Illustrator

Hej på er!

Jag kikar in här på kvällskvisten för att visa er vad jag har sysslat med nu i det senaste. Majoriteten av mina vakna timmar har spenderats i en datorsal med program som GIS och Illustrator. GIS har jag nämnt tidigare, men Illustrator är något nytt, både för er och mig. I Illustrator får vi möjlighet att skissa digitalt. Här skapar vi planer som ska kommunicera och berätta för åskådern om vår design.

I tisdags fick vi en introduktion till Illustrator och eftersom vi inte har jobbat i programmet tidigare kändes detta nästa övermäktigt. Jag är ingen expert på datorer och har alltid tyckt att det har varit lite klurigt med kortkommandon och funktioner, oavsett program man har jobbat i. Som tur är har vi pedagogiska lärare som ger oss instruktioner och övningsuppgifter. Vi hade även i uppgift att skapa en illustrationsplan baserat på den detaljplan som vi hade utformat tidigare, min kan ni se i föregående inlägg.

Idag fokuserade jag på att förstå och använda mig av grundfunktionerna i Illustrator snarare än att skapa en väldigt snygg plan. Jag blev nöjd med mitt resultat och tänker att jag nu har en bra grund att stå på inför kommande utmaningar.

Med vänliga hälsningar /Wilma

Detaljplan

Hej på er! Jag hoppas att ni har haft en fin helg.

Idag tänkte jag berätta för er om vår senaste del i kursen planeringens grunder. I kursen ingår att vi ska få fördjupad kunskap om och förståelse för översiktsplan (ÖP) och detaljplan (DP). Båda skapas av kommunen för att reglera markanvändningen, översiktsplanen är en vision för hela kommunen medan detaljplanen beskriver markanvändningen för ett specifikt område. Detaljplanen är juridiskt bindande och är alltså den som reglerar markanvändningen i första hand. Översiktsplanen kan ligga som inspiration och ledstjärna när nya detaljplaner formuleras. Dessa planer skapas av tjänstemän på kommunen, dessa kan vara planarkitekter, landskapsarkitekter eller komma från andra bakgrunder med fysisk planering.

Samtidigt som vi får lära oss mer om ÖP och DP introduceras vi också till hur vi ska skissa och bygga upp en detaljplan. Jag tänkte att det kunde vara intressant för er att se fyra olika detaljplaner från fyra olika elever. Ni kommer märka att alla jobbar olika och ingens skissteknik är den andra lik.

Samma plats men olika sätt att skissa och formulera. Man behöver alltså inte ha ett tydligt formspråk eller ett specifikt sätt att uttryck sig på. Vi lär oss genom att prova och testa, genom att inspireras av varandra och våga göra om.
Dock har alla detaljplaner regler som reglerar vilka färger och symboler som ska användas för att denna ska vara lätt att läsa av och att alla detaljplanera ska ha samma formspråk. Detta är alltså exempel på hur processen till en klar detaljplan kan se ut och för att beskriva den stora variationen av metoder som kan hittas i en klass med blivande landskapsarkitekter.

Här kan ni också se min färdiga detaljplan för en framtida markanvändning av ett område på campus.

Med vänliga hälsningar /Wilma

Litteraturseminarium

Hej på er!

Jag önskar att jag hade något spännande att uppdatera er om. Men fram till igår, då vårt litteraturseminarium gick av stapeln, har jag lagt min tid på att läsa inför detta. Det kan vara bra att veta att en ibland under vår utbildning behöver plöja mycket litteratur och som med precis allt annat kan det vara bra att börja i god tid. Det är inte alltid min starka sida. Men just den här gången gick det faktiskt ganska bra. Började en vecka innan, läste och antecknade samtidigt och avsluta med att läsa varje kapitels sammanfattning i söndags.

Vad är det då för litteratur som vi har läst? Jo, det har varit en bok som heter Planeringens grunder. Passande nog så heter ju även kursen jag läser just nu Planeringens grunder. Boken tar oss iväg på en resa i både tid och rum. Vi får en introduktion till allt från Plan och Bygglagen (PBL) till samråd (medborgarmedverkan). Boken förklarar för oss om mark och vattenanvändningen i Sverige, planering mellan kommuner och belyser även EU och planering över gränser. Mycket intressant men också väldigt mycket att ta in. Under seminariet fick vi möjlighet att diskutera de kapitel som vi hade fokuserat extra på. Dessa diskussioner presenterades sedan i halvklass för att alla skulle få en fördjupad inblick i alla kapitel och möjliga diskussionsämnen.

