Nu har vi tagit examen!

Jag ber om ursäkt för att jag inte har uppdaterat så mycket det senaste, men det är för att jag har suttit med mitt kandidatarbete all min vakna tid. Jag har varit på skolan mellan 10-19 in princip varje dag, så jag har inte haft så mycket att skriva om här. Men nu börjar jag se ljuset i slutet på tunneln! (och det är tur eftersom arbetet ska vara inlämnat till examinatorn på tisdag). I lördags förra helgen hade jag dock en ledig dag, den spenderades dock också på skolan. Det var nämligen dags för vårbal! Först var det en cermoni där alla examenstagare fick ett diplom från Ultuna studentkår och sen förekom det ett och annat tal. Efter det var det fördrink på kåren, och sen serverades det en tre rätters middag. Natten avslutades med en sista dans på kåren. Jag hade en väldigt fin dag tillsammans med mina vänner!

Förra veckan presenterade alla sina kandidatarbeten. Det fanns en hel del intressanta arbeten, och många skrev om viktiga och aktuella ämnen. Det är häftigt att se vad vi har lärt oss under dessa tre år, och hur mycket kunskapsluckor det finns om djur i samhället som vi nu ska få gå ut och jobba med. I fredags var det en avslutning för klassen där våra lärare höll tal, vi fick diplom och vi åt lunch med varandra. Det hela avslutades med ett känslofyllt hejdå. Nu är det ni nya elever som ska ta plats på programmet, lära er en massa spännande saker för att kunna hjälpa alla olika slags djur. Ni har valt ett program som är guld värt! Med de orden vill jag tacka för mig, och hoppas att ni har fått lite mer förståelse för etologi- och djurskyddsprogrammet. Om ni vill ställa frågor eller se vad som kan hända efter programmet kan ni söka på loissvensson på instagram.

Ha det bäst!

Publicerat i Skola | Lämna en kommentar

Dag 17-24 Kusten

Efter Samburu väntade en lång bilresa tillbaka till Nairobi där vi stannade en natt på Wildbeest camp. Dagen efter åkte vi propellerplan till kusten, och den resan tyckte jag var jobbig eftersom jag är flygrädd, som tur var var planet vi åkte med fräscht och relativt stort. När vi hade kommit fram till kusten väntade en dag vid poolen och stranden samt några PBL:möten. På onsdagen åkte vi till ett marinreservat där vi snorklade, fick se delfiner, åt krabba, fick lyssna på kenyansk musik och fick rundvandring i en by. Definitivt en av de bästa dagarna på resan! Om man ville fick man även en möjlighet att testa på att dyka. På torsdagen åkte vi till en mangroveskog och åkte båt runt där, det var kul att se ett av de ekosystem som har varit uppe på tapeten de senaste åren och som är så väldigt viktigt. Vi besökte även ett forskningscentrum i byn som låg i anslutning till mangroveskogen, och när vi gick tillbaka till bussen på kvällen var det flera barn ute som vi pratade med.

På fredagen åt vi i grottrestaurang, och efter det gick vi till en nattklubb som låg precis vid stranden. Det var en väldigt mysig kväll med dans på stranden och allsång i bussen på väg hem. Lördagen var vår sista dag i Kenya, och den spenderade de flesta vid poolen eller på stranden. På kvällen bjöds det på hummerfrossa och den avslutades med ett poolparty som hade inslag av melodifestivalfinalen. Jag sov ca 4h den natten eftersom vi skulle upp relativt tidigt nästa dag och åka till Mombasa där flyget hem skulle gå ifrån. I Mombasa hann vi med lite souvenirshopping innan vi åt lunch och begav oss mot flygplatsen. Sedan var vår resa i Kenya tragiskt nog över. Resan var en av de bästa saker jag gjort i hela mitt liv. Så om ni känner att ni har råd och är intresserade av bevarandebiologi så åk! Det kommer bli tufft, men stunderna då man ser de vilda djuren, får prata med forskare, dansa med sina vänner på en strand och snorkla bland delfiner överträffar de jobbiga stunderna.

Såhär bodde vi vid kusten, så fint och vi som bodde på loftet fick besök av apor då de gick in i vårt rum

Mangroveskogen

Om ni har några frågor om resan så är det bara att ställa de så ska jag svara så gott jag kan!

Valborg

Förra helgen var det valborg, vilket är en av Uppsalas största händelser. Jag började ”fira” i söndags, på kvällen gick jag hem till Denice där Elin och Sara var. Vi förfestade en stund innan vi begav oss ut till Värmlands nation. Resten av kvällen bestod av dans, sång och bra snack med både kända och kända personer, precis som en bra utgång ska göra. På väg hem gick vi en sväng inom Max.

