Dag 12-13 Il Ngwesi

Dag 12 började med att vi var fria på förmiddagen. Då passade vi på att tvätta och vi hann även sola och bada. Efter lunchen hade vi ett möte där vi presenterade det vi hade pratat om på PBL:mötena. Sedan var det dags för oss att åka till en plats där vi fick möjlighet att se slakt av tre getter. Jag valde att åka med och titta, trots att jag visste att de inte använde bedövning på getterna innan de avbloda de, eftersom jag ville se hur det gick till i länder som inte har råd med bedövning. Det var dock en väldigt jobbig att se, och man man fick mycket att fundera på.

Efter det åkte vi till en massajby, och där var vi ute och gick med både kor och kameler tills det blev kväll. Vi fick även se hur de håller sina getter på natten. Jag tyckte att det var väldigt spännande att se hur massajerna tog hand om sina djur, och hur stor skillnad det är jämfört med här i Sverige. Efter vi hade gått med de så åkte vi ut i bushen för att hitta täckning eftersom det inte fanns på hotellet. Tillslut hittade vi ett område med lite täckning, och sen åkte vi tillbaka till hotellet igen. När vi åt middag började det ösregna, och eftersom vi bodde mer utomhus än inomhus så blev vi dygnblöta när vi gick till rummet. Det regnade även in i rummet, men det var en upplevelse i sig.

Dag 13 var det återigen ledig tid på förmiddagen, tills innan lunch då vi hade frågat om några massajkvinnor ville prata med oss om deras kultur. Det var en väldigt givande samtal, där de fick berätta om sin syn på olika saker och ting och vi fick också svara på några frågor. Efter samtalet tog de fram pärlor, så fick vi försöka göra egna armband men vi var inte ens hälften så snabba och duktiga som kvinnorna. Dock fick vi ihop ett antal armband! Därefter var det lunch, sedan några PBL:möten tills, och därefter begav vi oss för att se hur massajernas by såg ut, vilket jag kommer berätta om i nästa inlägg.

Utsikten från matstället och poolen var även den magisk

När vi fick gå med massajerna då de vallade kor och kameler

Publicerat i Kenya | Lämna en kommentar

Dag 10-11 Nanyuki/Il Ngwesi

När vi kom tillbaka till Nanyuki åt vi först lunch på en restaurang som låg i ett träd. Där hade de även en egen fiskuppfödning och det levde apor och gäss där. På kvällen klädde vi upp oss då vi skulle ut och äta på en amerikansk restaurang. Där åt vi god mat, drack lite vin och pratade med brittiska soldater. Vid 12-tiden åkte jag och några vänner hem, medan andra stannade kvar. När man väl la sig i sängen insåg man hur trött man var, det var första gången på hela resan som vi var uppe längre än till halv 11.

Dag 11 började med en liten sovmorgon, sedan åkte vi inom ett shoppingcenter med några souvenirbutiker innan vi åkte mot vårt nästa mål som var Il Ngwesi. Det var en lång resa dit, och över hälften av resan bestod av väldigt gropig väg, med rött damm överallt i 35 graders värme. Det var kort sagt en jobbig resa, och man blev väldigt smutsig. Men när vi tillslut kom fram så glömde man genast bort den. Vi kom nämligen till ett riktigt fint hotell, där man bodde mer utomhus än inomhus, och det hade dessutom pool! Jag, Amanda och Isabelle delade på ett rum med en stor balkong mot ett vattenhål där vi såg väldigt många elefanter och diverse antiloper under dagarna. Duschen var utomhus med samma utsikt, och till och med toaletten hade samma utsikt. Man stod i duschen väldigt länge bara för utsiktens skull.

Efter den långa resan fick vi resten av dagen fri, så vi kunde njuta av att bada i poolen (första gången vi badade), en lång middag och sen hamnade vi i sängs relativt tidigt. Dock var det lite svårt att somna, eftersom vi hörde hyenor hela natten och de lät så nära så man kunde tro att de var i rummet. Vid ett tillfälle gick vi upp, och trots att det var mörkt kunde man se ett djur (troligtvis en hyena) springa i vattnet och jaga något annat. Det var så värt att få höra och se detta istället för att sova.

Fiskrestaurangen och maten som jag åt där, den var såå god!