Just nu sitter jag och arbetar i GIS. Det är ganska klurigt och just nu vill GIS inte samarbeta med mig. Jag väntar på hjälp och tog därför tillfället i akt att skriva till er. Så här kan det se ut när man tar fram befolkningsstatistik för Hässleholm.

Med vänliga hälsningar/ Wilma

En dag i larkstudentens liv pt. 2

Hej på er! Jag tänkte att ni skulle få hänga med mig idag. På onsdagar har alla elever icke- schemalagd tid på efter lunch. På den här tiden kan vi plugga eller delta i kår- aktiviteter. På onsdagar sänds även Bonde söker fru, som jag och mina kollektivkompisar tittar på. Jag har alltså en dag full av aktivitet framför mig. Häng med!

Kl: 08:30 Dagen började med en god bok, med andra ord litteraturen som skulle läsas inför det stundande litteraturseminariet. Jag försöker utnyttja alla små stunder för att ta mig igenom de kapitel som ska läsas, även under frukosten.

Kl 09:10 När lektionen hålls på andra sidan campus från där jag bor och tiden har gått fort på morgonen kan det bli stressigt. Idag fick det bli cykeln. Så här fint kan det se ut i morgonljus, anledning nog att börja läsa på SLU kan man ju tycka.

Kl 09:15 Dagens lektion drar igång. Idag introduceras vi till en ny uppgift. Eftersom kursen jag läser nu heter Planeringens grunder jobbar vi mycket med översiktsplaner och detaljplaner. I den här uppgiften ska vi få öva på att rita vår egna detaljplan. Detta ska göras utifrån ett case: SLU Alnarp vill utveckla sitt campus med en ny hörsal och cykelhus. Men var ska dessa placeras? Vi ska skapa en detaljplan för detta. Planen som ni ser ovan är dock en situationsplan och beskriver inte mer är byggnaders placering och förhållande av varandra. Denna är vårt skissunderlag. Ni ska få se!

10:15 Att lära känna en plats. För att kunna skissa och planera är det viktigt att ha kännedom om den plats vi jobbar med. Dokumentation och insamlingsarbetet börjar.

Dokumentationen görs bäst genom skiss och foto. Jag är ganska dålig på att fånga en plats i skiss och bestämmer mig för att fota och filma för att dokumentera platsen tills vidare.


Är vi redo för att gå in? Ja, det är vi.

11:00 Vi går in och sätter oss i biblioteket. Med skisspapper och skalstock i högsta hugg börjar vi planera för platsen. Jag lägger fokus på platsen redan existerande uppbyggnad och att ta till vara skugga och sol. De nya byggnaderna och parkeringen gömmer jag bakom ladan (som i case:et ska byggas om till studentbostäder och lektionssalar).

12:00 Nu är det lunch. Mums!

Efter lunchen blev det mest läsning för min del. Inte så kul att dokumentera. Mer än så här har inte hänt än, för i skrivande stund är klockan 16:00 och jag har en paus i läsandet. Snart ska jag sätta igång igen.

Ny kurs och nya möjligheter

Jag har börjat en ny kurs! Den heter planeringens grunder. Så här går det att läsa på kurshemsidan:

”Kursens syfte är att studenten ska uppnå grundläggande kunskaper kring landskapsinformation och dess användning inom fysisk planering samt kunskaper om analys av landskapets uppbyggnad och markanvändning samt därtill hörande ekologiska, kulturhistoriska och visuella värden.”

