Nu kommer kvinnorna…

Vid årets installationshögtid den 12 april i Ultuna blev 23 nya professorer installerade i sina nya ämbeten. Av dessa var 13 kvinnor. I maj kommer vi att installera ytterligare tretton nya professorer i Alnarp och fem av dem är kvinnor – totalt alltså 18 kvinnor av 36 nya professorer. Det är mycket glädjande, och följer en ökande trend under den senaste femårsperioden. Andelen kvinnor av de nya professorer som installerades 2012 var 43 procent.

Men samma år, 2012, var andelen kvinnor totalt sett endast 25 procent av professorskåren. SLU har i regleringsbrevet ett uppdrag att öka andelen kvinnliga professorer till 42 procent till 2015. Med årets ökningstakt har utvecklingen gått åt rätt håll, men frågan är om trenden håller i sig? Målet på 42 procent kvinnliga professorer inbegriper både rekryterade och befordrade professorer. Fördelningen mellan kvinnor och män inom dessa båda kategorier skiljer sig inte nämnvärt. Dock ser vi under de senaste två åren att andelen kvinnor bland rekryterade professorer har varit något högre än andelen män.

Andra anställningskategorier inom SLU, som universitetslektor, forskarassistent samt forskare inklusive post doc, har en jämn könsfördelning, dvs. ligger inom intervallet 40–60 procent. Även om andelen kvinnor bland professorerna är alltför låg, så ser utvecklingen lovande ut, och förhoppningsvis ser vi ett trendbrott som håller i sig.

Det är en glädjande utveckling. Men vi nöjer oss inte med det, utan kommer att öka ansträngningarna för att skapa goda förutsättningar för ökad jämställdhet i professorskåren. Detta för att vi ska klara målet på 42 procent kvinnor till 2015. Bland de många självklara fördelarna med mångfald och jämställdhet inom universitetets alla områden är också att det skapar förutsättningar för nydanande och spännande forskning!

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.