Kroppsmått och geologikick

Vilken enastående start på veckan denna dag var! Huvudet är ganska fullt med tanke på all den fakta vi blev matade med under de geologi- och hydrologiföreläsningar vi hade förra veckan. Det var därför jätteskönt att ägna oss åt landskapsarkitektur idag, då det innebär mer fritt tänkande och mer aktivitet. Idag påbörjade vi en uppgift som går ut på att lära oss att uppskatta och mäta sträckor med hjälp av vår kropp. Vi mätte hur långa våra steg var och hur långa olika avstånd på våra kroppar var. Väldigt praktiskt att använda kroppen som mätinstrument då man alltid har den med sig! Många av måtten på min kropp var jämna, vilket jag är extremt nöjd med. Till exempel är min navel exakt 1 meter över marken och min knäskål exakt 50 centimeter över marken, mycket behändigt.

Efter mätningarna av våra kroppar tränade vi oss på att först uppskatta en sträcka och sedan mäta upp den med hjälp av stegning. Det visade sig att jag tyvärr inte är någon naturbegåvning när det kommer till uppskattningar, jag gissade 100 meter på en sträcka som var ca 40 meter. Jag kommer behöva träna denna förmåga mer med andra ord.

När jag kom hem satte jag mig med instuderingsfrågor till geologitentan. Sedan åkte jag och tränade och när jag kom hem betade jag av några till. Förra veckan tyckte jag att geologin var ganska tung. Det var svårt att skaffa sig en bra förståelse när så mycket information skulle in, men ikväll kände jag att jag verkligen fick grepp om en hel del. Jag råkar ha förmånen att ha en pappa som läst en geologikurs på universitetet och när jag körde fast ringde jag honom. Vi diskuterade och benade ut flera kluriga begrepp och när jag förstod mer blev det riktigt kul och intressant! Krafterna i naturen är sjukt mäktiga, att till exempel vatten som rinner kan skapa stora kanjoner är oerhört fascinerande enligt mig! Jordskred är ännu ett exempel på va jordens krafter kan åstadkomma. Här finns en video på skred, vist kan man inte göra annat än att respektera moder jords krafter efter att ha kollat på detta? Att inte ha sådana här fenomen i åtanke när man planerar hur landskapet ska förvaltas kan få väldigt förödande konsekvenser. Därför känns geologin ännu mer relevant och viktigt än jag trodde innan vi började med detta.

Så mycket tyckte jag om geologin ikväll!

 

Laboration/Tillbaka till sandlådan

Idag gjorde vi en laboration med syfte att lära sig att känna igen olika jordarter. Vi kände på olika kornstorlekar, blandade med vatten och undersökte jordarternas formbarhet. Genom att försöka rulla korvar av de olika jordarterna går det bedöma om jordarten innehåller lera eller inte. Ju tunnare korv som gick att rulla desto högre halt lera. Sedan skulle vi även försöka urskilja vilken jordart leran var blandad med genom att känna på kornstorlekarna. Det kändes som att jag kastades tillbaka till barndomen när jag stod och kladdade med jord och vatten, kul men också utmanande att hålla reda på de olika arterna. Jag kommer verkligen behöva öva mer på detta inför tentan om två veckor.

Denna veckan har jag äntligen hunnit skaffa träningskort med! Träningen har ju minst sagt legat på is den senaste månaden på grund av flytt, småttingveckor och studier, men nu ska jag komma igång igen.

Geologi och hydrologi

Denna veckan har vi kört igång med geologi- och hydrologi. Måndagens föreläsningar var en stor kontrast till de lättsamma övningar vi arbetat med under de två första veckorna. Mycket information som ska fastna i huvudet innan tentan om cirka en månad. Men det är just detta jag tycker om med denna utbildningen, kombinationen av vetenskap och kreativitet.

Geologiföreläsningarna har bland annat handlat om jordens inre, berggrunder, mineral och istiden. Vi har även fått göra en praktisk övning som gick ut på att vi skulle lära oss att identifiera 27 olika bergarter. Många av arterna såg väldigt lika ut och hade även kluriga namn men efter 3 timmars tragglande satte de sig på minnet. 

 

 

 

Sista småttingveckan

Att småttingveckorna redan är över känns väldigt surrealistiskt och vemodigt, men även lite skönt. Det höga tempot och alla nya intryck sliter på en men det har helt klart varit värt det. Vi har haft två fantastiska veckor, speciellt den senaste veckan har varit oförglömlig. Vi har bland annat haft sittning, dansat på kåren, uppträtt med flashmob på stan och spexat. Igår avslutades veckorna på bästa sätt med småttingmiddag och fest. Vi åt en trerätters middag, lekte lekar och sjöng sånger ur Ulltunas studentkårs sångbok. Sittningarna här på Ultuna är väldigt traditionella med bordsplaceringar, klassiska sånger och tal, stämningen är verkligen underbar.