Vi ska alltså lära oss om landskapet i stor skala. För att göra detta kommer vi introduceras till GIS. GIS står för geografiskt informationssystem och är ett digitalt kartsystem som används för att samla och presentera geografisk data. Den här datan kan bestå av allt från hur många skräppkorgar vi kan hitta i en park till hur klimatförändringar förändrar områden över tid. Allt handlar om vilken information vi väljer att analysera i systemet. GIS används vid fysisk planering och är ett viktigt verktyg inom förvaltning. Kursen har precis börjat och jag är fortfarande lite osäker på exakt vad jag kommer lära mig. Vad jag vet är i alla fall att jag är väldigt taggad på kursen och att det kommer ge mig en ökad insyn i vad mitt yrkesval faktiskt innebär. Men, så fort jag vet mer så kommer jag så klart berätta detta för er.

Skickar med er två bilder från vårt vackra campus i solnedgång!

Ni vet väl om att ni kan läsa mer om programmet och till exempel se vårt ramschema och läsa om de kurser vi pluggar här: https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/landskapsarkitekt-alnarp/

Med vänliga hälsningar/ Wilma

Att vårda en plats pt. 2

Vad kostar egentligen det vi formger och planerar för?

Som ni redan vet var min första kurs för terminen en skötselkurs. I kursen ingår att genomföra ett grupparbete med en beställardel och en utförardel. Syftet med arbetet är att vi ska få öva på att förstå och redogöra för en parkmiljö samt bedöma skötselbehov och åtgärder för platsen. I arbetet ska vi axla rollen som beställare och i en rapport redogöra för vilka förändringar vi vill se i en parkmiljö. I del två av arbetet ska vi axla rollen som utförare och räkna på vad kostnaden för skötseln och förändringarna i parken kommer vara. En väldigt lärorik och viktig uppgift.

Nu har jag alltså avslutat del två av grupparbetet, nämligen utförardelen. Här får vi tolka och räkna på kostnaderna för de insatser som en annan grupp vill göra i sin park. Min grupp fick ta över Slottsparken i Malmö. Kanske har du varit där? I så fall vet du att det här är en av Malmös finaste parker och en plats som vid första ögonkastet kanske inte behöver så många förändringar. Men den andra gruppen hade jobbat på bra och vi fick några förslag att räkna på.

Vad upptäckte vi? Det vi bland annat reagerade på var kostnaderna för perenner, alltså fleråriga och vedartade blommor, som kostade mycket i underhåll. Vi ryggade också tillbaka när vi såg kostnaderna för skräpplock och gräsklippning.

En duktig person i min grupp gjorde det här diagrammet för att beskriva olika kostnader. Ni ser ju att städningen försvinner iväg!

På tal om grupparbete och grupper. Jag hade en sån himla tur och fick chansen att jobba med fem andra väldigt motiverade och fina personer den här gången. Ett stort tack till dem! Ett riktigt drömteam!

Färger

Ett kort inlägg om färg

Färg. För mig kändes det enkelt och självklart innan jag satte mig bakom ett skissbord och skulle bestämma en färgskala för mitt projekt i Studio 1 kursen förra terminen. Färgerna skulle passa till både min illustrationsplan och mina sektioner. Den skulle vara naturlik men ändå spännande och helst lite nyskapande. Den skulle matcha mig och mina tankar kring platsen jag skulle skapa. De skulle vara fina tillsammans och förmedla den känsla jag ville åstadkomma. Det blev en flopp och jag var inte alls nöjd med mina färgval.

Hur ska jag undvika att göra samma misstag igen? Jo, efter förra årets projektkurs Studio, när jag inte blev nöjd, har jag börjat reflektera över färg. Jag har börjat fota landskapet när det visar sig i färger jag gillar eller inspireras av. Här i inlägget hittar ni några av de bilderna. Så tänk själva, när tycker ni att landskapet är fint?

Jag blev nyfiken på färg och gav mig ut på internet för att lära mig mer. Jag hittade bland annat en föreläsning av Professor Axel Buether. Han har forskat kring hur färger talar till och påverkar oss. Jag tyckte det var tänkvärt, även om jag misstänker att färgers påvekan på oss är mycket mer komplext än ett 20 minuters Ted- talk. Här är länken till föreläsningen: https://www.youtube.com/watch?v=oCNWPu0ScjA&t=183s

Det var allt från mig och mina färgval!

Med vänliga hälsningar/ Wilma

Att vårda en plats

Vad händer efter att landskapsarkitekten har lämnat platsen?

