Sista formläraveckan

Denna veckan har varit fullspäckad av skapande. I tisdags utforskade vi metamorfos, vi valde två föremål med åtskiljande egenskaper och målade hur en övergång mellan dessa skulle kunna se ut. Ett spännande sätt att leka med färg och form, det var spännande att se de nya virtuella föremål som skapades!

I onsdags hade vi det sista krokipasset och jag hann även montera min storyboard som jag arbetade med under julledigheten. Att två av bilderna är tecknade med tusch skaver lite hos mig, jag hade uppskattat ett mer enhetligt resultat. Dessutom matchar inte de papper jag använde då de tre olika nyanser, mycket störande. men vad gör det om 100 år? Som jag nämnt en gång tidigare är det svårt att vara helt till freds med sina prestationer i exakt alla projekt under utbildningen. Jag får tänka mer på helheten i kommande arbeten och lämna detta bakom mig.

Idag var tropiska växthuset i botaniska trädgården platsen för undervisningen. Övningen gick ut på att måla gröna växter i akvarell, det är otroligt lyxigt att läsa en utbildning med så meditativa uppgifter som denna. 

 

Kroki med lera

Idag hade vi det tredje och näst sista krokipasset för kursen. Till skillnad från de tidigare passen, då vi endast använt kol, krita och papper, använde vi oss av lera. Det var utmanande men ändå lättare och roligare än att jobba tvådimensionellt. 

Som ni ser briljerade jag inte direkt, leran ville inte alls samarbeta. Och jag som har anmält mig till en keramikkurs i vår, det blir spännande att se hur det går… 

Vad är en stol?

De senaste tre dagarna har vi arbetat med ett konstnärlig projekt som gått ut på att undersöka stolar. Lärarna inledde uppgiften med att ställa frågan ”Vad är en stol?”. En intressant fråga då definitionen av en stol är något flytande, trotts att de flesta har en tydlig bild av vad en stol är. Två och två har vi utvecklat 11 stycken olika stolar. Under processen med varje stol undersökte vi en egenskap och vi tänjde på gränserna för när stolen går över till att vara något annat än en stol.

Medan vi arbetade drack vi te och tepåsen blev inspiration första stolens form. Under processen ställde vi oss frågan när en stol övergår till att vara en fåtölj och vi kom fram till att sittytans bredd är avgörande, stolar är ofta smalare än fåtöljer. Ytterligare en avgörande skillnad  är att underreden ofta är högre på stolar än på fåtöljer. Vi konstaterade därför att tepåsestolen kan definieras som just en stol. Wikipedia definierar dock en fåtölj som en stoppad stol vilket tepåsestolen är. Efter att ha läst det vet jag varken ut eller in längre haha. Jag överlåter till er att tolka om den är en stol eller en fåtölj. (Förresten, visst är Ellens illustration fantastisk? :))

Denna stolen döpte vi till osittbar, syftet med den var ifrågasätta om det måste gå att sitta på en stol. Att sitta på en taggig stol är mycket smärtsamt men formen kan nog ena de flesta i att benämna den som en stol, trots att den inte uppfyller sin funktion. Vi drog därför slutsatsen att stolens definition ligger mer i den visuella upplevelsen än i den fysiska funktionen. 

Till de 11 stolarna skrev vi varsin beskrivande text och dessa samt illustrationerna sammanställde vi till en liten bok med hjälp av photoshop och inDesign. 

Jag tycker att denna uppgiften var väldigt givande, vi tvingades att vidga tankebanorna och släppa loss kreativiteten. Vi blev verkligen utmanade att tänka i helt nya mönster som jag inte riktigt snuddat vid innan. Att kunna tänka utanför boxen, eller helst ta bort boxen helt, känns som en essentiell egenskap som landskapsarkitekt. Speciellt om man vill arbeta med gestaltning. Jag kan tänka mig att idéfasen ser ut på ett liknande sätt i arbetslivet och det har varit tre väldigt roliga dagar. Jag är dock extremt trött på stolar nu och känner lite att jag aldrig mer vill ta ordet stol i min mun. Att stretcha hjärnan på detta sättet var lite smått uttömmande, nu tar jag helg och vilar upp mig inför kursens sista vecka, ha det fint!

VT 19

Finner inga ord som beskriver hur mycket jag uppskattade att åter igen sätta min fot på campus idag. Ledighet i all ära, men jag avgudar verkligen rutiner och vardag. Vi hade dessutom en riktig mjukstart i ateljén. Vi blev tilldelade en känsla som vi skulle uttrycka genom ett kollage gjort av urklipp ur trädgårdstidningar. Jag blev tilldelad ordet belåten och jag lät stora mjuka former, glada men ändå lugna färger samt ätbara frukter, bär och grönsaker beskriva känslan.