Studierna den senaste veckan har varit varierande. Vi har bekantat oss med word, indesign och Photoshop och med hjälp av dessa program satte vi ihop en folder om måndagens exkursion.

Vi har även gått vår första växtvandring. Som landskapsarkitekt ska man kunna känna igen 200-300 träd och växter, veta vilka egenskaper de har och vad de heter på svenska och latin. Vi kommer läsa en hel kurs om detta i vinter, vandringen vi gjorde denna veckan var ett litet smakprov på vad som komma skall. Vi lyssnade även på en föreläsning om var och hur en landskapsarkitekt arbetar och möjligheterna verkar vara oändliga! Man kan arbeta på allt från internationell nivå till privata arkitektkontor. Nedan ser ni en lista med arbetsuppgifter man kan ha som läraren sammanställt.

  • Utredningar
  • Konsekvensbeskrivningar
  • Översiktsplaner
  • Detaljplaner
  • Gestaltningsprogram
  • Grönplaner
  • Trädplaner
  • Projektledning
  • Möten
  • Workshops
  • Brukar- och medborgardioaloger
  • Upphandling
  • Anbud
  • Parker
  • Torg
  • Gator
  • Vägar/ järnvägar
  • Bostadsträdgårdar
  • Trädgårdar
  • Skolgårdar/ förskolegårdar
  • Lekplatser
  • Koloniområden/ stadsodling
  • Planteringar
  • Friluftsområden
  • Nationalparker/ reservat
  • Kyrkogårdar
  • Parkeringsplatser
  • Andra utemiljöer
  • Informationsmaterial

Många av punkterna ovan säger mig inte mycket än, men jag kommer säkert bli klokare på dem under utbildningens gång.

 

Exkursion i Gamla Uppsala

Andra veckan på utbildningen inleddes med exkursion. Klassen möttes upp klockan 8.30 vid kungshögarna i gamla Uppsala. Kungshögarna är stora kullar som för länge sedan anlagts på en stor rullstensås som finns här i Uppsala. En guide berättade för oss om historien bakom kullarna vilket väckte insikt om vilket kulturellt värde en plats kan ha. Detta är något som är viktigt att ta hänsyn till som landskapsarkitekt. Vi fick även tillfälle att träna vår förmåga att skissa.

Därefter tillryggalade vi 5 km in till resecentrum. På vägen berättade våra lärare om platser vi passerade och vi lyssnade även på två föreläsningar av landskapsarkitekter från Uppsala kommun. Dagen avrundades kl 16, precis innan ett aggressivt skyfall intog stan. Känner genuin tacksamhet gentemot vädergudarna för att de sköt på regnet tills vi var klara.

Jag tycker verkligen om att en stor del av utbildningen sker utomhus. Min hjärna blir mer alert och mottaglig för information när jag vistas i den friska luften och när jag rör på mig.

 

 

Första veckan på SLU!

Hej!

Jag heter Anna Johansson och jag är 19 år gammal. I måndags började jag på landskapsarkitektprogrammet på SLU här i Uppsala. Jag är född och uppvuxen i Linköping, både studierna och staden Uppsala är därför helt nya för mig vilket är mycket spännande! 

Den första veckan på SLU har varit minst sagt fullsmockad, men också mycket rolig. Under de två första veckorna pågår de så kallade småttingveckorna, vilket är välkomstveckor för alla nya studenter. Vi har bland annat lekt lekar, ätit gemensama frukostar och middagar och gått på elevkårens pub. Jag hade relativt höga förväntningar inför detta och jag har inte blivit besviken. De äldre studenterna som anordnar aktiviteterna är mycket engagerade och taggade, man märker att de har lagt ner otroligt mycket tid för att vi ska ha kul och känna oss välkomna.

Samtidigt som vi haft småttingaktiviteter har även första kursen kickat igång. I första kursen kommer vi att få en introduktion till landskapsarkitektur. Vi kommer bland annat att lära oss att skissa, analysera platser och att tänka på hållbarhetsaspekter. Senare i kursen kommer vi även läsa geologi (läran om olika berg- och jordarter) och hydrologi (läran om vattenförhållandena på jorden).

Redan i tisdag fick vi två uppgifter introducerade för oss. Den första gick ut på att vi ska välja ut en plats och göra tio olika skisser av den. När jag kört igång med uppgiften tänkte jag lägga upp bilder här och förklara närmre vad uppgiften går ut på. Den andra uppgiften utfördes i grupp. Varje grupp fick välja en tilltalande plats inom ett anvisat område. Platsens karaktär och rumslighet skulle analyseras och sedan skulle vi tillföra ett element som skulle berika platsens karaktär. Detta kunde vara en bänk, en lampa, en rabatt, etcetera. Min grupp hittade en liten kulle med tre gamla lönnar på och vi valde att addera två trappstegar upp i träden. Vem saknar liksom inte barndomens förmåga att ta sig upp i nästan vilka träd som helst? I uppgiften ingick även att tillverka något som illustrerade elementet. Vi plockade därför med oss papp, kniv och häftpistol och tillverkade en papptrappa ute vid träden. Riktigt trivsamt att vara ute och arbeta!