Som landskapsarkitekt (larkare) utformar och designar vi gröna miljöer. Vi gör studiebesök, sitter vid skissbord eller dator och vi tar fram förslag på förändringar och förbättringar av en plats. Men, vad händer sen? Det lär jag mig just nu i min kurs. Den handlar om skötsel och vård av utemiljöer och hur vi som larkare kan underlätta för skötsel och tänka kring vad som är funktionellt för en utemiljö eller ej.

I kursen ingår att genomföra ett grupparbete, en beställardel och en utförardel. Syftet med arbetet är att vi ska få öva på att förstå och redogöra för en parkmiljö samt bedöma skötselbehov och åtgärder för platsen. I arbetet ska vi axla rollen som beställare och i en rapport redogöra för vilka förändringar vi vill se i en parkmiljö. I del två av arbetet ska vi axla rollen som utförare och räkna på vad kostnaden för skötseln och förändringarna i parken kommer vara. En väldigt lärorik och viktig uppgift.

En Illustrationsplan i höstfärger skapad av Maj i min klass. Platsen föreställer Ögårdsparken som ligger i utkanten av Malmö mellan Almgården och Rosengård. Detta var platsen för vår rapport.

För att förstå en plats och ta fram förslag på ändringar arbetar vi mycket med olika typer av analyser och prövar olika koncept. Här kan ni se två exempel på detta. Den färgglada analysen beskriver rumsligheten för platsen och är grunden för hur vi har valt att nyplantera träd och öppna upp samt röja i skogsdungar. Den andra planen beskriver vårt koncept för platsen med fyra fokuspunkter: trygga stråk, aktivera parken, ökad skötsel samt biodiversitet. För dessa fokuspunkter har vi också utvecklat olika områden.

Just nu sitter jag på ett tåg hem. Det är viktigt att få känna sig ledig ibland. Vi får inte glömma att vi ska hålla i längden och inte bara för dagen, så nu byter jag omgivning lite och lämnar allt vad koncept och rumsliga analyser innebär bakom mig.

Men innan jag checkar ut här också, här är ett fint träd jag såg i Malmö förra helgen. Ett fint litet moln av lönnblad.

Med vänliga hälsningar /Wilma

Söndagstips!

Som blev ett tisdagstips!

Som ni kanske förstår på underrubriken så fick det bli ett försenat tips den här gången. Jag hade helt enkelt fullt upp i söndags, sånt händer. Dagens tips är kort!

För alla er som undrar vad som ska stå högst upp på er önskelista till jul, här har ni The ”Lark” starter pack. Har ni detta, då är ni en fullfjädrad landskapsarkitektstudent. Själv är jag endast ägare till fyra av sakerna och jag är tycker kåren är cool, så ni kan kalla mig för larkrebell.

Bilden är hämtad från dagens tips, nämligen lakarnas egna instagram: larkknark. Kicka in den!

Promenad i parken

Mitt campus

Jag bor på campus, i ett mysigt litet hus tillsammans med tre andra personer. För mig är det mer ett kollektiv än en studentkorridor, då vi är få och umgås mycket. Till exempel sitter jag mitt emot Elin nu, min rumsgranne. Hon pluggar på sitt och jag skriver på detta.

Men det här inlägget skulle inte handla om mitt boende, det skulle handla om mitt campus. Idag gick jag en promenad i parken, vårt fina campus.

Vissa lyser starkare än andra och vissa lyser starkast av dem alla. Euonymus alatus, vingbenved.

En av mina favoritdelar i parken är Tor Nitzelius park, en spännande och dynamisk plats där olika landskapselement byter av varandra. Här kan ni läsa mer: https://www.slu.se/fakulteter/ltv/resurser1/alnarps-landskapslaboratorium/tor-nitzelius-park2/

En del av Tor Nitzelius park. Jag kallar den för bambuhavet.

Barrträdsortimentet är enligt mig, som är uppvuxen i skogen, den bästa delen av parken. Parken har många besökare, bland annat äldre par med cyklar.

Avslutar med den här bilden. Hönorna är inte en del av parken, men lika söta ändå när de vandrar omkring på ett närliggande fält.

Det var allt från min promenad. Kanske har ni nära hit och tar vägen förbi på en promenad någon gång.

Med vänliga hälsningar /Wilma