Sammanfattning av första året

Denna kursen lider mot sitt slut och sommarledigheten står nästan runt hörnet. Dock läser vi en sommarkurs med floristik efter denna så vi slutar ett par veckor senare än de flesta andra. Men jag tror att floristiken kommer att bli väldigt mysig, jag har hört att den mesta undervisningen sker utomhus vilket ju är otroligt härligt.

Den senaste veckan har vi haft i uppgift att skriva en uppsats om vår kunskapsprocess under första året. Jag tänkte dela med mig av den här då den sammanfattar året väldigt bra för er som är nyfikna på utbildningen 🙂

Reflektion över min kunskapsprocess och kunskapsinhämtning under det första året

Hösten 2018 började jag på landskapsarkitektprogrammet på SLU i Uppsala. I bagaget hade jag lite kunskap om växter då intresset finns i familjen och från designkurserna jag läste i gymnasiet hade jag ett hum om hur en designprocess kan se ut. Jag har även alltid tyckt om kreativt skapande och jag hade därför viss vana vid att teckna och måla, dock med ett begränsat antal av motiv och tekniker. Utöver detta var jag en blank sida med i princip ingen kunskap om landskapsarkitektur.

Första kursen hette ”Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologi”. LA-delen av kursen gaven gedigen inblick i hur det är att studera till och arbeta som landskapsarkitekt. De många föreläsningar som belyste olika möjligheter inom yrket tyckte jag var mycket givande och inspirerande då jag inte inte alls anade vilken bredd av möjligheter det finns. De första dagarna introducerades vi även till skissandet och även om jag ägnat mig mycket åt att rita tidigare var skissandet nytt. Tidigare kunde jag sitta i timtal och rita detaljerade teckningar, att släppa mitt detaljfokus och producera snabba men talande skisser var därför mycket utmanande för mig. Därför tycker jag att det är jättebra att skissmomentet återkom så många gånger under första kursen och även under de andra kurserna. De många exkursioner vi åkte på tillförde väldigt mycket till kursen, jag lärde mig att observera miljön runt omkring mig med landskapsarkitektglasögon.

Geologin och hydrologin, som varvades med LA-delen i första delen, var lite tyngre än landskapsarkitekturen men jag tyckte att det var väldigt intressant. Det kändes relevant med kunskap om till exempel varför topografin ser ut som den gör, varför jordarterna är fördelade som de är och hur vattnets kretslopp fungerar. Jag har även en känsla av att dessa kunskaper kommer att byggas på i kommande kurser och jag tycker att vi fick en gedigen grund.

Andra kursen var ”Studio: skissa och form landskapet”. Trots att jag anser mig ha en del förkunskaper inom formlära så var denna delen av kursen väldigt utvecklande. Jag tyckte att det var väldigt kul att variationen på övningar var stor och att vi fick testa flera olika tekniker. Det var även kul att vissa övningar var kopplade till landskapsarkitektur medans andra inte var det, till exempel krokin. Även om jag inte kommer att teckna av människor i yrkeslivet så utvecklade krokin min förmåga att se proportioner, skuggor och volymer vilket kan vara väldigt användbart för en landskapsarkitekt.

I kursen arbetade vi även med projekt som gav mig en förståelse för landskapets större drag. Här fick vi tillämpa de kunskaper inom geologi och hydrologi som vi skaffade oss i första kursen. Detta tyckte jag var väldigt bra för min kunskapsprocess då det är lättare att förstå och lär mig när jag jag vet vad kunskapen kan användas till. Vi fick även mycket träning i att tolka olika sorters kartor vilket kommer att vara mycket användbart i framtiden. Jag tycker att det var väldigt givande att bygga sandmodellen och wellpappmodellen då det skapade en koppling mellan den tvådimensionella kartan och den tredimensionella verkligheten. Dessa övningar utvecklade även min förmåga att förstå och räkna på skalor vilket jag tidigare hade svårt för. Juluppgiften som ingick i kursen tyckte jag både var rolig och givande. Att ha en god kommunikativ förmåga och kunna anpassa sitt språk efter olika situationer känns essentiellt i yrket som landskapsarkitekt. Seminariet där vi diskuterade de olika texterna var även väldigt givande, det är värdefullt att ta del av fler tankar och åsikter än sina egna.

