Äntligen terminsstart

Så har äntligen alla nya studenter kommit hit! I går var det en fin sensommardag i Uppsala och plötsligt var det fullt av studenter i färgglada kepsar som cyklade, gick, stod och satt överallt på campus. Det är härligt att se campus med nytt liv! Rektor och jag hälsade som vanligt alla nybörjare välkomna till SLU. Det var fullt i aulan på Ultuna och studenter i Alnarp, Skara och Wången var med via videolänk (skogsstudenterna började redan förra veckan). Det är en speciell stämning i aulan varje år vid detta tillfälle – en blandning av förväntan och lätt förvirring. Det är en stor dag för nya studenter, inte minst för att man träffar sina blivande kurskompisar för första gången.

Den sammanhållning mellan kursare som byggs upp under åren på SLU är verkligen speciell; man bygger kontaktnät och skaffar vänner för livet. Ett bevis på det fick jag förra veckan när vi tog emot ett stort gäng agronomer som började på Ultuna för 60 år sedan. Vilket liv det var när de möttes! De var också klart intresserade av vad vi jobbar med nu på universitetet, såväl av forskning och utbildning som av byggen. Det var en hel del diskussioner inom besöksgruppen också – den bästa repliken var ”det är klart att vi måste satsa framåt”. Det kallar jag en sann alumn!

Själv hade jag återträff med proppårskursen i helgen som gick. Det var 25 år sedan vi sist träffades hela gruppen. Märkligt nog hann vi med både roliga historier från förr, personliga samtal och yrkesrelaterade diskussioner.   Det var en väl använd helg, och det kommer inte dröja lika länge innan vi ses igen. Bör prioriteras!

Lena Andersson-Eklund

av Prorektor Torbjörn von Schantz

SLU:s prorektor Torbjörn von Schantz. Före 1/1 2013 skrevs inläggen av prorektor Lena Andersson-Eklund.