På måndag var det dags för det ”stora” valborgsfirandet. Dagen började med att jag åkte till ekoparken för att möta upp Denice, Elin och Sara och äta brunch. I ekoparken hänger väldigt många personer, framförallt studenter, under morgonen och det brukar vara svårt att hitta plats eftersom det är så många personer där. Ofta möter man nytt folk vilket kan vara roligt och om man har tur ser man även någon man känner i folkvimlet. Vi satt där tills klockan var 16, men det finns även andra aktiviteter man kan gå vidare till under dagen. Det är bland annat forsränning i Fyrisån inne i stan, där studenter bygger egna flottar som de sedan ska lyckas åka i Fyris med utan att ramla, och där brukar väldigt mycket folk samlas. Sedan är det mösspåtagning i Carolinabacken, där har jag aldrig varit så vet inte riktigt vad som händer där men tror att det är en kör som sjunger bland annat. Sedan är det även champagnegalopp på nationerna. Jag var på Östgötas champagnegalopp när jag gick i ettan, och det var väldigt roligt. Det går ut på att man sprutar champagne på varandra och man blir verkligen dyngsur så det gäller att ha oömma kläder på sig!

På kvällen mötte jag upp min granne Jocke och sen gick vi till en fest hos hans kompis. Det var ett skönt gäng som spelade kort innan vi bestämde oss för att gå ut på stan. Eftersom det hade varit fest dagen innan också och på dagen stannade vi inte ute länge innan det blev dags för hemfärd. Den första maj spenderade jag hemma med en kompis och åt pizza.

Utanför domkyrkan, 2 bilder från ekoparken och sista bilden är från 2016 när Vera och jag var på galoppen.

Publicerat i Fritid | Lämna en kommentar

Dag 14-16 Samburu

Dagen efter festen med masajerna var det dags att åka vidare till Samburu. Egentligen skulle vi bott där en natt bara, men eftersom det var den plats som det var störst chans att se en leopard på bokade Jens om det till två nätter (tyvärr såg vi ingen leopard ändå). Återigen var det mycket safari, och jag tycker vi upplevde väldigt mycket under dessa dagarna. Vi såg en ung lejonhane som var ute och märkte sitt revir, giraffer som slogs och väldigt många elefanter. Vi hade till och med en incidens med en elefant, när vi var på väg tillbaka till hotellet fastnade vi med bilen i en grop, och väldigt nära vägen stod det en elefant. När Ali (vår chaufför) gasar för att försöka få loss oss, vänder elefanten sig om och hotar oss och det enda vi kan göra är att hålla andan och hoppas på att den inte attackerar. Vi hade tur då den vände sig om och vi kom loss med bilen. Men det var en adrenalinfylld upplevelse!

I Samburu träffade vi även ett flertal forskare. Det var en man som forskade om giraffer som hade föreläsning med oss, och sen fick vi åka och besöka Save the elephants som forskar på elefanter och jobbar med att bevara de. Jag tyckte det var väldigt bra föreläsningar som vi hade, och på Save the elephants fick vi se det program de använder för att övervaka elefanter, och vi träffade även en fotograf där som hade varit med och filmat Planet Earth. Det gav även en bra inblick i hur det är att jobba med bevarande utomlands, och man blev ju lite sugen på att jobba med det i framtiden.

Plötsligt fanns det en krokodil utanför vårt hotell

Save the elephants, första bilden är på en bil som blev attackerad av en elefant (ingen dog som tur var) och den andra bilden visar elefanthuvuden och i bakgrunden syns halsband som används som sändare. Tyvärr gick det inte att ladda upp bilder från systemkameran nu..

Publicerat i Kenya | Lämna en kommentar

Kan slumpmässiga utfodringstider förbättra linderödssvinens välfärd? – Mitt kandidatarbete

Jag tänkte berätta lite mer ingående vad mitt kandidatarbete handlar om, så ni får en överblick över vad man kan skriva sin kandidat om. Jag är som sagt på Skansen och tittar på deras linderödssvin. Vi har satt in en foderspridare i deras hägn, och har nu ställt in den så att den sprider ut foder samma tider varje dag, och förhoppningsvis lär sig grisarna när fodret sprids ut. I den andra delen ställer vi in automaten så att den sprider ut fodret på sporadiska tider så att grisarna inte vet när det ska komma. Under de här perioderna ska jag titta på om deras beteende förändras och liknar ferala grisars beteende mer, och om deras aktivitetsnivåer förändras. Utifrån hur resultatet blir ska jag försöka se om deras välfärd kan förbättras. Redan nu ser det ut som om de är aktivare då foderspridaren går igång, vilket kan vara en positivt effekt.

Andra kandidatarbeten som görs just nu handlar om hur djur påverkas av fyrverkerier, vissa utvärderar lagar, ser över hur djurvälfärden på djurparker utvärderas och olika berikningsstudier görs på djurparksdjur. Kort och gott finns det en massa roliga saker man kan göra som kandidatarbeten och många som görs kan bidra med viktig information, så man känner att man gör skillnad.