Andra terminen inleddes med kursen “landskapets historia och växtkännedom 1”. Tidigare har historia varit ett ämne som aldrig riktigt vunnit mitt intresse, men under denna kursen lärde jag mig att förstå värdet av kunskap om det förflutna. Landskapsarkitekturens historia tyckte jag var särskilt intressant, kunskapen om parker och trädgårdars historia ökar förståelsen och respekten för de offentliga platser vi har idag, både nya som gamla. Det var väldigt spännande att se hur olika tiders behov och ideal har kommit till uttryck i de offentliga platser vi har.

Under denna kursen hade vi även vinterkvist, där vi fick lära oss att identifiera cirka 60 olika träd och buskar. Denna delen av kursen tyckte jag var väldigt rolig och lätt, många träd kände jag igen sedan innan men det var ändå kul att lära sig mer om dem, till exempel hur de används i gestaltning. Att vi lärde oss att identifiera dem på vintern var mycket bra då vi blev uppmärksammade på detaljer som jag inte tänkt på tidigare då jag inte lagt märke till olika växters utseenden på vintern.

Följande kurs, “Studio: platsen i staden och växtkännedom 2” tycker jag var den roligaste kursen. Gestaltningsuppgiften som vi arbetade med knöt ihop säcken på ett väldigt bra sätt då vi fick använda de kunskaper vi samlat på oss och arbeta med ett längre projekt. Jag är något bekant med designprocessen sedan innan men det var nytt och spännande att använda den inom landskapsarkitektur. I början kände jag mig lite osäker på om mina idéer var genomförbara eller inte så jag tyckte att det var lite läskigt att berätta om dem för både handledare och kursare. Men efter hand blev jag mer självsäker och mycket mer bekväm med att bolla mina idéer med andra. Att diskutera med andra är nödvändigt för att komma framåt i processen och ingen förväntar sig ett fulländat resultat direkt, det växer fram över tid. När jag i slutet av projektet färglade mina illustrationer i Photoshop och monterade ihop planschen i inDesign blev min utveckling i användandet av adobeprogrammen väldigt tydlig. Mina förkunskaper inom dessa var noll när jag började och mitt slutresultat i denna kursen såg förhållandevis snyggt ut. Även den muntliga presentationen av projektet var ett kvitto på min utveckling, jag kände mig mycket mer bekväm med att presentera än jag gjorde i början av utbildningen.

Kursen innehöll även växtkännedom och början av kursen ägnade vi ett par dagar åt beskärning, både i teorin och praktiken. Det praktiska momentet tyckte jag var jättebra då det gav en inblick i hur mycket växterna vi gestaltar med behöver skötas. Försommarkvisten innehöll ett mycket större antal växter än vinterkvisten men jag började plugga på dessa väldigt tidigt i kursen så jag tycker inte att det var något större problem att nöta in det stora antalet växter. Det som var mest knepigt var de släkten där vi hade flera stycken arter att lära oss, till exempel lindarna, syrenerna och spireorna.

Jag tycker att den röda tråden genom första året har varit väldigt tydlig. Första kursen var en introduktion till utbildningen och därmed ett smörgåsbord av de olika kunskapsområden som som finns inom landskapsarkitekturen. I de två följande kurserna fördjupade vi oss i landskapens större drag, formlära, agrarhistoria, landskapsarkitekturens historia och växtkännedom. Sista kursen gick vi in på designprocessen och knöt ihop säcken med gestaltningsprojektet.


Detta blir nog mitt sista inlägg här på bloggen, vi får se om någon annat tar över här nästa år. Hoppas att ni som har läst har blivit inspirerade till att läsa utbildningen och att vi ses i höst! 🙂

Växter, växter och ännu mera växter

Maj månad är snart över och denna kurs lika så. Vi har endast växttentan och en liten uppsats kvar innan vi påbörjar sista kursen som är floristik. Hela denna veckan ägnas åt att repetera de många växtvandringar vi haft. Att få promenera runt ute och kolla på växter denna årstiden när de är som vackrast är ett sant privilegium, men det är även uttröttande då det är så otroligt mycket som ska fastna i huvudet. Både alla vetenskapliga namn och sedan alla växters karaktärer. Vissa växter är otroligt lika varandra, till exempel ska vi kunna sex olika arter av lind och mellan några av dem är skillnaderna små. Vi har iallafall fått ganska generöst med tid för att plugga till tentan så jag tror att detta ska gå bra. På växtvandringarna igår och idag plockade jag med mig min systemkamera och fotograferade växterna vi kollade. Det blev cirka 500 bilder som jag måste sätta mig och sortera, men jag tror verkligen att det kan vara bra att ha fina fotografier av växter i resten av yrkeslivet. Man får ju inte använda vilka bilder som helst med tanke på upphovsrätt och därför är det lika bra att samla på sig egna bilder som man kan använda i powerpoints och planscher med mera.

