Filosofi för vardagsfilosofer

Nyligen lanserades en ny tidskrift, Modern filosofi, som ger inblick i livets filosofiska klurigheter med hjälp av ’gamla klassiska filosofier’ och nutida moderna tänkare. Målgruppen tycks inte framförallt vara filosofer, utan alla tänkande, reflekterande varelser som har viss beredskap att utmanas i sina invanda tankemönster. Såväl naturvetenskaplig som samhällsvetenskaplig forskning ger upphov till – och/eller har sitt ursprung i ? – filosofiska funderingar över livet, och ett lagom lättsmält magasin att ta med i grubblerierna är välkommet på den svenska tidningsmarknaden.

Inte minst kan det ge våra studenter inom de forskningsfälten, som får varken vetenskapsteoretisk eller annan filosofisk skolning i början av sina studier, eller ens alls, en inspirerande aptitretare och behaglig motivation att reflektera över de stora gåtorna, bortom de begripliga teorierna. Många är nämligen de av våra studenter som i etikundervisningen visar stor fallenhet och intresse för dessa frågor, i relation till sina fackområden/ämnesstudier. Härmed får ni, o alla andra, ett tips på något att roa sig med, nu när höstmörkret kryper närmare och vi får tillbaka en timme i helgen. Men… ’finns’ tid, kan den verkligen ’fås’ och ’förloras’, är väl bara vår uppfattning om den…, men kan vi ha en uppfattning om något som inte är…?