Linderödssvinet Tyra

Ekorrarna på Skansen är väldigt modiga, den här kom fram och nosade på min hand när jag hade fyllt på foderspridaren med nötter

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Dag 13 Il Ngwesi

På eftermiddagen för dag 13 så åkte vi till en masaiby. Där fick vi gå in och se hur det såg ut i en av deras hyddor som de bodde i, vilket kändes lite konstigt att vi som var helt främmande människor fick gå in i deras hem. Sedan välkomnade kvinnorna i byn oss med sång och dans, som vi fick delta i och därefter visade de upp hur de jagade vilda djur förr i tiden. Sedan var det männens tur att visa upp deras tradition vilket är att de hoppar jättehögt. Visiten avslutades med att vi fick en chans att köpa smycken som de hade gjort.

På kvällen var det dags för en av de bästa kvällarna på hela resan. Vi körde en liten bit utanför hotellet där de hade gjort upp en jättestor brasa och satt upp stolar runt brasan. Där serverades vi mat och bjöds på ännu mer masaidans, och sedan kom personalen in med en tårta, samtidigt höll de ett tal och tackade Jens och vår grupp för tiden vi hade varit där. Väldigt gulligt gjort! Sedan dansade vi tillsammans med masaierna, både deras masaidans och vi lärde de dansa ”små grodorna”. Vi sov allihopa en natt i tält, så den sista natten var det min tur att sova i tält, och det var även den sista natten i ett tält på hela resan.

Sista natten vi sov på hotellet var jag uppe och kollade på soluppgången, så vackert

Vår guide Ali som var med oss på hela resan tillsammans med en åsna masaierna har klätt ut till en oryx

Visar upp sin dans

Mitt uppe i kandidatarbetet

Jag har spenderat de senaste dagarna på Skansen då jag studerar deras Linderödssvin till min kandidat. Jag har än så länge utfört observationer för baslinjen, alltså hur de beter sig utan berikningen som vi ska testa nästa vecka. Det har varit väldigt mycket att arbeta med, och jag har fått gått upp halv 5 varje morgon för att komma i tid till Skansen, men observationerna har varit roliga att utföra. Mellan datainsamlingarna har jag suttit och skrivit på arbetet samt lagt in det resultat jag har fått. Idag verkar det som om upplägget för resten av studien föll på plats, så nästa vecka kommer jag börja min datainsamling för del 2.

Äntligen har även våren kommit hit, vilket märks på Uppsala då staden har vaknat till liv och man ser en massa människor ute på stan. Igår var jag inte på Skansen då grisarna skulle sövas, så i onsdags passade jag och en vän på att äta middag på Smålands nation. Där träffade vi även några vänner från klassen som vi drack några öl med. Skönt att få en paus från arbetet!

I onsdags stängde den vanliga ansökan på antagning.se, men om ni missade att söka så är det nu öppet för sen anmälan!

Linderödssvinen som jag tittar på

Publicerat i Skola | Lämna en kommentar

Dag 12-13 Il Ngwesi

Dag 12 började med att vi var fria på förmiddagen. Då passade vi på att tvätta och vi hann även sola och bada. Efter lunchen hade vi ett möte där vi presenterade det vi hade pratat om på PBL:mötena. Sedan var det dags för oss att åka till en plats där vi fick möjlighet att se slakt av tre getter. Jag valde att åka med och titta, trots att jag visste att de inte använde bedövning på getterna innan de avbloda de, eftersom jag ville se hur det gick till i länder som inte har råd med bedövning. Det var dock en väldigt jobbig att se, och man man fick mycket att fundera på.

Efter det åkte vi till en massajby, och där var vi ute och gick med både kor och kameler tills det blev kväll. Vi fick även se hur de håller sina getter på natten. Jag tyckte att det var väldigt spännande att se hur massajerna tog hand om sina djur, och hur stor skillnad det är jämfört med här i Sverige. Efter vi hade gått med de så åkte vi ut i bushen för att hitta täckning eftersom det inte fanns på hotellet. Tillslut hittade vi ett område med lite täckning, och sen åkte vi tillbaka till hotellet igen. När vi åt middag började det ösregna, och eftersom vi bodde mer utomhus än inomhus så blev vi dygnblöta när vi gick till rummet. Det regnade även in i rummet, men det var en upplevelse i sig.

Dag 13 var det återigen ledig tid på förmiddagen, tills innan lunch då vi hade frågat om några massajkvinnor ville prata med oss om deras kultur. Det var en väldigt givande samtal, där de fick berätta om sin syn på olika saker och ting och vi fick också svara på några frågor. Efter samtalet tog de fram pärlor, så fick vi försöka göra egna armband men vi var inte ens hälften så snabba och duktiga som kvinnorna. Dock fick vi ihop ett antal armband! Därefter var det lunch, sedan några PBL:möten tills, och därefter begav vi oss för att se hur massajernas by såg ut, vilket jag kommer berätta om i nästa inlägg.