Mitt när vi åkte i sanden kom det en grön oas, där bland annat dessa tre befann sig

Vår dusch på hotellet

Publicerat i Kenya | Lämna en kommentar

Dag 9-10 Mpala

Dag 9 började med att vi åkte ut för att vandra uppför ett litet berg, det var en väldigt taggig klättring (det var tur man hade långbyxor) och vi fick höra att det kunde finnas giftiga ormar längs vägen. Som tur tog vi oss upp utan att träffa på någon orm, vi var bara väldigt varma. Men klättringen var så värt det, då det var så fin utsikt där uppe! Sedan var det dags för lunch, och efter lunchen var det ett par föreläsningar från doktorander som skrev om olika fågelarter och deras beteenden. En skrev om hur pärlhöns tar olika beslut. De var väldigt intressanta att lyssna på, tyvärr var det även väldigt varm och väldigt mycket flugor. När vi var klara där åkte vi vidare till ett ”fritids/skola” där eleverna pratar om bevarande. Mannen som var med oss där berättade om ett projekt de hade om att använda skalbaggar för invasiva kaktusar som har spridit sig i området. Efter det åkte vi och tittade på kameler, innan vi åkte hem för att äta middag och sova. Återigen fick vi sova i tält men dessa var större och hade sängar i sig.

Dagen efter var sista dagen på Mpala. Den började med att vi åkte upp till forskningscentret för att gå runt i laboratorierna, i deras bibliotek och kontor samt för att höra om fler projekt de har där, som bland annat inkluderade grevy zebror som det fanns väldigt många av i just det området. Innan vi åkte därifrån passade vi på att åka inom ett område där de hade forskat på hur kontrollerade bränder och olika djurslag påverkar ekosystemet. Då råkade det även ramla ner myrbo i en bil. Det blev en stunds panik och vi i de andra bilarna undrade varför de skrek så högt, men det lugnade ner sig när de hade fått ut de flesta av myrorna. Sedan tog vi farväl av de trevliga människorna på forskningscentret och åkte vidare mot Nanyuki (vilket det skrivs mer om i ett annat inlägg).

Mount Kenya i bakgrunden   En bild på grevy zebra och vanlig zebra, grevy zebran har mycket fler och smalare ränder samt större öron

Skolan vi besökte

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Vår sista kurs har börjat

Medan ni har fått läsa lite om Kenya så har livet rullat på här hemma. Jag har hunnit till Skåne och tillbaka, lämnat in min hemtenta i bevarandebiologin och börjat min sista kurs på EoD, nämligen kandidatkursen. Jag har sagt det innan och jag säger det igen, det är sjukt att tiden har gått så fort, så om ni funderar på att börja på programmet njut så länge ni går här!

Jag göra en studie på Skansen på deras linderödssvin som exjobb. Jag vet inte så mycket mer än att jag ska se hur deras beteende förändras om de utfodras samma tid varje dag eller slumpmässiga tider. Arbetsplanen är i alla fall inlämnad, jag har börjat leta artiklar och på tisdag ser det ut som om jag ska till Skansen för att ha möte där, så snart har jag lite mer koll på vad som ska göras! Just nu är jag väldigt taggad på att börja kandidaten, det ska bli kul att verkligen sätta sig i ett ämne i två hela månader.

Under tiden jag har varit i Uppsala har jag även hunnit umgås med några vänner jag inte har träffat sedan jag åkte till Kenya. Först åkte vi hem till Amanda och träffade hennes valp (sötaste fluffbollen) och sen åkte vi till Ikea där vi åt middag samt fikade. I fredags var det alumnidag vilket betyder att gamla elever bjuds tillsammans med nya elever till en hel em och kväll där olika presentationer hålls, och på kvällen är det middag. Rekommenderas att gå på om man vill ha lite tips inför framtiden!

Idag har det varit strålande sol och plusgrader, nu kanske våren är på väg?

