Osttillverkning

I torsdags gjorde vi ostar på lab. Vi producerade en blåmögelost, liknande roquefort. Att göra ost är faktiskt ganska enkelt. Detta är andra gången som jag gör ost, eftersom jag redan gjort en liknande under Food microbiology i årskurs tre. Först värmer man upp mjölk till 32 grader, och sedan tillsätter man grädde och en starterkultur som kan vara filmjölk eller en inköpt speciell kultur. Detta låter man sedan stå ett tag för att ge lactobacillerna i starterkulturen en chans att etablera sig och påbörja en förökning så att pH-värdet i  produkten sjunker. Detta är viktigt för att inga mikroorganismer skall växa till och därmed för att förlänga hållbarheten. Efter detta steg tillsätts löpe/rennet och sporer från penicillium roqueforti. Sedan får ostmassan stå ca 1 timme för att en gel skall bildas – det är enzymerna i löpen som jobbar. Efter det  skärs gelen försiktigt och rörs om under ca 40 min – dock inte konstant. Man skall varken skära eller röra för mycket, utan snarare så lite som möjligt för att få en mjuk ost i slutänden. Vill man ha en hårdare ost skall man skära och röra mycket för att mer vassleprotein skall släppa från ostmassan som består av kaseinprotein.

Här har gelen bildas och skurits en gång en timme efter tillsatsen av löpen

 

Stina rör i vår ostmassa

När detta är gjort läggs ostmassan i en sil och får rinna av så att mer vassel rinner av samt så att volymen på ostmassan minskar så att den får plats i formen som man sedan använder sig av.

Här tas vassle bort med hjälp av ett dl mått

 

Här får ostmassan stå och rinna av innan den läggs i en form

Ostmassan läggs sedan i en form och i morgon när de blivit så pass fasta så att man kan ta på osten kommer vi salta ytan på dem och göra små lufthål så att svampen (penicillium roqueforti) kan få luft och växa till.

Animal food science intro

Igår hade vi vårt introduktion till animal food science och det känns så otroligt spännande! Tror verkligen att det kommer vara en rolig kurs att läsa, men med mycket plugg. Vi kommer först läsa en hel del om mjölk och teknologin kring processning kring mjölk, sedan kommer vi läsa om muskler och kött och till slut fisk och skaldjur. Vi kommer också åka på 2-3 studiebesök; till grådö mejer, till Lövsta och eventuellt också till en fiskanläggning där det odlas fisk. Idag gjorde vi ostar, vilket jag tänkte berätta mer om i kommande inlägg. Dessa ostarna tillsammans med en hel drös inköpta kommer vi smaka vid en ost fest som vi kommer ha om ca 4 veckor – alltså heaven för en ostälskare som jag. Vi kommer även smaka på olika sorters processat kött och diskutera vad som skiljer dem åt och varför de skiljer sig.

Vad lär jag mig egentligen?

Jag har haft en ganska slapp vår hittils, måste jag medge. Jag vet att jag skrev ett inlägg där jag försökte förklara lite hur pass mycket/lite jag pluggar. Jag upplever att jag har pluggat mindre och mindre ju längre in i programmet jag kommit, med undantag för vissa kurser naturligtvis som krävt lite extra krut. Jag vet egentligen inte riktigt om det är så, eller om det kanske är jag som kommit på hur jag skall plugga för att får ihop all information och lyckas med tentan. Plant food science som vi läst under våren hittils har varit väldigt spännande, men varken jag eller mina kursare har liksom råpluggat från böckerna. Man har gått på föreläsningarna och hållit sig á jour med de föreläsningshandouts som delats ut. Många gånger är det smart att plugga på handoutsen, kolla igenom dem en extra gång när man kommit hem och en extra gång inför tentan. I just denna kursen fick vi dessutom ha med oss allt kursmaterial till tentan, vilket gör att jag inte har lagt energi på att lära mig några detaljer alls utantill. Naturligtvis hade det kanske varit enklare om man kunnat en del detaljer, och framförallt kanske till efter examen. Men jag tänker också att mycket av den detaljkunskap som jag lär mig på programmet inte är den kunskap som jag kommer använda dagligen efter examen. Det är snarare tankesättet och hur man kommunicerar med andra, producerar och presterar det man skall, vem jag är som person – vad tycker jag är okej och vad tycker jag inte är okej, och så vidare, som är det som man lär sig under sin utbildning. Själva fakta kunskaperna kan jag slå upp i boken sen igen.

