Med örnblick på utbildningen

Den externa gruppen som har haft i uppdrag att se över SLU:s framtida utbildningsutbud, inklusive organisation och lokalisering lämnade sin rapport till styrelsen i går. Rapporten beskriver koncist vad de anser vara problem inom nuvarande utbildningsorganisation och utbud. Jag tycker att de har rätt i mycket av beskrivningen; att SLU har en splittrad (nämnd)organisation där många personer lägger ner ett stort arbete på utbildningsplanering utan att samtidigt ha budgetansvar, att vi har ett spretigt och svårförståeligt programutbud, att utbildningsprogrammen i hög grad är kursdrivna i stället för att ha fokus på examensmålen, att internationaliseringen inte är tillräckligt stark etc. Vi som har varit med ett tag kan förstå varför det ser ut som det gör, t.ex. var det inte många år sedan SLU hade för få studenter för att fylla utbildningsuppdraget vi fick från departementet, sedan vi separerade statsanslaget för utbildning helt från forskningsanslaget eller sedan utbildningarna anpassades till Bolognasystemet. Historiken är bra att ha med sig, men utredningen tar förstås utgångspunkt i nuläget och gör en stark ansats framåt i tiden.

Gruppen ger alltså tydliga och ganska genomgripande förslag på hur SLU ska kunna öka resurseffektiviteten och tydligheten i utbildningen. Styrelsen uttalade sin uppskattning av rapporten utan att ta ställning till några av förslagen. Nu följer drygt ett halvår av diskussioner, planering, konsekvensanalyser, kommunikation etc innan beslut om utbildningsutbudet hösten 2014 ska fattas. I den processen ska utbildningen vara en del av den översyn som görs av SLU:s organisation och styrning. En handlingsplan för hela arbetet ska presenteras för styrelsen den 18 december i Skara.

Det är viktigt att i detta sammanhang nämna att studenterna som nu går på utbildningsprogrammen inte berörs av eventuella kommande förändringar, dvs du som nu är student fortsätter enligt den utbildningsplan du är antagen till och på det campus som utbildningen nu ligger på.

Lena Andersson-Eklund

av Prorektor Torbjörn von Schantz

SLU:s prorektor Torbjörn von Schantz. Före 1/1 2013 skrevs inläggen av prorektor Lena Andersson-Eklund.