Publicerat i Skola | Lämna en kommentar

Dag 6-8 Ol Pejeta

Dag 6 började med att vi åkte till Ol Pejeta som är en nationalpark. Det första vi gjorde var att sätta upp tälten och sedan åt vi lunch tillsammans. Därefter hade vi en liten föreläsning som handlade om vilken utrustning man använder då man spårar djur samt hur de identifierar lejon med hjälp av prickarna som de har vid nosen. Sedan var det dags att se på schimpanser. Det finns inga vilda schimpanser i Kenya, men i Ol Pejeta har de ett stort hägn som de håller schimpanser i som har varit med i tex cirkusar eller hållits som husdjur. Detta gör de alltså för att schimpanserna ska få ett så bra sista del i livet som de kan. Vi fick även se hur de tog initiativ till lek med djurskötarna. Efter det besökte vi en blind noshörning som också går i hägn, eftersom den troligen skulle dött om den hade gått fritt och tillsist var det dags för kvällssafari. Vi fick se gepard, elefant och lejon (de två sistnämnda på väldigt långt avstånd) men vi var nöjda då det var den första riktiga safarin. Vid middagen hade de tänt en stor brasa som vi satt runt och över oss lös det otroligt många stjärnor, precis som man har hört det skulle göra från andra som varit i Afrika.

Dag 7 började 06.00 med morgonsafari, och sedan var det frukost. Innan lunch åkte vi ut för att titta på deras korridorer (vägar som alla djur utom noshörningen kunde ta för att förflytta sig till andra nationalparker) och lyssna på forskningen som bedrivs vid dessa ställen. Vi fick även byta batterier och minneskort på kamerorna som satt uppe. Efter lunch åkte vi ut till en människa som har en ranch med kor i Ol Pejeta. Han berättade om hur de sköter sina kor i nationalparken, hur samgåendet med vilda djur går till och hur slakten går till. Vissa saker var där bättre än hur det var i Sverige, så som att korna fick gå förbi slakthuset varje dag i 2 veckor innan slakt så de var inte rädda när de skulle gå in där. Dessa kor bedövades även med bultpistol innan de avblodades. Efter det åkte vi på kvällssafari.

Sista dagen i Ol Pejeta blev fylld med lejon, när vi åkte ut på morgonsafari började vår chaufför köra väldigt snabbt, och det var för att det låg en lejonhane och en lejonhona  nära vägen. Vi fick även se de para sig, och för mig som älskar lejon tyckte det här var en av de bästa sakerna på hela resan. När vi sedan åkte vidare var det en elefant som gick över vägen väldigt nära oss och vi fick även se en giraff stå och dricka vatten. Efter frukosten åkte vi ut och spårade lejon, vi åkte till och med utanför vägen med personalen som jobbade där och det slutade med att vi fick se 6 lejon så häftigt!! En annan grupp var och tittade på när 3 elefanter blev sövda, vilket de också berättade var väldigt coolt. Man kunde alltså välja om man ville se sövningen (som Jens hade fixat dagen innan att man kunde få se, inte standard att det sker på resan) eller spåra lejon. Sedan var det dags att lämna Ol Pejeta för Mpala. Efter ännu en lång och väldigt guppig bilresa var vi framme, och då började vi med 2 föreläsningar om själva forskningscentret/nationalparken vi var i och sedan en om vildhundar och rabies. Sedan gick vi till en grotta, och när vi väl kom tillbaka därifrån fick vi duscha för första gången sen Nanyuki (gissa om vi var dammiga!) därefter var det middag och så träffade vi på en student från SLU som gjorde sitt masterarbete där nere om mastit hos kor. För övrigt var det även första gången sen Nanyuki vi kunde gå på en riktig toalett, i Ol pejeta var det ett hål i marken med två skynken runt.

Det var i Ol pejeta vi såg flest djur, bland annat hyena, kände dock att det fick räcka med bilder i det här inlägget men det kanske kommer fler därifrån senare. Det fotot med pålarna som sitter i marken är korridoren som det forskades vid.

Såg förövrigt att det blir väldigt långa inlägg nu, kan hända att jag skriver om ett ställe i flera inlägg framöver så det blir lättare att läsa.