Europeisk lärk – Larix decidua
Parksyren – Syringa x chinensis

Växter, presentation och bad

Denna veckan har varit både lugn och stressig. Det har varit väldigt lite schemalagd tid men jag har haft ganska mycket att göra då jag flyttar på lördag. I måndags och tisdags hade vi en växtvandring på cirka två timmar per dag, igår hade vi en föreläsning om lök- och knölväxter och idag har vi egna studier hela dagen. Om knappt två veckor har vi växttenta på cirka 150 nya växter samt de växter vi lärde oss i vintras. Majoriteten av dessa är buskar och träd men 25 stycken är perenner och 12 stycken är lökar och knölar, till exempel krokus, snödroppe och tulpan. Det låter extremt mycket med 150 väster men om man är noga med att repetera alla växtvandringar någon dag efter man gått dem med lärare så sitter de hyfsat bra sedan.

Bilder på två favoriter från perennvandringen i tisdags.

Imorgon har vi presentation av vårat gestaltningsförslag. Klassen har delats in i fyra grupper med 12-13 personer i varje och varje student ska presentera sitt förslag i 7 minuter och sedan få feedback från granskare och kursare. Lite nervöst, men det ska bli jättekul att se vad de andra åstadkommit under kursens gång 🙂 Här nedan är mina två planscher:

Det har varit fantastiskt sommarväder de senaste dagarna och igår åkte jag och några i klassen till en sjö som ligger cirka en kvart med cykel från campus. Vi åt sallad, badade, solade och förhörde varandra på växter, en perfekt eftermiddag helt enkelt 🙂

Illustrationsplan över mitt gestaltningsförslag

De senaste dagarna har jag suttit i datasalen cirka 8-16 och färglagt mina illustrationer i Photoshop och försökt att sammanfoga dem till en snygg layout i inDesign. Photoshop var tidigare min värsta fiende men de senaste dagarna har jag faktiskt ändrat uppfattning, jag lärt mig väldigt mycket. Min layout är inte helt färdig än så den får ni se en annan gång, men jag tänkte iallafall passa på att visa min illustrationsplan!

Jag har ritat linjerna samt färglagt träden för hand men resten har jag åstadkommit i Photoshop! Det finns såklart otroligt mycket mer att lära sig, men med tanke på att min kunskapsnivå låg på i princip noll för en vecka sedan är jag ganska stolt 🙂 Här nedan följer förklaringen till planen som jag även har med på min plansch:

  1. Fontänen och grisskulpturerna är viktiga för torgets identitet de vittnar om dess historia. Grisarna och största delen av fontänen bevaras, endast kanten byts ut mot slätare granitblock som ger fontänen en helt cirkulär form.
  2. I rundlarna vars ena halva omfamnas av buskagen finns cirkulära bord där mindre sällskap kan sitta och tillsammans förtära lunch såväl som fika.
  3. Sitt- och klättercylindrarna adderar lekfullhet till platsen. De består av betong med ett lager trä ovanpå och de fungerar både att sitta på samt att klättra på. Två av cylindrarna har lutande ytor, tanken är att detta adderar lekfullhet och utmaning.
  4. Halvrundlarna erbjuder avskildhet och sittplatser i form av träbänkar som följer den rundade formen.
  5. Längs den soliga fasaden finns 5 komfortabla bänkar med utsikt över fontänen och hela parktorget.
  6. Cykelställen från gamla Kungsängstorg bevaras.
  7. Ett konstverk placeras centralt i perennovalen, denna kommer på något sätt att knyta an till grisskulpturerna på fontänen. Alstret ska vara högre än perennerna men lägre än fontänens mittpelare.

Den stora spräckliga ovalen är perenner och det gröna längs kanterna är buskage. Markbeläggningen kommer att bestå av betong i två olika nyanser av grått.

Imorgon har vi en växtvandring och en föreläsning och på kvällen ska jag springa blodomloppet. På fredag ska jag finslipa det sista på inlämningen som sedan ska vara inskickad senast klockan 17.

