SLU är fortsatt på banan!

Förra veckan, den 29-30 november, samlades de nya fakultetsnämnderna utanför Uppsala för att förbereda sig för sina kommande uppdrag. Fyra nya fakultetsledningar tar från årsskiftet över stafettpinnarna från nuvarande ledningar vilket innebär en rejäl förnyelse i ledningsrådet. SLU får också en ny pro-rektor, Torbjörn von Schantz som tillträder från årsskiftet. Torbjörn blir – förutom att vara rektors ställföreträdare – också ansvarig för arbetet med organisations-förändringar. Nuvarande prorektor Lena Andersson-Eklund fortsätter att ansvara för våra utbildningar och nu som vice-rektor med särskilt uppdrag att hålla i arbetet med att utveckla en ny organisation och struktur för våra utbildningar.  Det är flera stora utmaningar som ligger framför oss och det ska bli mycket spännande att tillsammans skapa framtidens SLU. Vi är mitt i en omställningsperiod – med stora strategiska satsningar för att behålla och förstärka SLU’s konkurrenskraft som framstående lärosäte. Det innebär att vi måste både bromsa och gasa samtidigt – något som inte är varken nytt eller oprövat för SLU.

Jag har just i min hand fått en rapport ”Vägval vid SLU – hur förändras ett universitet” som handlar om utvecklingen från 1977 och framåt. Den handlar om SLU’s viktigaste och många gånger svåra val för att anpassa och förändra verksamheten efter tidens krav och önskemål. Förändringens vindar blåser på SLU – så som de alltid gjort – och som de måste göra för att SLU som lärosäte ska ha en chans i en allt mer konkurrensutsatt bransch.

Att vi hänger med kan konstateras när forskningsrådens beviljningar blev kända och nästan en tredjedel av Formas beviljade medel gick till SLU. Drygt 187 miljoner kronor fördelas nu till olika projekt. Från Vetenskapsrådets utlysningar var det cirka 10-15 av SLU:s forskare som beviljades medel i denna omgång. Intressant att se att SLU behåller sin marknadsandel i år – förra året gick en stor del av pengarna till starka miljöer, där vi lyckades extremt bra. I år ökar vi både i absoluta tal och procent inom alla tre bidragstyper (projekt, unga forskare och mobilitet).  I synnerhet är det roligt att bidragen till unga forskare ökat, där vi låg väldigt dåligt till förra året. Utfallet är glädjande och visar att SLU är fortsatt med på banan. Ett stort grattis till alla er som lyckades denna gång. Till dig som inte kom med är budskapet att inte ge upp – nästa gång blir det säkert din tur!

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.