Publicerat i Kenya | Lämna en kommentar

Dag 3-5 Naivasha/Nanyuki

Första heldagen i Naivasha delade vi upp oss i olika grupper då vi skulle göra olika aktiveteter. Min grupp började med att åka till ett hotell där det fanns vilda djur i deras trädgård. Så vi satt med varsin dricka i trädgården och tittade på djur. Efter det var det dags att åka båt på Naivasha sjön, där fick vi se flodhästar, och en mängd olika fåglar. Sedan var det dags för lunch vilket vi åt på campet, och när alla var mätta åkte min grupp ut för att rida. Detta var en av de häftigaste upplevelserna på hela resan, vi red runt bland vilda djur och eftersom vi satt på hästarna kom vi väldigt nära bland annat giraffer och zebror. Efter en dag med många utflyktsmål var det väldigt gott med middag, och på kvällen fick vi syn på ännu fler flodhästar precis bredvid campet innan vi gick och la oss.

Andra dagen var en riktig idrottsdag. Den började med att vi gick 8 km in i Hell’s gate, vilken är en nationalpark. Ännu en gång kom vi väldigt nära måvilda djur då de stod och betade i gräset precis bredvid gångvägen (det fanns inga lejon, elefanter eller dylikt i parken så det var därför vi kunde gå där). När vi hade gått på ett bra tag kom vi fram till en uppdukad lunch, och efter det var det dags att gå (klättra) i en revin. Ännu en väldigt rolig upplevelse på resan, vi fick klättra i rep, hala oss nerför stenar och hoppa ner i en å. När man kom hem på kvällen var man väldigt smutsig av allt damm, och väldigt trött.

Sista dagen i Naivasha åkte vi till en anläggning där de ”avlade” fra m nya rosor. Vi fick se många fina blommor och det pratades om hur jobbförhållandena ser ut i Kenya. Sedan var det dags att lämna Naivasha och åka en lång bussresa vidare till Nanyuki. Vi stannade på vägen och åt lunch samt köpte färsk mango för 2kr/st (!!) och när vi kom fram var det till ett hotell som såg ut som ett fängelse. På kvällen gick vi ut och åt middag på en lite finare restaurang, pizzan de hade där var magisk. Sedan blev det en natts sömn i en riktig säng.

En blandad kompott från hotellet, båtturen och Hell’s gate

Publicerat i Kenya | Lämna en kommentar

Dag 1-2 Nairobi

Vi landade runt 10 på morgonen i Nairobi. Där väntade vår lärare Jens med en stor buss som vi lastade in våra väskor i och sedan åkte vi till ett ställe där vi åt lunch. Innan resan tänkte jag att maten i Kenya bara skulle bestå av ris och bruna bönor, men oj vad fel jag hade. Maten har varit fantastisk under resan och den började med en stor buffé med alla sorters rätter man kan tänka sig. Det var även en väldigt fin miljö och det var över 20 grader utomhus så vi välkomnandes på bästa tänkbara sätt. När vi hade ätit åkte vi vidare till stället vi skulle bo på som hette Wildbeest, vi lämnade våra väskor och sedan åkte vi till ett giraffcenter. Där bevarar de den utrotningshotade Rothschild giraffen och utbildar människor. Man får även mata giraffer där, alltså lever djuren i fångenskap tills de som inte används som avelspar får släppas ut i det vilda. Vi hade även en föreläsning där innan vi åkte vidare till ett köpcenter för att fixa sim-kort till mobilen och därefter åkte vi till campingen och sov.

Dagen efter begav vi oss till ett köpcenter igen för att äta lunch och handla lite saker. De köpcenter som vi såg i Kenya var oftast instängslade och varje gång man skulle gå in där gick man igenom en säkerhetskontroll. Efter lunch åkte vi till David Sheldrick elefantcenter där de tar hand om övergivna elefantkalvar och uppfostrar de tills de är i 3-4 års åldern då de släpper ut de igen. De pratade om elefanterna och om någon av kalvarna gick fram till stängslet fick besökarna klappa dessa. Vi har haft väldigt många diskussioner huruvida vi tycker att det är centret är bra. Vi har ifrågasatt hur många elefantkalvar som faktiskt hittas utan flocken, hur närgångna elefanterna är med människor när de släpps ut i det vilda då de lever så nära människor under deras första levnadsår och hur bra de klarar av livet i det vilda. När vi åkte därifrån var det dags att bege sig till Naivasha där vi skulle campa i 3 nätter. Väl framme satte vi upp tälten, åt middag och sen gick vi och sov.

Bilder från djur vi såg vid lunchstället, giraffcentret i Nairobi, David Sheldrick och en utsiktsplats vi körde förbi till Naivasha

Nu är jag hemma igen!

