Etiska aspekter på zoonoser

MRSA sprider sig i Danmark, nu får skolklasser inte längre besöka smittade grisgårdar och fyra personer har dött pga antibiotikaresistens. Hur kan samhället ta ansvar för att förbygga spridning av smitta, med vetskap att zoonoser inte bara innebär kostnader utan även påverkar djurvälfärden? Hur kan samhällets respektive individens ansvar balanseras? Kan, eller bör, samhället lägga restriktioner på produktionsformer, transporter och t.o.m. individers konsumtionsmönster? Hur påverkas utvecklingen av zoonoser när klimatet blir varmare, och hur definieras medborgarens/konsumentens/producentens ansvar? Klassiska frågor om frihet kontra ansvar, liksom om integritet och välmående ryms i ett nu utlyst doktorandprojekt.

Avdelningen för filosofi vid Wageningens universitet utlyser en doktorandtjänst på temat etiska aspekter vid förebyggande av zoonoser. Se info nedan:

PhD position in ethics: The chair group Philosophy at Wageningen University, The Netherlands, is seeking applications for a PhD position (fully employed) for a study on ETHICAL ISSUES IN RELATION TO PREVENTION OF ZOONOSES.

You can apply till 15 September 2014 (extended deadline). More information at https://www.wageningenur.nl/en/vacancy/PHD-Ethical-Issues-in-relation-to-prevention-of-zoonoses-2.htm