Studiebesök med masterstudenter på Hållbara livsmedelssystem

I september månad tog kretsloppsgruppen emot ett studiebesök från masterstudenter på programmet Hållbara livsmedelssystem. I kursen Prospects and challanges for sustainable food systems, som hålls av Pernilla Tidåker, universitetslektor vid institutionen för energi och teknik, ingår ett par föreläsningar om källsorterande avloppssystem och återvinning av näringsämnen och i dessa föreläsningar bakades studiebesöket in.

Victoria Wiklicky, forskningsassistent, gav en introduktion till fluglarvskompostering, Caroline Karlsson, också forskningsassistent, pratade om källsorterande avloppssystem och urintorkning och Annika Nordin, forskare, visade och berättade om kretsloppsgruppens innovativa avloppslösningar.

Studiebesöket hölls utomhus i linje med covid-19-restriktionerna. Studenterna fick cirkulera mellan de tre stationerna, lyssna och diskutera de olika forskningsområdena. De fick även (med avstånd) följa med upp och titta på Energi och tekniks urinsorterande toalett och urintork.