Om de gotländska utvecklingsbolagen i P4 Gotland

I  gårdagens P4 Gotland berättar Thomas Norrby, som är en av forskarna i projektet, om de gotländska utvecklingsbolagen och deras betydelse för landsbygdens utveckling. Lyssna här!

En av de platserna som forskningsprogrammet ska verka på är Gotland. Ön är inte någon ny plats för forskargruppen eller Sveriges Lantbruksuniversitet att bedriva forskning på. Thomas, som själv kommer från Gotland, har under många år forskat på initiativ på Gotland för att stärka landsbygden. Även studentarbeten har skrivits, där ett exempel är kandidatuppsatsen Utvecklingsbolag för en levande landsbygd av Sofia Riedmüller som handleddes av Thomas. Nu under våren har vi dessutom några kandidatuppsatser som använder Gotland för att samla empiri. Vi hoppas kunna presentera mer om det framöver här på bloggen.

Vi ser fram mot att fortsätta forska på Gotland och på utvecklingsbolagen, en spännande form av organisering!

/Annie

Uppdatering!

På eftermiddagen sändes ännu ett inslag med Thomas på P4 Gotland där han pratar om varför just utvecklingsbolagen blivit ett inslag i den Gotländska landsbygden. Lyssna här!