Utsikten från matstället och poolen var även den magisk

När vi fick gå med massajerna då de vallade kor och kameler

Publicerat i Kenya | Lämna en kommentar

Dag 10-11 Nanyuki/Il Ngwesi

När vi kom tillbaka till Nanyuki åt vi först lunch på en restaurang som låg i ett träd. Där hade de även en egen fiskuppfödning och det levde apor och gäss där. På kvällen klädde vi upp oss då vi skulle ut och äta på en amerikansk restaurang. Där åt vi god mat, drack lite vin och pratade med brittiska soldater. Vid 12-tiden åkte jag och några vänner hem, medan andra stannade kvar. När man väl la sig i sängen insåg man hur trött man var, det var första gången på hela resan som vi var uppe längre än till halv 11.

Dag 11 började med en liten sovmorgon, sedan åkte vi inom ett shoppingcenter med några souvenirbutiker innan vi åkte mot vårt nästa mål som var Il Ngwesi. Det var en lång resa dit, och över hälften av resan bestod av väldigt gropig väg, med rött damm överallt i 35 graders värme. Det var kort sagt en jobbig resa, och man blev väldigt smutsig. Men när vi tillslut kom fram så glömde man genast bort den. Vi kom nämligen till ett riktigt fint hotell, där man bodde mer utomhus än inomhus, och det hade dessutom pool! Jag, Amanda och Isabelle delade på ett rum med en stor balkong mot ett vattenhål där vi såg väldigt många elefanter och diverse antiloper under dagarna. Duschen var utomhus med samma utsikt, och till och med toaletten hade samma utsikt. Man stod i duschen väldigt länge bara för utsiktens skull.

Efter den långa resan fick vi resten av dagen fri, så vi kunde njuta av att bada i poolen (första gången vi badade), en lång middag och sen hamnade vi i sängs relativt tidigt. Dock var det lite svårt att somna, eftersom vi hörde hyenor hela natten och de lät så nära så man kunde tro att de var i rummet. Vid ett tillfälle gick vi upp, och trots att det var mörkt kunde man se ett djur (troligtvis en hyena) springa i vattnet och jaga något annat. Det var så värt att få höra och se detta istället för att sova.

Fiskrestaurangen och maten som jag åt där, den var såå god!

Mitt när vi åkte i sanden kom det en grön oas, där bland annat dessa tre befann sig

Vår dusch på hotellet

Publicerat i Kenya | Lämna en kommentar

Dag 9-10 Mpala

Dag 9 började med att vi åkte ut för att vandra uppför ett litet berg, det var en väldigt taggig klättring (det var tur man hade långbyxor) och vi fick höra att det kunde finnas giftiga ormar längs vägen. Som tur tog vi oss upp utan att träffa på någon orm, vi var bara väldigt varma. Men klättringen var så värt det, då det var så fin utsikt där uppe! Sedan var det dags för lunch, och efter lunchen var det ett par föreläsningar från doktorander som skrev om olika fågelarter och deras beteenden. En skrev om hur pärlhöns tar olika beslut. De var väldigt intressanta att lyssna på, tyvärr var det även väldigt varm och väldigt mycket flugor. När vi var klara där åkte vi vidare till ett ”fritids/skola” där eleverna pratar om bevarande. Mannen som var med oss där berättade om ett projekt de hade om att använda skalbaggar för invasiva kaktusar som har spridit sig i området. Efter det åkte vi och tittade på kameler, innan vi åkte hem för att äta middag och sova. Återigen fick vi sova i tält men dessa var större och hade sängar i sig.

Dagen efter var sista dagen på Mpala. Den började med att vi åkte upp till forskningscentret för att gå runt i laboratorierna, i deras bibliotek och kontor samt för att höra om fler projekt de har där, som bland annat inkluderade grevy zebror som det fanns väldigt många av i just det området. Innan vi åkte därifrån passade vi på att åka inom ett område där de hade forskat på hur kontrollerade bränder och olika djurslag påverkar ekosystemet. Då råkade det även ramla ner myrbo i en bil. Det blev en stunds panik och vi i de andra bilarna undrade varför de skrek så högt, men det lugnade ner sig när de hade fått ut de flesta av myrorna. Sedan tog vi farväl av de trevliga människorna på forskningscentret och åkte vidare mot Nanyuki (vilket det skrivs mer om i ett annat inlägg).

Mount Kenya i bakgrunden   En bild på grevy zebra och vanlig zebra, grevy zebran har mycket fler och smalare ränder samt större öron