Igår landade jag 05.20 i Sverige igen efter 24 dagar i Kenya. Resan har varit helt fantastisk, vi har fått uppleva så många saker och jag har svårt att förstå att jag har varit med om alla dessa saker. Vi flög från Kenya någongång vid 6 på kvällen i söndags, och sedan mellanlandade vi i Etiopien. Där spenderade vi 5 timmar innan vi åkte till Sverige igen. Igår sov jag lite när jag kom hem eftersom vi flög på natten och ett plan är inte det bekvämaste stället att sova på.. Sedan packade jag upp väskan, tvättade, köpte mat och packade väskan igen för just nu sitter jag på tåget ner till Skåne. Jag ska vara där en vecka nu eftersom jag vill träffa min släkt igen och få landa lite hemma. I de inläggen som kommer härefter ska jag skriva om vår resa i Kenya.

Lite sneak peak på vad vi har gjort under resan

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Spexigt värre

På ULLS (Ultuna stundentkår) finns det en hel del olika utskott, och ett av de är spexkomittén. Varje år planerar det utskottet ett spex, och det är enligt mig en av de roligaste händelserna under året. När jag kom till SLU hade jag ingen aning om vad ett spex var, men man kan förklara det som en ”parodi/rolig version” av kända sagor med inslag av sång och dans. Dessutom får publiken ropa ut ”prata finska/gör allt baklänges” osv, och sedan ska de på scenen följa dessa direktiv. Resultatet blir väldigt roligt. I år heter spexet ”Per Olsson i underlandet eller tjärleken övervinner allt eller dejtrix”. Jag kommer tyvärr inte kunna se föreställningen i år eftersom jag är i Kenya då.

Förra året var jag dock med som dansare i spexet och det är en av de roligaste sakerna jag har gjort på skolan. Jag träffade nya härliga människor, vi skrattade väldigt mycket och det var en fin gemenskap man kände med de andra som deltog i spexet såsom skådespelare, trivsel, PR och kostym. Det finns alltså något för alla att delta i! Eftersom jag älskar att dansa så var det förstås väldigt kul att få göra det också. Vårt spex hette ”Harriet och mjölkrelikerna” och var alltså baserad på Harry Potter, och vi dansare var med som elever och zombiekor. Förutom att vara med på scenen eller i kulisserna får man även gå på en spexpubrunda, och vara med på 2 sittningar och en pub. Så om ni vill göra något roligt utanför studierna så kan jag varmt rekommendera att gå med i spexet, eller bara gå på föreställningarna, ni kommer få ett gott skratt vilket som! Det finns även vissa nationer som sätter upp spex, så där kan man också vara med.

Spexdansarna förra året, jag vet inte var den skånska flaggan kom ifrån… Tyvärr lyckades jag inte ladda upp fler bilder, men om ni vill se mer från spexet kan ni kika in på deras instagram ”ultunaspexet”

Publicerat i Fritid, Skola | Lämna en kommentar

Vad kan man göra efter programmet?

I och med det nya ramschemat så kommer årskurserna efter min ta en husdjursexamen. Det ska även gå att ta ut en biologiexamen. Men vad kan man då göra med dessa? Det finns de som blir djurskyddsinspektörer eller jobbar på andra avdelningar på länsstyrelsen, jobbar på djurpark, med försöksdjur, som lärare på gymnasieskolor, eller jobbar på gårdar och djursjukhus. Det är även många som har startat eget företag och jobbar som rådgivare eller instruktörer. Såklart kan man även gå olika masterutbildningar efter programmet, och därefter kan man till exempel utbilda sig till forskare eller varför inte jobba som expert inom EU när det ska skapas lagar kring djur?

Man kan i princip välja det ämne som verkar mest intressant under utbildningen såsom etologi, djurskydd eller bevarandebiologi, fokusera in sig på det och sedan försöka hitta ett arbete utifrån det, bara fantasin sätter gränser! Det som också är bra med programmet är att vi läser om både lantbruksdjur, sällskapsdjur och djurparksdjur/vilda djur så vi får ett brett spektrum, dessutom är vi väldigt vetenskapligt inriktade så den kompetensen får man också med sig.

Vad hade ni helst velat jobba med?