Dagen efter gick hela klassen tillsammans med två lärare runt till alla platser och varje grupp fick kort berätta om platsen de valt och elementet de valde att tillföra. Jag var lite nervös inför att ställa mig och redovisa framför 60 nya ansikten men det var väldigt avspänt. Redan efter en vecka har vi ett väldigt öppet, kreativt och respekterande klimat i klassen vilket är jätteskönt. Jag tror att det delvis beror på att både lärarna och faddrarna redan från dag ett uppmuntrade oss till att våga ställa frågor, ta hjälp av varandra och våga diskutera.

Första veckan av fem år har passerat och det har varit fantastiskt roligt att komma igång. De långa dagarna med både plugg och nollning har dock slitigt på mig men det har verkligen varit värt det. Tid för återhämtning kommer att finnas när småttingveckorna är över, jag ska därför försöka få ut så mycket som möjligt av nästa vecka!

 

Sommar!

På fredag är kursavslutning innan sommarledigheten drar igång. Vårt näst sista moment var ett granskningsmöte som jag tyvärr missade då min syster tog studenten igår, så jag blir klar med kursen lite senare den här gången. Ett granskningsmöte går ut på att få feedback från lärare för att sedan revidera innan slutinlämning! Efter jag gjort en komplettering på detta är även jag klar:)

Sedan väntas nästan tre månaders studieuppehåll innan höstterminen drar igång och några av er som läser det här kanske flyttar till Uppsala och börjar på utbildningen:) Välkomna hit! Det innebär att detta blir mitt sista blogginlägg då läsåret tar slut och troligtvis är det någon annan som kommer fortsätta blogga nästa läsår! Så har ni fler frågor och funderingar som dyker upp tills dess är ni som alltid välkomna att kontakta SLU.

Glad sommar och tack för mig!

Inlämnat och klart!

Igår fick jag tillslut in inlämningen i tid och att se sina ritningar skrivas ut på plottern är en go känsla! Vi hade även en till uppgift som gick ut på att göra en mängdbeskrivning som vi skulle genomföra två och två fram tills att lärarna granskat klart. En mängdbeskrivning är ett moment som jag inte gjort tidigare och det är en form av en beställningslista för produkter. Den bockade jag och min kompis av snabbt igår eftermiddag så nu har jag för första gången på länge lite ledigt!

En kvarts cykling från SLU ligger sjön Ekoln. Dit passade jag och en kompis på att bada innan vi åkte till skolan och jobbade. I värmen har det varit flera kursare som tagit ett dopp under lunchen, något jag också borde börja med!

Tisdag

I övermorgon är det inlämning på vårt stora projekt men jag hoppas på att kunna lämna in redan under morgondagen. De senaste arbetsdagarna har jag legat i och reviderat, fått handledning, utvecklat och hittat nya slarvfel och rättat. I vanlig ordning sker inlämning både digitalt och som utskrifter i A1 format. På bilden nedan skymtas både skallinjal och arkitektens handbok vilket är två användbara verktyg för projekt.

Det känns konstigt att terminen snart är slut, redan på fredag nästa vecka slutar universitetsterminen och tre månaders uppehåll från skolan väntar tills hösten kickar igång. Vad som känns extra kul är att jag och min kompis precis fått reda på att vi har fått stipendium för studieresa för exjobbet! Vi har funderat på att åka till Kina och kolla på parker som är byggda föra att förhindra översvämning men innan vi bokar något eller spikar resmål måste vi både hitta en handledare och fila på uppsatsämnen:)

 

 

Maj

Jag har varit lite dålig på att uppdatera här på sistone och som vanligt betyder det att det har varit fullt upp, både med skola och fritid.

Det har varit 20-25 grader hela veckan och strålande sol, att motivera sig för att sitta inne framför datorn och arbeta med sitt projekt blir då extra svårt.. Vi har hunnit med ett intensivt grupparbete som gick ut på att räkna på dimensionering av växtbäddar för att klara en viss mängd nederbörd och för att tillgodose växternas vattenbehov. Det är nu inne på granskning och efter feedback så får vi två dagar till denna vecka innan slutinlämning!

Jag har även jobbat lite som studenthandledare för årskurs 1 i deras första studiokurs! De håller på att rita ett parktorg och är nu inne i presentationsskedet. Hela ritsalen är fylld av material från modellbyggande och många ritar för hand med tusch, färgpennor eller akvarell och några har börjat testa sig fram i Adobe-programmen. Jag känner igen stressen ifrån första kursen och men jag tror att alla kommer hinna få in en bra inlämning! Mellan jobb och grupparbete försöker jag hinna med mitt eget projekt och denna veckas fokus har legat på att rita en bänk som börjar bli klar:)