Att vårda en plats pt. 2

Vad kostar egentligen det vi formger och planerar för?

Som ni redan vet var min första kurs för terminen en skötselkurs. I kursen ingår att genomföra ett grupparbete med en beställardel och en utförardel. Syftet med arbetet är att vi ska få öva på att förstå och redogöra för en parkmiljö samt bedöma skötselbehov och åtgärder för platsen. I arbetet ska vi axla rollen som beställare och i en rapport redogöra för vilka förändringar vi vill se i en parkmiljö. I del två av arbetet ska vi axla rollen som utförare och räkna på vad kostnaden för skötseln och förändringarna i parken kommer vara. En väldigt lärorik och viktig uppgift.

Nu har jag alltså avslutat del två av grupparbetet, nämligen utförardelen. Här får vi tolka och räkna på kostnaderna för de insatser som en annan grupp vill göra i sin park. Min grupp fick ta över Slottsparken i Malmö. Kanske har du varit där? I så fall vet du att det här är en av Malmös finaste parker och en plats som vid första ögonkastet kanske inte behöver så många förändringar. Men den andra gruppen hade jobbat på bra och vi fick några förslag att räkna på.

Vad upptäckte vi? Det vi bland annat reagerade på var kostnaderna för perenner, alltså fleråriga och vedartade blommor, som kostade mycket i underhåll. Vi ryggade också tillbaka när vi såg kostnaderna för skräpplock och gräsklippning.

En duktig person i min grupp gjorde det här diagrammet för att beskriva olika kostnader. Ni ser ju att städningen försvinner iväg!

På tal om grupparbete och grupper. Jag hade en sån himla tur och fick chansen att jobba med fem andra väldigt motiverade och fina personer den här gången. Ett stort tack till dem! Ett riktigt drömteam!

Detta inlägg är publicerat under Campus, Skolarbete av Wilma. Bokmärk permalänken.

Om Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.

2 svar på ”Att vårda en plats pt. 2

  1. Hej Wilma!
    Jag börjar bli mer och mer sugen på att börja plugga landskapsarkitektur.
    Ser att ni gör fina ”ritningar” över landskapen och undrar lite över hur det är med matte och konstnärsskills. Hur mycket sådant är inblandat? Räcker det att man är medioker på båda eller kommer det bli väldigt svårt då?

    • Hej Ellinor! Kul att du känner dig intresserad av utbildningen 🙂 Jag pratar ur mitt eget perspektiv när jag säger att man klarar sig fint med både mediokra kunskaper i matte och konstnärsskills. Jag upplever att det finns utrymme inom utbildningen att utveckla sina skisskunskaper men att det underlätta om man har ett litet intresse för att uttrycka sig i form och bild. Självklart är ju detta något som kan växa fram också. I framtida kurser kommer vi även lära oss hur man jobbar digitalt med bild. Man får inte glömma att det flesta bildmaterial vi ser hos arkitektkontor är skapade digital. Matte är något som vi sällan stöter på, det har förekommit i form av kostnadsberäkningar, men förutom det har jag bara stött på det gällande skalor på kartor osv.
      Finns det något du hade varit intresserad av att veta mer om? Kanske kan jag göra ett blogginlägg om just det!
      Jag hoppas mitt svar har hjälp dig, annars är det bara att fortsätta fråga!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *