Bröd bakade med gamla spannmålssorter tävlade i årets SM i mathantverk.

I mitten av oktober gick 2019 års SM i mathantverk av stapeln i Högbo Bruk strax utanför Sandviken. SM i mathantverk lockade i år ett rekordstort antal tävlande. Tävlingsbidrag av  bröd, kakor, sylt, glass, vinäger, korvar, ostar, pastejer med mera, hade skickats in till  jurypaneler i olika grenar. Hela 542 produkter från 182 företag i 45 klasser bedömdes av 19 olika jurygrupper!

Inom kategorin bageri finns ett flertal klasser varav den mest spännande såklart är Surdegsbröd med kulturspannmål. För att få delta i klassen ska brödet bakas på 100% kulturspannmål och får inte innehålla något annat än mjöl, salt, vatten och surdeg.
Exempel på dessa är emmer, enkorn, spelt och svedjeråg. Som lantsort räknas till exempel Ölands lantvete, Dala lantvete och Hallands lantvete.

Vilka härliga bröd juryn får sätta tänderna i !

Vid utvärderingen av bröden bedöms tre kategorier; utseende, konsistens och smak & doft. De första två kan ge vardera max fem poäng och den sista max 10 poäng. Smak och doft viktas alltså högst vid bedömningen. Alla bröd i kulturspannmålsklassen var bakade med en stor andel vetemjöl och det gjorde att det låg nära till hands att jämföra bröden med de i klassen Surdegsbröd med vete, en riktig högprestigekategori. I den jämförelsen stod sig kulturspannmålsbröden mycket bra och tog hem de högsta poängen från juryn. Juryns arbete följs upp med ett bedömningsseminarium där de tävlande bagarna får diskutera bedömningen med juryordföranden, ett mycket välbesökt och uppskattat inslag vid SM.

Vinnaren i kulturspannmålsklassen

Vid årets bedömningsseminarium framkom önskemål om utbildning i bakning med kulturspannmål, något som Eldrimner nu undersöker möjligheten att genomföra i samband med föreningen Allkorns årsmöte 2020.  Denna spännande förening kommer vi att berätta mer om i kommande bloggar!

Hälsningar från Karin (projektledare) & Caroline Lindö, juryordföranden i Kulturspannmålsklassen och en av projektets bakexpert.