Första gestaltningskursen!

Från och med i tisdags läser vi kursen ”Studio: platsen i staden och växtkännedom 2”. Vi kommer att arbeta med ett längre projekt som sträcker sig över hela kursen och går ut på att gestalta ett litet torg här i Uppsala. Tidigare har vi arbetat med kortare projekt som lagt en grund för för att kunna gestalta egna platser och det är jättekul och spännande att få tillämpa dessa kunskaper. I detta projekt arbetar vi enskilt och igår byggde vi varsin arbetsmodell i wellpapp som senare kommer användas för tredimensionellt skissande. Idag spenderades hela dagen utomhus, vi gjorde skisser, inventering och analys av torget som ska gestaltas. Inventering innebär att torgets befintliga element noteras och måttsätts. Det finns redan ett antal träd, bänkar, en fontän och en cirkulär gräsmatta och vi får själva bestämma hur mycket vi vill bevara och hur mycket vi vill förändra. Även buller, öppenhet/slutenhet, vilka som använder platsen, hur de använder den och var det finns sol och skugga är viktigt att notera. Under analysen reflekterade vi över platsens styrkor, svagheter och möjligheter, och vi kom fram till att finns en hel del att åtgärda. Detta kommer verkligen bli en rolig uppgift att ta sig an!

Som namnet skvallrar om kommer vi även lära oss ännu fler växter under denna kurs. Jag tyckte om växtkännedomsdelen i förra kursen och jag ser fram emot att utöka min kunskap om växter ännu mer.

På Ultuna finns ett matkooperativ som engagerar sig för närodlad och hållbar mat. Ibland arrangerar de workshops och i tisdags hade de bjudit in ett fermenteringsproffs som delade sina kunskaper om kimchitillverkning. Jag och min roomie älskar att testa nya grejer i köket så vi tog tillfället i akt och gjorde en burk kimchi. Ingen av oss har smakat kimchi tidigare, det blir spännande att smaka när den är klar om 4 veckor!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.