett jämställt SLU. Syftet med projektet var att skapa en långsiktighet i jämställdhetsarbetet med speciellt fokus på miljön för studenterna ur ett genusperspektiv. Projektledare var Stina Powell, institutionen för stad och land, men planeringen av projektet inbegrep studenter lärare, pedagoger, kommunikatörer, utbildningsadministratörer och genusforskare.

Ett långsiktigt arbete

Det behövs ett långsiktigt arbete för att öka jämställdhet och genuskompetens på SLU. Varför? Det finns många skäl till det, bl.a. för att flera av våra utbildningar i princip bara rekryterar studenter av ett kön och har en lika skev könsfördelning bland lärarna. Vi tappar nästan halva rekryteringsbasen och olika perspektiv missas i undervisningen. Men hur kan då ett tidsbegränsat projekt som ”Ett jämställt SLU” bidra långsiktigt? Jo, studenter kommer och går, men lärarkåren består… Projektet har riktat sig till kommunikatörer och lärare, vilket är en lysande ide’. Kompetenta kommunikatörer kan bidra till att långsiktigt förändra bilden av universitetet och utbildningarna. Lärares medvetenhet om genus, ifrågasättande av normer och utveckling av sin pedagogiska praktik ger grunden för en förändrad attityd hos studenter och i förlängningen även inom sektorerna där studenterna kommer att ha sin arbetsmarknad. Nu gäller det att hålla engagemanget uppe så att fler lärare går de genuspedagogiska kurser som erbjuds som en uppföljning av projektet. Läs rapporten i sin helhet på webben!

Powell, S. (2013), Genus och normkritiska perspektiv på undervisning och studiemiljö. Slutrapport till delegationen för jämställdhet i högskolan. Delegationen för jämställdhet i högskolan (U 2009:1). Sveriges lantbruksuniversitet.

Lena Andersson-Eklund, vicerektor med ansvar för utbildningsfrågor