Pressmeddelanden som går hem

Jag är inte journalist eller redaktör och långt ifrån någon expert på att jobba med pressmeddelanden, men det är ändå en av mina uppgifter som kommunikatör att ibland göra utskick. Därför var det intressant att få del av synpunkter från mottagarsidan i ett frukostseminarium med titeln ”Duger era pressmeddelanden för media?”. Här följer lite av det jag fick med mig hem att tänka på.

Seminariets ursprung var en tweet från Dagens Industri-reportern Olle Aronsson, som sa ”Jag ger 30 minuters crash course i varför 90 procent av pressmedelanden är dåliga och hur de kan bli tio gånger bättre”. Tillsammans med f.d. mångåriga SVT-reportern Hasse Gustafsson fick vi så följande råd, här i min förkortade version:
_____________________________________

Fem fel:

  1. Tunt innehåll. Inte så mycket att berätta, ointressant.
  2. Obegriplig text. Ta hjälp av någon med bedömningen om det verkligen är ett pm.
  3. Skickar för många pm – ”vargen kommer”, mottagaren orkar inte uppmärksamma alla, tröttnar på sändaren.
  4. Det är inget pm. Det är något annat.
  5. Det saknas målgruppsanpassning.

Tips: Tänk ”TT-meddelande”, alltså kort och intresseväckande, och hänvisa till en kontakt för mer information.

Ju mer man publicerar sig desto mindre intressant är man. Jämför med den som berättar om allt den äter på facebook. Det slutar snart att vara intressant.

I samband med att ett ämne är hett, kan man vara mer aktiv med relaterat material.

Berätta om:

  • stora siffror
  • uppfinningar
  • kändisar
  • missförhållanden
  • konflikter
  • trender (relatera till trender i omvärlden)

Rubriken är viktigast! Sen ingressen.

Hjälp journalisten att se dig i ett större sammanhang, var begriplig och gärna underhållande, satsa på kvalitet (inte kvantitet). Tänk på att målet är bra journalistik – inte att skapa bra PR för dig.

Att skriva superlativer om sig själv (företaget/organisationen) går fetbort! *Mitt ordval 😉* Man ska tala om vad man gör, men inte hur bra man är. Kom ihåg att journalistens uppgift är att kritiskt granska och det gäller även pm.

Gärna citat, men de ska kännas talade och inte skrivna/konstruerade.

En eventuell pressinbjudan får gärna gå ut i god tid innan tillställningen och gärna en påminnelse dagen innan.
_____________________________________

För en sån som jag, som gör pressutskick ibland men även jobbar med mycket annat, är det tacksamt att då och då påminnas om vad man bör tänka på vid utskick. Som tur är har jag stor kompetens i min närhet, på SLU:s kommunikationsavdelning med presschef Mikael Jansson i spetsen, där man kan få precis det stöd man behöver för att göra ett lite bättre jobb. Jag har nog faktiskt hört en hel del av seminariets goda råd förut 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *