Att skriva faktablad…

Gott nytt! Efter ledighet med jul och nyår är det så dags att ta tag i kursens tyngsta moment, nämligen uppsatsen. Det här är första gången under vår utbildning som vi har så mycket eget arbete i sträck. Helt enkelt är det förstås inte att hålla den tänkta arbetshastigheten uppe, åtta timmar om dagen fem dagar i veckan. Så en bra övning inför uppsatsskrivandet i årskurs tre är det! Själv föredrar jag att i alla fall inte sitta hemma, så nu i veckan försöker jag ta mig till stadsbiblioteket och sitta där. 

Vår uppgift är att skriva ett så kallat faktablad, vilket i detta sammanhanget blir en form av uppsats, men en mycket komprimerad sådan. Faktabladet ska beröra ett ämne som berör stadsplanering och den ska bottna i någon typ av geografisk analys som vi själva ska utföra med kartunderlag över våra valda områden. Många av oss arbetar med våra hemkommuner, då det är fördelaktigt att jobba med områden man redan är lite bekant med. Under arbetets gång används både GIS-programmet ArcMap och Adobes layoutprogram InDesign. 

Själv skriver jag om begreppet ljusföroreningar (som det går att läsa mer om här till exempel) och tar avstamp i min hemkommun Alingsås kommun, som gjort sig ett namn på kommunkartan med sitt årliga ljusarrangemang Lights in Alingsås. Jag försöker att belysa det problem som uppstår när dagens städer lyses upp mer och mer och blir allt duktigare på social och trygg belysning, men utan att ta ljusföroreningar i beräkning, men också pusha för att kommuner som ligger i framkant med ett aktivt belysningsarbete har goda förutsättningar för att bli föredömliga även i arbetet med föroreningsfritt ljus! Det är en utmanande skrivuppgift tycker jag, detta faktablad, men också givande.

Julbord genom tiderna!

Igår kom Richard Tellström till skolan och höll en föreläsning om det svenska historiska julbordet! Richard som är etnolog och docent i måltidskunskap är idag anställd av SLU för att jobba med och förstärka SLU Future Food, vars arbete handlar om skapa framtida hållbara livsmedelssystem. (men själv känner jag framförallt igen honom från SVTs Historieätarna!) 

Det var en mycket intressant och rolig timme där vi fick lära oss om grundidéerna till de svenska jultraditionerna (med maten i fokus) och hur julbordet succesivt förändrats genom århundradena och var vissa element av julbordet härstammar från. Visste ni till exempel att marsipanfigurer är en äldre företeelse än knäck och ischoklad? Eller att det nu för tiden finns ett monster som heter Vulkanjulpizza som räcker till 10 pers och som består av två lager pizzadeg med julig fyllning såsom köttbullar, rödbetssallad, julskinka, lax, ansjovis, potatismos och prinskorv? 

Och med denna föreläsningen kände jag verkligen hur julen närmar sig! Imorgon går jag och min uppsats in i jullovsgrottan och ses igen nån gång i januari! Ciao!

Save the date!!

CLASSIFIED CONTENT!!
Mmmm, förberedelser pågår nu för fullt…! Den 26 april kommer årets Landskapsarkitekturdag på Alnarp att gå av stapeln, och det är alltid åk 2, alltså i år vår klass, som arrangerar det. Larkdagen är en braschdag, en slags endags-mässa, där studenterna (vi) och folk från arbetslivet får chansen att möta varandra, samt gå på inspirerande föreläsningar och workshops. Själv sitter jag i utställningsgruppen, det är vi som har hand om att bjuda in olika företag, kommuner och arkitektkontor för att komma dit och möta oss studenter. Våra initiala inbjudningsmail har skickats iväg nu i veckan. Men det är inte bara vår grupp som är igång…! Marknadsföringsgruppen är de som bland annat skapar allt visuellt material och dom har redan kommit en bra bit på vägen. En liten censurerad glimt av årets grafiska profil och tema bjuder jag på här, men inte mer än så!!

dags för Uppsats…!

Jajamensan, så kom det tillsist, vårt första seriösa uppsatsskrivande i utbildningen. I ettan fick vi förvisso skriva ett mindre arbete i par men det sågs mest som en uppvärmning, en introduktion. I vår nuvarande kurs Planeringens grunder ska vi alltså ägna resterande tiden av kursen åt att skriva ett så kallat faktablad.

Glad lucia!

Glad lucia önskar Alnarpskören!

Själv var jag hemma och sängliggandes men jag hade reporter på plats som täckte händelsen!

Tack vare att utskottet Alnarpskören kommit igång igen under hösten så fick studenterna fira lucia på skolan med fika och skön stämsång! Nu kan julen komma.

sista krokin för terminen!


Förra veckan hade vi sista krokin för terminen med utskottet! Uppslutningen är ganska blandad men det bli alltid i min åsikt en väldigt trevlig och givande stund med de som kommer. Det brukar vara väldigt blandat mellan arkitekter, landskaps- och trädgårdsingenjörer, det är roligt.

Under våra sessioner brukar vi köra 45 minuter, sedan en kvarts paus och sen ytterligare 45 minuter. Hur långa poser folk föredrar varierar ganska mycket. Själv kommer jag från en skola där vi alltid startade med 30 sekunders ställningar (eller ibland 10 s!) för att sedan trappa upp till 2, 3, 5 minuter. I min värld är alltså en 3-minuterställning ganska lång, för att inte tala om en 20 minuters! Det är i alla fall viktigt att börja med korta ställningar för att verkligen värma upp och komma loss. Kontrasten mellan korta och längre blir sedan ganska intressant. Tanken är att man i de långa ställningarna ändå ska ha kvar känslan av att snabbt få ut de mest grundläggande linjerna i posen på pappret, som i en kort ställning. Annars är det vanligt att ställningen blir lite stelt avtecknad, om man går in och ritar för långsamt i vetskapen om att man har så gott om tid. Men det är verkligen en balansgång det där, att vara snabb men samtidigt noggrann i sina linjer. Och just det är i mitt tycke bara en av de många anledningarna till varför kroki är så intressant!