På eftermiddagen hade vi seminarium där vi diskuterade texterna som ingick i juluppgiften. Jag fasade lite för de tre timmar som var avsatta i schemat, men tiden flög iväg. Seminariet var enligt mig en av de mest givande diskussionerna hittills. Vi studenter hade fullt ansvar för att diskussionen fortskred, istället för att en lärare närvarade ska vi lämna in anteckningar från seminariet. Diskussionen kretsade mestadels kring de texter vi läst under ledigheten. Vi reflekterade över vilka sammanhang de fungerar i, vilken målgrupp de var riktade till, om de var sakliga eller skönlitterära och om vi tyckte att de fyllde sitt syfte eller inte. Därefter diskuterade vi mer generella frågeställningar, till exempel hur man som landskapsarkitekt bör formulera sig för att låta trovärdig och professionell samt hur man anpassa texter efter olika målgrupper.

Första terminen som larkare

2018 lider mot sitt slut och jag har tillryggalagt en tiondel av landskapsarkitektprogrammet! Det känns som det var alldeles nyss jag förväntansfullt cyklade till SLU för första gången. Samtidigt känns det som jag aldrig gjort något annat, efter dessa 4 månader känner jag mig väldigt hemma på Campus och jag trivs otroligt bra med både utbildningen och min klass. Det faktum att vi har så många schemalagda moment som kräver närvaro på campus har många av oss sett som positivt då det har skapat en fin sammanhållning i klassen. Det kan dock även vara en börda om man har långt att pendla eller om man inte tar csn och behöver jobba parallellt med studierna. Men det verkar ändå fungera okej för de som befinner sig i situationen, allt går att lösa så länge viljan och motivationen finns.

De senaste dagarna har jag funderat kring vad vi har lärt oss under första terminen och jag tycker att vi har fått en gedigen grund. Fokuspunkterna har varit att förstå landskapsarkitektens yrkesroll, geologi och hydrologi och att se landskap och platser ur en landskapsarkitekts glasögon. Flera moment och har varit återkommande under kursen, vilket jag tycker är bra då man lär sig att applicera sin kunskap i olika sammanhang. Till exempel har geologin och hydrologin återkommit även vid praktisk övningar som modellbygge, vilket ger en djupare förståelse än vad vi fick utav teoretiska föreläsningar.

Det roligaste vi gjort under terminen enligt mig är de planritningar vi gjort, de kräver både att man tänker och att man är kreativ. Även formläramomenten har varit roliga och givande, men de har inte varit lika mångsidigt utmanande som de landskapsarkitekturuppgifter vi gjort.

När detta inlägg publiceras är glider jag runt på skidor i Vemdalen och jag reflekterar troligen över varför topografin ser ut som den gör och vilken bergart som gömmer sig under snön. Gott nytt år!

Julledighet i Linköping

God jul! Jag befinner mig i Linköping då vi har två veckors studier på valfri plats över jul och nyår. Sedan jag var här sist har en ny fin cykelbana dragits mellan city och en stadsdel i närheten av mina föräldrars hem. Kul att se att Linköping satsar mer på cyklisterna. Längs vägen hade flera nya träd, cykelpumpar och bänkar placerats ut. På vissa ställen förgyllde även olika konstverk vägen, inspirerande att se duktiga landskapsarkitekters prägel på utformningen.

Vi har fått två stycken juluppgifter som ska göras under ledigheten, en läsuppgift och en formlärauppgift. Läsuppgiften går ut på att plöja igenom ett cirka 100 sidor långt kompendium, innehållande texter av varierande slag och författare som beskriver olika landskap. Under läsningen ska vi plocka ut användbara ord och citat som vi kan tänkas ha nytta av i landskapsbeskrivningar. Vi ska även reflektera över vad som skiljer sakliga och skönlitterära texter åt, hur man fångar läsarens uppmärksamhet och hur man formulerar sig på bästa sätt för att låta trovärdig. Det vi kommer fram till ska sedan diskuteras på ett seminarium i början av januari. 

Formlärauppgiften gjorde jag klart igår. Jag har tecknat och målat olika bilder som ska representera känslan av närvaro på en plats. Bilderna ska sedan sättas ihop till ett så kallat storyboard i A2-storlek som ska presenteras på seminarium. Jag valde en grön kil som går mellan mina föräldrars hus och en grundskola då jag spenderat mycket tid där under min tonårstid. Platsen är perfekt för picknick och har en tydlig rumslighet med fin utsikt över sjön Roxen. Jag känner tyvärr att jag inte riktigt lyckades göra platsen rättvisa med mina bilder, vilket känns lite tråkigt. Jag hinner inte heller jobba mer på dem då jag åker till Vemdalen imorgon. Aja sådant är livet, känslan av att man kunde gjort mer ligger nog och maler hos alla studenter någon gång under utbildningen. 

Beskåda vår fina modell

Idag färdigställde vi modellen och texten jag skrev om i förra inlägget, en dag innan deadline! Nu återstår bara att förbereda presentationen på fredag, vilket vi gör på egen hand hemifrån imorgon. 

Resultatet av förra veckans arbete! Modellen består till största delen av skog i olika åldrar, där av spräckligheten. När skog avverkas tas olika områden i taget för att det inte ska bli helt kalt. Därför är skogen olika gammal på olika ställen, detta valde vi att illustrera med olika nyanser i det gröna. Nere i dalarna finns ängsmark, åkrar och gårdar och vid ena älvmynningen ligger en stad. 