Min bror läser till apotekare och upplever att det är lite svårare nu när de börjar komma upp på avancerad nivå och förväntas skiva vetenskapliga rapporter och läsa vetenskapliga artiklar som skall tolkas. I lördags satt vi därför tillsammans och läste en av hans rapporter som han skulle läsa och det var skillnad på HUR vi läste rapporten. Han läste i princip bara igenom den, medans jag kommenterade vissa avsnitt som behandlade just det som han skulle fokusera på. Mina kommentarer handlade främst om att han borde kolla upp bakgrundsinformation till det som artikeln handlade om och alltså inte ta det för givet bara för att det är en vetenskaplig artikel. Det är detta källkritiska tänkandet som jag tagit med mig från alla artikelövningar under min utbildning och inte den specifika fakta som artiklarna handlar om.

En annan sak som jag märkt också kring detta med faktakunskaper och mer ”livserfarenhet” eller vad man nu skall kalla det, är att de utbytesstudenter som vi har läst med nu under våren ofta kan mer av faktakunskaperna än vad jag i alla fall upplever mig kunna. Vi har haft ganska många utbytesstudenter med oss nu, de flesta från Belgien, Frankrike, Tyskland och någon från England och Finland. De kan ju naturligtvis andra saker än vi eftersom de läser andra program, men de som jag arbetat med i grupparbeten har jag upplevt kunnat väldigt mycket mer detaljer än vad jag själv kan om samma ämne. Deras utbildning verkar kräva mer än vad som krävs på SLU och kanske generellt i Sverige. Men vad vet jag, det är bara en reflektion.

Avslutar kursen plant food science

Förra veckan hade vi vår tenta och denna veckan arbetar vi med det sista i kursen. Vi arbetar i grupper och fick tillgång till data och resultat för ett tidigare projekt eller experiment. Vi skulle sätta oss in i experimentet/projektet och tolka resultaten, därav dessutom statistiskt analysera resultaten. Detta skall sedan presenteras kommande vecka i form av en poster. Min grupp jobbade effektivt och och vi printade vår poster om potatisstärkelse igår. Det innebär att jag idag har varit ledig och kommer vara det i morgon också! Jippie! Jag ägnar mina dagar åt att fånga solen, tänk i morse satt jag i t-shirt på balkongen! Jag har en del ansökningar att skriva så det jobbar jag faktiskt också med. Nästa vecka börjar vi nya kursen Animal food science och vi ska göra ost! KUL!

Helgens spex och familjeträff

I går var jag och nästan hela min familj och tittade på spexet på Ultuna. Det var jättemysigt, eftersom det var ett tag sedan jag var på spex. Och trevligt med en massa sång! Sedan var ju min syster med detta året och det var härligt att se hur hon trivdes på scenen. Tänk ändå vilken möjlighet man får genom att vara med i spexet, om man nu tycker att det är kul att spexa och sjunga! På kvällen var hela familjen ute och åt på restaurang vilket vi nästan aldrig gör tillsammans så det var supermysigt! Skönt att klämma in en liten myshelg såhär dagarna innan tenta, man behöver slappna av också. Idag har vi bara varit ute och promenerat nere i naturreservatet i Morga och samlat krafter från solen. Imorgon väntar plugg under dagen och lite skivstång innan kvällen!

lab, quiz och längtan

Förra veckans föreläsningar gick snabbt och handlade om bär och fytokemikalier. Helgen innebar för min del ingen vila utan jag extrajobbade både fredag och lördag, så i söndags var jag helt slut och var bara hemma och slötittade på chef’s table och mandelmans gård på tv4play! Alltså såååå mysigt program. Har ni inte sett det så rekommenderar jag det. Denna veckan är sista veckan innan vi har vår tenta. Det innebär att jag måste möta upp mina två labgruppen för att arbeta med labrapporter som skall lämnas in innan tenta. Jag har också bokat in träningspass flera av dagarna, i morgon firar jag och min sambo 5-års dag och på fredag har vi en quiz som man måste plugga till. Till helgen kommer min pappa upp och hälsar på och tillsammans går vi (pappa, bror och jag samt allas respektive) och kollar på spexet på ultuna som syrran är med i. Sen skall vi gå ut och äta middag tillsammans! Jag längtar!! Men nu, läsa på om food processing and postharvest + rheology så att jag kan svara på några frågor på fredag.

