Information till studenterna om utbildningsutredningen

Jag fick i en kommentar på ett tidigare blogginlägg frågan om hur de som idag är studenter vid SLU ska få information om de olika utredningar och förslag som nu diskuteras inom universitetet. Jag publicerar kommentaren som ett inlägg också: Självklart ska även studenterna vara med och få en chans både att påverka och hålla sig informerade! Vi har planerat en serie möten för att kunna diskutera och informera både anställda och studenter om de olika framtidsfrågorna som är på agendan: den framtida organisationen och utbildningarna, men även lokalfrågan och ekonomin.

Den 27 november ordnas ett stormöte för hela SLU, på videolänk från aulan i Ultuna om utredningsförslaget om våra framtida utbildningar. Med start klockan 13. Jag hoppas så många studenter som möjligt kan närvara och lyssna på expertgruppens ordförande (jag deltar också). Mer information finns här: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2012/11/stormote-om-vara-framtida-utbildningar/ . I en serie möten på campusorterna kommer sedan universitetsledningen (rektor Lisa Sennerby Forsse, jag och universitetsdirektör Martin Melkersson) att träffa personal och studenter på de olika utbildningsorterna. För Uppsalas del blir det den 14 december, för Skara den 19 december, Alnarp redan den 29 november och Umeå den 6 december. Kallelse till dessa möten sprids i dagarna.

Det är också viktigt att hålla koll på student- eller medarbetarwebben där information om alla viktiga beslut från styrelsen och rektor läggs ut direkt. Beslut som berör utbildningen ska du alltid hitta på studentwebben. För er som läser på SLU redan kommer det inte att bli några drastiska förändringar. Den minskning i kursutbudet som du skriver om, berodde på att vi fick en neddragning i anslaget från departementet förra året. Det är inte troligt att det kommer att hända igen de närmaste åren.

Det pågår förstås kontinuerlig information och diskussion i olika grupperingar, i direkta möten med prefekter och fakultetsledningar, i ledningsrådet där både dekaner och studeranderepresentanter finns med, men mera direkta och personliga informationstillfällen blir det alltså på våra stormöten.

Lena Andersson-Eklund

av Prorektor Torbjörn von Schantz

SLU:s prorektor Torbjörn von Schantz. Före 1/1 2013 skrevs inläggen av prorektor Lena Andersson-Eklund.