Studieresa till Hässleholm

Nyligen gjorde klassen en studieresa till Hässleholms kommun. Det kändes som en av vinterns första dagar, en betydligt kallare dag än vad november varit dittills. Man får ju åka på ganska många exkursioner i den här utbildningen. Mötas upp klockan åtta i skolan och sedan bänka sig i den inhyrda exkursions-bussen. Jag tycker om det, idén om skolutflykten. Det känns som en sån klassisk scen, som bär på många minnen och associationer. Och jag tycker att vi börjar bli riktigt rutinerade på dessa utflykter, vi i klassen. Vi har t ex fått in en stabil repertoar av kalla lunchlådor som lämpar sig för att ätas utomhus utan micro. Och långsamt, långsamt lyckas vi ringa in det ultimata antalet lager av kläder man bör ha på sig för att inte frysa eller vara för varm. (detta är dock orimligt mycket svårare än vad det borde vara!!)

Väl i Hässleholm Vi fick träffa planarkitekter, ekolog, antikvarie och GIS-ansvariga som under förmiddagen (ackompanjerat med lyxigt frall-fika!) berättade om sitt arbete. På eftermiddagen besökte vi ett kvarter mitt i Hässleholms centrum som hade planer på sig att byggas om till något annat. Och nu var det vår uppgift att en och en komma med egna förslag om hur vi anser att marken bör användas. Så i nästa vecka ska vi få prova på att rita detaljplaner över området för att lära oss hur man på så vis kan reglera användningen av en viss plats.

Ny kurs! Planeringens grunder

Jajamensan, nu är den nya kursen igång, Planeringens grunder. Visst låter det lite… stramt och tungt? Det har i alla fall vad jag tänkt inför kursstarten. En nyttig kurs, javisst, men som kanske inte känns sådär superlajban…? Döm då om min förvåning att första veckans avslutning var det fnissigaste vår klass varit med om hittills! Jag säger bara ett ord: Rollspel.

I kursen ska vi studenter få ett grepp om de olika stegen i landskapsplaneringens organisation och process. En viktig del av när en kommun plockar fram en ny plan för hur de vill att kommunen ska utvecklas är att lyssna till vad diverse utomstående röster tycker om den. Det kan röra sig om markägare, föreningar, länsstyrelsen, privatpersoner osv. Och vår första övning i kursen blev att iscensätta just en situation där alla möjliga olika tyckare skulle samlas i ett möte så att alla kunde ge uttryck för just sin mening, och sedan förhoppningsvis komma fram till nån slags lösning. Så under fredagseftermiddagen gick mina klasskamrater in i roller som både byalaget, upprörda föräldrar, en friluftsförening, pensionärer, försvarsmakten, m fl, och alla hade de sin egna unika åsikt om hur de tyckte att ett specifikt område mark skulle användas… En väldigt skrattig och rolig avslutning på kursstarten blev det.

”Träd i Malmö”

I torsdags var det boksläpp på Form/Design Center i Malmö! En av Alnarps lärare, universitetsadjunkt Patrick Bellan, har varit med och utvecklat boken Träd i Malmö, där vi läsare får lära känna, jaa, just träden i Malmö. Det var talare från Malmö Stad, bokens träd-fotograf, ABF (som var en av initiativtagarna), Malmös förskönings- och planteringsförening m fl, officiell unwrapping av plasten på det första tryckta exemplaret, samt lite bubbel och bokköp!

Malmö ligger i framkant när det kommer till trädanvändning. Mycket kompetens och ett stort intresse har gjort att Malmö har ett ovanligt brett sortiment av träd och buskar och många andra städer sneglar hitåt för inspiration och vägledning. Vanliga inhemska och ovanliga exotiska träd, unga och gamla träd, krokiga och spänstiga träd, alla ingår de i Malmös trädfamilj! Och alla går att läsa om i TRÄD i Malmö!

Att sköta en park…

Nu har vi avslutat kursen som berört skötsel och förvaltning. Den stora uppgiften för kursen har varit ett arbete ang just dessa frågor i en bestämd miljö. I grupper har vi fått ta oss an verkligen områden i Malmö och tagit beslut om hur vi kan förvalta och utveckla platsen med hjälp av diverse skötselinsatser. Vad anser vi saknas i skötseln idag? Vill vi skifta fokus i någon specifik riktning? Tycker vi att skötselintensiviteten bör höjas eller sänkas? Vad ger det för konsekvenser i form av kostnader och kanske oförutsett extra arbete?

Min grupp fick arbeta med klippträdgården kring den lilla dammen framför Malmös Stadsbibliotek. Vårt fokus låg på öka känslan av trygghet i parken genom vissa skötselinsatser av vegetationen. Vårt förslag skulle sedan kommuniceras och visualiseras (som bilderna visar) till en fiktiv utförare, en annan studentgrupp som helt enkelt skulle agera extern entreprenad-firma som fått jobbet att utföra vår beställning. Vi fick i vår tur ta emot deras beställning som rörde ett annat område i Malmö för att sedan skapa ett slags svar på beställningen, i form av en utförlig redovisning och kalkyl på hur exakt vår skötsel skulle gå till för att möta beställarens krav. Det hela utmynnade i två dagars redovisningar där vi fick se och kommentera varandras arbeten. Och med de redovisningarna sade vi alla sedan alltså tack och hej till en riktigt lärorik och intressant kurs!