Bakning, frysta degar och canned beans

Veckan är i full gång trots att det bara är tisdag! Denna veckan har vi börjat prata om frysta degar och deras egenskaper, förra veckan var det ju mycket bakning på agendan så frysta degar är som en fortsättning av baktemat. Idag hade vi även en föreläsning från en studentgrupp i min klass som pratade om förvällning och upphettningsmetoder av framförallt grönsaker. Vi gick bland annat igenom varför konserverade grönsaker tappar sin färg och istället för att de gröna ärterna är vårigt gröna blir de istället lite grönbruna. Vilket fick mig att tänka på vad min sambo, som är kock, berättade för mig häromdagen. Vi lagade broccolisoppa hemma och han berättade då att på hans jobb så hade de lagat en broccolikräm. Det enda som behövde till den var broccoli, salt och bikarbonat….Jag undrade över bikarbonaten men frågade inte. och idag på föreläsningen fick jag mitt svar! Om man tillsätter natriumkarbonat vid blanchering eller annan värmebehandling av grönsaker så bevaras mer av klorofyllet (alltså det ämne som är ansvarigt för den gröna färgen) än om man inte tillsätter natriumkarbonat.

Spexet 2017!

Glöm inte att köpa biljetter till spexet 2017! Det finns som ett event på Facebook, eller så kan man hitta en av de många posters som finns uppsatta på campus! Detta året är min syster med och därför ska hela min familj gå dit för att titta på spexet!

Min syster är en ko i spexet 2017!

En perfekt måndag!

Idag var det en perfekt måndag. En mjukstart inför veckan liksom. Jag hade sovmorgon till 10.30 och sedan gick jag ut en liten promenad med Alba i det fantastiska solskenet. Sedan drack jag mitt ”morgon”-kaffe, fixade mig inför dagen och lyssnade på musik. Jag åt en snabb lunch (en av de många matlådor som alltid finns färdiga i kylen) och sedan gick jag ut på en lång promenad med Alba för att njuta mer av solskenet. Det var så varmt i solen så att jag önskade att jag hade lite mer tid för att bara sätta mig och njuta av det, men planerar att göra det i morgon istället.

Sedan cyklade jag till SLU och satt på föreläsning i två timmar som handlade om bakning och vilka egenskaper man eftersträvar hos mjölet (och jästen) för att få så bra bröd som möjligt. Efter det cyklade jag hem, tog en till långpromenad innan solen gick ner och sedan träffade jag två kompisar på friskis och tillsammans gick i på ett skivstångspass. Tanken var att basta efteråt  och denna gång trodde vi att vi satt igång bastun, men den var naturligtvis inte igång när vi väl kom så långt så det blev till att cykla hem istället. Nu har jag precis ätit kvällsmat (nästan färdig matlåda) och sitter med en kopp kaffe framför mig. Nu väntar ca. två timmars plugg innan jag håller kväll. Så kan en skön måndag se ut för en livsmedelsagronomfyra!

 

Bakning på lab

I tisdags bakade vi bröd på lab och undersökte mjölets påverkans på degen. Vi bakade bröd på vetemjöl special och undersökte bland annat hur mycket vatten mjölets kunde ta upp (vilket är viktigt att veta så att man i industin tillsätter rätt mängd vatten i förhållande till det mjöl man använder eftersom olika mjöl har olika vattenupptagningsfömåga). Vi undersökte också hur lång tid det tog för degen att utvecklas till en optimal deg som man kan baka med. I bilden nedan kan man se hur vi undersökte degens resistens till att bli utdragen, alltså hur långt kan man sträcka degen innan den spricker. Det är viktigt att degen som man skall baka bröd med är elastiskt så att den inte spricker eftersom det då blir fula bröd som tappar formen under bakningen.