Illustrationsproduktion

Presentationsskedet i designprocessen är i full gång och om jag ska vara ärlig är jag lite stressad över alla illustrationer av min idé som ska vara med på inlämningen nästa fredag. Vi ska lämna in en illustrationsplan som presenterar idén som helhet, ett snitt, en vy, en analysplan, en inventeringsplan, en teckning av en detalj och en perspektivbild. Allt detta ska vara monterat på två stycken A1:or tillsammans med förklarande texter till de olika illustrationerna.

Utöver gestaltningen har vi även börjat med växtvandringar igen! Detta är verkligen den absolut bästa tiden på året att vara utomhus på och det är ett enormt privilegium att få ha undervisning utomhus. Under första växtvandringen i tisdags var temperaturen dock samma som i februari men den vackra blomningen kompenserar upp för kylan.

Praktforsythia

Kommande två veckor kommer jag att vara väldigt upptagen. Dels med studierna men jag ska även springa kungsholmen runt och gå på spex på lördag och springa blodomloppet nästa torsdag. Veckan efter det ska jag flytta då mitt kontrakt tyvärr går ut den sista maj. Min supersnälla kursare Ellen låter mig bo hos henne i juni och sedan får vi se var jag tar vägen. Jag kommer iallafall att ha fullt upp med packning, flyttstädning och plugg men jag ska försöka leverera inlägg ändå i den mån jag hinner! Ha det superbra så länge! 🙂

Valborg och sommargasque

Min favoritmånad maj är kommen och därmed är det bara två månader kvar av första året, det är galet hur fort det har gått. I tisdags var det valborgsmässoafton och det var en riktigt lyckad dag! På förmiddagen åt ett gäng från klassen en traditionsenlig champagnefrukost hemma hos mig och vid 11 tiden drog vi oss ner till stan för att få en glimt av forsränningen och uppleva den härliga stämningen. Några av oss köpte glass och sedan åkte jag hem och vilade upp mig inför kvällens sittning ute på campus. Denna var mycket trevlig och den följdes i vanlig ordning av släpp på kåren.

Forsränningen

Efter valborg vilade jag upp mig i två dagar och på fredagen ägde ytterligare en sittning rum. Detta var den årliga sommargasquen som ordnas av larkrådet för oss larkare (landskapsarkitektstudenter). Det är väldigt kul att gå på sittningar som är öppna för enbart vårat program då talen som hålls innehåller många interna skämt och sångerna som sjungs handlar specifikt om vår utbildning. En äldre kursare hade remixat ihop en låt utifrån denna videon var vansinnigt rolig. Jag hade inte sett videon innan men nu i helgen har jag kollat på den tre gånger och relaterat enormt mycket. Rekommenderar er som kommer börja läsa här i höst att kika och förbereda er på den lilla personlighetsförändring som kommer ske 😉


Kvalborg

Förra veckan gick min designprocess flera steg framåt. Enköpingsexkursionen gav en välbehövlig dos inspiration och jag tror att jag nu har tagit i princip alla beslut om hur jag vill utforma parktorget och vilka material jag vill använda. Jag ska bara bestämma mig för hur många träd jag vill ha och var de ska stå, sedan ska jag producera ett antal illustrationer som förklarar min idé. Snart kör även växtkännedomen igång och jag är lite stressad över de cirka 140 nya växtnamn vi ska lära oss. Jag började plugga lite smått på namnen redan i början av kursen men jag tänker att jag kanske bör lägga in en högre växel så att jag slipper lära mig allt på en gång sedan.

En preliminär och något otydlig plan som beskriver min ide för Kungsängstorg.

Idag hade vi seminarium och på eftermiddagen/kvällen var jag och några i klassen på dagsfest på Norrlands nation då det är kvalborg (dagen innan valborgsmässoafton) idag. Valborg i Uppsala firas rejält i flera dagar, flera av nationerna har festivaler och klubbar, det är forsränning i Fyrisån och stan är full av folk. Imorgon ska vi på en sittning ute på campus vilket ska bli jätteroligt!

