Gasa och bromsa samtidigt

Som bekant beslöt ju styrelsen på mötet den 6 november att stå fast vid det tidigare inriktningsbeslutet om att VH-fakultetet i framtiden tillförs ökade basanslag genom en omfördelning. Detta fick VH-fakultetens högsta ledning att avsäga sig sina uppdrag, då man anser att tillskottet inte är tillräckligt stort.

SLU:s totala ekonomi är fortsatt stark. Trots detta måste samtliga verksamheter ställa om kostnadsbilden inför en framtid då hyrorna utgör en större andel av anslagen än tidigare. För hela universitetet kommer medelhyran  2016 att landa  på en nivå som inte skiljer sig på något avgörande sätt från högskolesektorn i övrigt. Det stora problemet handlar om ökningen, som blir kännbar när den inträffar.

Lokalkostnaderna skiljer sig inom universitetet, beroende på vilken verksamhet man bedriver och var man finns i landet. Till de dyraste hör laboratorier och djurlokaler. Utifrån ett universitetsperspektiv måste vi så småningom se över hur en framtida anslagsfördelning bör se ut, för att långsiktigt ge olika verksamheter någorlunda likvärdiga villkor att bedriva sin verksamhet. Styrelsens inriktningsbeslut om anslagsfördelningen inför 2014 innebär också att vi noga ska följa hur fakulteterna hanterar de nya villkoren för att kunna ge stöd i planering och genomförande.

Vår omfattande – och nödvändiga – satsning på infrastruktur medför ett behov av en genomgripande översyn av hur vi kan effektivisera och rationalisera vår verksamhet utan att tappa kvalitet. I detta arbete är de båda externa utredningarna av vår organisation och våra utbildningar viktiga underlag för att utveckla SLU:s långsiktiga konkurrenskraft. Det handlar om att se över olika möjligheter till kostnadsreducering, och samtidigt se hur vi kan öka våra intäkter. Kort sagt, det handlar om att vässa organisationen, och att klarare fokusera på det som är SLU:s unika roll och profil för framtiden.

Lisa Sennerby Forsse

Publicerat den
Kategoriserat som Medarbetare

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.

1. Hej
    Som student på VH- fakulteten har jag försökt följa utvecklingen kring frågan om ekonomin på skolan och hur den kommer att beröra oss på utbildningarna. Vad jag väldigt mycket har saknat är tydliga besked på hur det ska hanteras (vilka framtidsplaner som finns) och hur det i så fall kommer att beröra oss studenter. För det vi ser och får reda på är genom tidningsrubriker och liknande oron från fakultetsledningen att det inte kommer gå något bra och från ert håll att det kommer ordna sig. Det är inte mycket lugnande att höra dessa två tvetydiga röster. Speciellt inte eftersom det tidigare skett hastiga nedskärningar i kursutbud så känns det som det är svårt att veta att långsiktigt (i vårt perspektiv, några år) kommer bli bra. Det jag önskar är ett informationsmöte för oss studenter kring detta och hur ni i ledningen har tänkt att framtidsplanen är, eftersom ni inte verkar dela vår oro kring frågan. Är den tanke något som är påtänkt eller ska vi fortsätta få läsa tidningsrubriker?

Vänliga hälsningar
    Linnéa Arrhén

1. Hej Linnéa!

Självklart ska även studenterna vara med och få en chans både att påverka och hålla sig informerade! Vi har planerat en serie möten för att kunna diskutera och informera både anställda och studenter om de olika framtidsfrågorna som är på agendan: den framtida organisationen och utbildningarna, men även lokalfrågan och ekonomin.

Den 27 ordnas ett stormöte för hela SLU, på videolänk från aulan i Ultuna om utredningsförslaget om våra framtida utbildningar. Med start klockan 13. Jag hoppas så många studenter som möjligt kan närvara och lyssna på expertgruppens ordförande (jag deltar också). I en serie möten på campusorterna kommer sedan universitetsledningen (rektor Lisa Sennerby Forsse, jag och universitetsdirektör Martin Melkersson) att träffa personal och studenter på de olika utbildningsorterna. För Uppsalas del blir det den 14 december, för Skara den 19 december, Alnarp redan den 29 november och Umeå den 6 december. Kallelse till dessa möten sprids i dagarna.

Det är också viktigt att hålla koll på student- eller medarbetarwebben där information om alla viktiga beslut från styrelsen och rektor läggs ut direkt. Beslut som berör utbildningen ska du alltid hitta på studentwebben. För er som läser på SLU redan kommer det inte att bli några drastiska förändringar. Den minskning i kursutbudet som du skriver om, berodde på att vi fick en neddragning i anslaget från departementet förra året. Det är inte troligt att det kommer att hända igen de närmaste åren.

Det pågår förstås kontinuerlig information och diskussion i olika grupperingar, i direkta möten med prefekter och fakultetsledningar, i ledningsrådet där både dekaner och studeranderepresentanter finns med, men jag förstår att du efterlyser mera direkta och personliga informationstillfällen. Välkommen alltså på våra stormöten, och hjälp gärna till att sprida informationen till andra studenter.

Med vänlig hälsning
      Lena Andersson-Eklund