Etikvecka i Uppsala – kongress, workshop, paneldebatt

Nu i veckan som kommer händer mycket på etikfronten i Uppsala:

På onsdag 11 september kl 16-18: ”Ethics for Sale?” Öppen paneldebatt i universitetshuset om vem som har ansvaret för att den mat som säljs i affärer är producerad på ett etiskt acceptabelt sätt. Med Frauke Pirscher, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg; Gunnar Rundgren, författare och debattör; Lars Nellmer, vd för KRAV; Birgitta Wahlberg, Åbo Akademi; samt Maria Andersson, Inköpschef och försäljningsansvarig på café & restaurangkedjan Barista. Och publiken! Det blir kontroversiella påståenden, etiska dilemman, tyckande och tänkande. Det kostar inget, och alla är välkomna! Diskussionen hålls på engelska.

Mistra Biotech workshop om etik, ny bioteknologi och jordbruk. Gustavianum, onsdag 11/9 kl 9 -15.45. Föranmälan krävs.

Torsdag till lördag i unversitetshuset – EurSafe-kongressen: Internationell vetenskaplig konferens på temat ”The Ethics of Consumption – The Citizen, the market, and the Law”. Det går fortfarande att anmäla sig och det finns även endagsbiljetter tillgängliga.