Modellbygge

Denna veckan arbetar vi med kursens sista uppgift inom landskapsarkitekturen, bortsett från en lite juluppgift vi ska göra under ledigheten. Det är galet hur tiden bara flyger förbi. Projektet heter ”att tolka en landskapstyp” och vi arbetar i grupper om sex personer. Varje grupp har tilldelats en del av Sverige som vi ska samla information om och sedan bygga en fiktiv modell som representerar landskapets karaktär. Modellen byggs av wellpapp och ytterligare ett valfritt material. Man känner sig lite som gud när man får forma ett helt landskap hur man vill.

Detta är det längsta projektet vi haft hittills och även den största gruppen, vilket är väldigt lärorikt. Landskapsarkitekter arbetar nästa alltid i grupp, därför är det viktigt att lära sig att samarbeta med olika typer av människor och reflektera över vilken roll man själv har när man arbetar tillsammans med andra.

Min grupp har Norrlands älvdalar om området sträcker sig som en smal remsa längs hela den norrländska kusten från Gävle upp till Haparanda. Då landskapet är såpass långt är det en stor yta att bekanta sig med och det har inte varit helt lätt att bestämma oss för hur vi ska lägga upp vår modell. Sex personer med åsikter och tankar kan bli lite rörigt ibland, men jag tycker att det har gått förvånansvärt bra. Innan vi började arbeta skrev vi ett gruppkontrakt där vi bestämde vilka tider vi ville arbeta, hur vi skulle agera om konflikter uppstod, etcetera. Vi har även möten varje morgon och varje eftermiddag där vi diskuterar hur vi ska lägga upp arbetet och fördela arbetsuppgifterna. Utöver att bygga modell ska vi även skriva en text på 2-4 A4. Kul att äntligen få skriva en längre text.


Kreativt kaos och en halvfärdig modell.

Redovisning, akvarell och julstämning

I tisdags redovisade vi planschen jag skrev om i förra inlägget. Det var vår första redovisning framför grupp, den tidigare redovisningen vi haft var mer likt ett seminarium. På tisdag förmiddag fick vi veta att presentationen flyttats så att den började en timme  tidigare en planerat. Min grupp hade planerat att ses en timme innan och bestämma vem som skulle säga vad. Som ni kan förstå blev det stressigt, följ inte vårat exempel med andra ord. Vi klarade oss ganska bra ändå, bortsett från några småmissar.

Resten av veckan ägnades åt akvarell. Vi har avbildat varandra, undersökt färger på husfasader och experimenterat med olika valörer och intensitet.

I onsdags var julstämningen på topp i landskapsarkitekternas hus på campus. Sveriges arkitekter studenterna hade en julmarknad där vi studenter fick sälja egengjorda ting. Där fanns pepparkakor, knäck, sticklingar, julgransprydnader, tröjor och armband med mera. Jag köpte en aloe vera-stickling som nu pryder mitt fönster. Kårens miljöutskott hade även en klädbytardag där man lämnade i plagg och sedan fick ta så många nya plagg som man lämnat in.

Igår hade hela landskapsarkitektprogrammet en gemensam julfest i vår ateljé. Vi åt av ett gigantiskt knytisjulbord, sjöng och och hade det jättetrevligt. Det var väldigt kul att socialisera sig med äldre kursare. Imorgon ska ett gäng från klassen se luciatåg i domkyrkan, denna veckan anammar vi verkligen december och julen.

Julfrukost

Klockan 7 denna mörka och regniga decembermorgon cyklade jag mot campus för julfrukost på kåren. Det var fint dukat vid långbord och vi åt lussebullar, pepparkakor, clementiner och risgrynsgröt medan vi såg på julkalendern. Mysigaste starten på veckan!

Resten av dagen arbetade vi med att ta fram en plansch och detta är vad vi åstadkom:
Förra veckan karaktäriserade vi en plats nära Ultuna med hjälp av en metod från trafikverket. Denna typen av analyser är användbara när ingrepp ska göras i orört landskap, till exempel när nya tågräls ska byggas. Då är det viktigt att ta hänsyn till exempelvis grundvattnet och rödlistade arter om det finns några sådana på platsen.

Planschen ska förmedla de karaktärer som finns på platsen med hjälp av fotografier, text och illustrationer. Det var väldigt pilligt att få det snyggt och våra ögon var helt fyrkantiga efter en heldag i datasal, men vi blev extremt nöjda iallafall! För att ta fram planschen har vi använt oss av både Photoshop, Illustrator och inDesign. Innan jag valde utbildning kollade jag även lite på olika utbildningar i grafisk design och layout då jag tycker att sådant här är väldigt kul. Jag uppskattar därför att vi har inslag av detta ibland, landskapsarkitektutbildningen innehåller verkligen det bästa från alla världar.

Då vi blev klara med planschen idag är vi lediga imorgon förmiddag innan eftermiddagens presentation. Jag tänkte dock åka till skolan ändå för att öva lite mer på photoshop, illustrator och inDesign. Vill verkligen behärska proggramen så att jag slipper den uppförsbacke som blir varje gång jag ska sätta mig med detta då jag glömmer allt jag lärt mig mellan gångerna.