Enköping

Tillbaka på campus efter påskledigheten som bara flög förbi. I tisdag var vi på studiebesök i Enköping som är känt för sina många och vackra parker. Jag blev verkligen inte besviken, parkerna var alla nyskapande och starka i karaktären och hela Enköping var en mycket lugn och trevlig stad med en rofylld atmosfär. Dessutom blommade vårlökarna för fullt, knoppar på träd och buskar hade spruckit upp och solen sken på en klarblå himmel hela dagen, kan det bli bättre? På förmiddagen traskade från park till park i helklass och lärarna sade några ord om varje plats. Därefter åt vi lunch ute i solen och på eftermiddagen arbetade vi med en individuell övning som gick ut på att skissa av en plats i en av parkerna samt rita en måttsatt plan. Igår berättade vi om våra platser i smågrupper och diskuterade vad vi tagit med oss från dagen.

Drömparken i Enköping med sina gigantiska perennplanteringar och höga bokcylindrar.

Påskledigt

Glad påsk på er! Ledigheten denna veckan har varit välbehövlig, jag har känt mig lite mör de senaste veckorna så vila och studier hemifrån har suttit väldigt fint. Under påskveckan har vi fått en påskuppgift som består av läsning och en rumsanalys. Vi ska undersöka två olika platser i parkmiljö, den ena ska upplevas som intim och den andra som mer exponerad. Vi ska fundera över vilka faktorer som skapar dessa upplevelser och sedan beskriva detta genom ett plan, ett snitt, skisser och text. Vegetationen spelar stor roll för rumsligheten hos en plats, växternas höjd, placering och genomsiktlighet är faktorer som är avgörande för upplevelsen. Detta och mycket annat behandlas av The Planting Design Handbook av Nick Robinsson som vi läst ett par kapitel av nu i veckan. Både boken och rumsanalysen kommer diskuteras i seminarium i slutet av månaden.

Äntligen har värmen kommit tillbaka och i onsdags åkte Ellen, Elvira, Eric och jag till stadsträdgården för att påbörja rumsanalysen. Vi arbetade med att måtta, skissa och analysera i drygt en timme, därefter köpte vi glass och njöt av solen. På kvällen åkte vi till snerikes nation och yogade, fantastisk dag verkligen!

Halvkass bild på platsen vi valde i stadsträdgården.

Framåt i gestaltningsprocessen

Efter att hela veckan ägnats åt att arbeta med gestaltningen av torget har jag tagit ett flertal steg framåt i processen. Från att ha tvivlat rejält på min idé har jag nu utvecklat den och ändrat flera saker vilket har gett den potential. Våra lärare har funnits tillgängliga för handledning nästan hela veckan och det har varit väldigt matnyttigt att få ta del av deras åsikter och förslag. Igår presenterade vi vår idé i en mindre grupp för att få feedback från både kamrater och handledare. Det är lite nervöst att berätta om sin idé men det är jätteviktigt att träna på inför yrkeslivet.

I tisdags hade vi en stadsvandring i Uppsala där vi besökte 11 stycken parker och torg. Detta frambringade flera insikter och idéer och det var ett ypperligt tillfälle att passa på att mäta olika sträckor och höjder. Det är svårt att inne vid skrivbordet uppskatta en lämplig bredd på till exempel ett gångstråk, det är mycket lättare att bege sig ut och mätta befintliga vägar och använda dessa mått.

Nästa vecka är det påsk och vi har därför inga föreläsningar. Vi har dock fått en påskuppgift som ska genomföras på valfri plats, helt lediga är vi alltså inte. Jag har inga planer på att åka någonstans, jag tänkte vara hemma och varva plugg med träning och annat kul.

Nu är det bara en tre dagar kvar av ansökningsperiden till höstens utbildningar, om ni har någon sistaminutenfråga till mig om utbildningen så tycker jag att ni ska passa på att ställa dem! 🙂 Jag ska försöka komma ihåg att logga in här någon gång per dag och kolla om det kommit in någon kommentar och svara så gott jag kan. Det går även bra att maila till annaaajohanssonn@gmail.com om ni vill ha snabba svar.

Sist men inte minst vill jag slänga in ett podtips som en kursare skickade i vår klasschatt i veckan: https://sverigesradio.se/avsnitt/1265300. En bit in i avsnittet diskuterar programledarna med en trafikforskare om vilken plats bilar, cyklar, kollektivtrafik och fotgängare ska få ta i staden och vilka framtida lösningar som kan göra städerna mer hållbara. Jag tycker att det var ett intressant samtal som berör frågor som landskapsarkitekter kan vara med och påverka.