Är spannmål bra för hälsan?

Kan spannmål bidra till hållbar hälsa? En viktig fråga inom vårt spannmålsprojekt om gamla sädesslag. Så vi startade 2020 med att ordna ett seminarium om ämnet!
Tre spännande föredrag och en givande workshop, då vi diskuterade ”Hur kan vi få människor att äta mer fullkorn och fibrer? Hur kan kulturspannmålen bidra till detta mål? Vilka typer av produkter skulle kunna vara attraktiva i detta sammanhang?”
I nästa blogginlägg kommer lite resultat och idéer från vår workshop.

Vi fick förstås jättegott fika på kulturspannmål bakade av Sébastien Boudet!

Seminariet kan ses i efterhand på följande länk från Kungliga Skogs & Lantbruks Akademin

Vad äter unga – resultat från matvaneundersökningen ”Riksmaten ungdom”, Anna Karin Lindroos, nutritionist, Livsmedelsverket
Hur kan Sverige äta för hälsan inom planetens gränser Karin Jonsson, forskare, livsmedelsvetenskap, Chalmers tekniska högskola
Gluten på gott och ont, Carin Andrén Aronsson, forskare, Lunds universitet