Året som gick!

Årsrapporten för universitetets verksamhet under 2012 är klar, godkänd av styrelsen och inlämnad till regeringen. Det är varje år ett stort och intensivt jobb för ledningskansliets personal att samla in och ställa samman vad som hänt inom våra olika verksamheter forskning, utbildning, fortlöpande miljöanalys och administration. Massor av data ska rapporteras in och ofta har man inte hela bilden klar förrän efter årsskiftet och i mitten av februari ska styrelsen ha en färdig rapport på sitt bord. En stor eloge till kansliet och till alla som medverkat i rapporteringen!

Det är spännande läsning och jag kan varmt rekommendera att bläddra i den och läsa de avsnitt som kanske just du har bidragit till. Det kan ge en viss tillfredsställelse att se sin egen verksamhet redovisas – även om det förstås inte finns plats för detaljer. Det jag själv tycker är det mest spännande är de trender som kan skönjas. I årets rapport kan vi t ex konstatera att även om SLU:s verksamhet har utvecklats mycket positivt de senaste åren har det skett ett trendbrott under 2012. Det gäller fortlöpande miljöanalys som stoppat upp något främst på grund av osäker finansiering, det gäller också antalet helårsstudenter som minskat 2012, på grund av nedskärningen på 30 miljoner som riktades mot grundutbildningen. Positiva trender är t ex att SLU:s externa forskningsfinansiering ökat med 12 procent mellan 2008–2012, vilket motsvarar en årlig ökning om 2,4 procent. Här gäller det att hålla god fart framåt och den nya forskningspropositionen ingjuter hopp för framtiden. Vidare har antalet artiklar skrivna av SLU-författare de senaste två åren ökat med mer än tio procent per år. Den nationella ökningstakten har under samma tid varit drygt fem procent per år. Detta och mycket mer finns att hämta i SLU:s årsredovisning 2012.

Den 20 februari fattade styrelsen beslut om att flytta djursjukskötarprogrammet, etologi- och djurskyddsprogrammet samt TUVE från Skara till Uppsala. Ett beslut som föregåtts av många diskussioner, utredningar, remisser och konsekvensanalyser. Beslutet var enhälligt med undantag för en reservation. Forskning liksom olika samverkansprojekt med näringslivet blir kvar i Skara. Dessutom har tillsatts en framtidsgrupp som arbetar med att ta fram förslag på hur verksamheten i Skara kan utvecklas vidare. Motivet för att flytta utbildningarna är att trygga utbildningskvalitén på längre sikt. Genom flytten till Campus Ultuna får de framtida studenterna tillgång till en större akademisk miljö, en bredare forskningsmiljö och till den infrastruktur som byggts bland annat kring Lövsta – Nationellt Forskningscentrum för Lantbrukets Djur och UDS, universitetsdjursjukhuset. Det blir en fördel för alla studenter inom SLU:s djurutbildningar att kunna läsa tillsammans och lära känna varandra. Trots det nu för Skara ledsamma beslutet så hoppas jag att vi i det pågående förändringsarbetet för Framtidens SLU tillsammans kan utveckla våra utbildningar till att fortsatt hålla högsta möjliga kvalitet med bästa möjliga resursutnyttjande.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.

2 kommentarer

1. ”Beslutet var enhälligt med undantag för en reservation” skriver Rektor på sin rektorsblogg. Så kan man bara inte skriva. Där borde stå ”Beslutet var dock inte enhälligt – se Peter Sylwans reservation på : https://blogg.slu.se/ ” Det vore att visa transparens. Det vore att visa att det finns andra sätt att tänka om SLU. Det vore modigt. Och det vore – ja just det – att visa gott ledarskap.