Read my latest article in Jaktjournalen! (Swedish)

Diving ducks are susceptible to lead poisoning when they eat lead pellets which they mistake for suitable stones. Mallards are however dabbling ducks.

In my newest article, I debate that we should ban the use of lead in hunting ammunition – which among other things can bioaccumulate in apex predators and cause lead poisoning. Read the entire article at Jaktjournalen or below!

Debatt: Förbjud blyammunition nu!

Jag vill att vi rör oss mot en framtid dÀr jÀgares viltvÄrdsinsatser inte vÀrderas lÀgre Àn andras. Det starkaste skÀlet att vi förvaltar naturens resurser Àr trots allt att vi vill att de ska öka i vÀrde: det vilda fÄr aldrig ta slut. Vi mÄste ta till oss forskningen och anamma ny teknik.

Vi lĂ€ste i dagarna om SLUs nya krisrapport om kungsörnarnas försĂ€mrade tillstĂ„nd till följd av blyförgiftning. Det Ă€r tyvĂ€rr en rapport som inte sticker ut i forskningssammanhang. Även frĂ„n andra vĂ€rldsdelar (sammanstĂ€llt av Fisher et al., 2006) har man visat att splitter frĂ„n jaktammunition finns kvar i de slaktrester som lĂ€mnas till förmĂ„n för asĂ€tarna, och att i vĂ„ra marker och sjöar fĂ„glarna fĂ„r Ă€ta hagel i tron att det Ă€r lĂ€mpliga grusbitar. Men den mĂ„ltiden Ă€r priset föga vĂ€rd.

Bly som motsvarar bara nÄgra fÄ hagel Àr tillrÀckligt för att ge akut förgiftning för en anka, medan en mindre mÀngd hagel kan istÀllet ge en lÄngsam död. Om den förgiftade ankan i sin tur blir uppÀten, börjar bly ansamlas i en kedjereaktion.

Bly Àr ett potent gift som skadar vÄra nervsystem, vÄr förmÄga att skaffa barn, vÄra njurar och kÀrl bÄde vid inandning och nÀr vi Àter det. SÀrskilt barn bör undvika bly eftersom deras kroppar tar upp det mycket bÀttre Àn oss vuxna. Det gÀller Àven blyoxider, som löses upp i vÄr magsyra. Vi vet att det inte finns nÄgon mÀngd bly som inte Àr giftig. Större bitar som upptÀcks gÄr sÄ klart att skÀra bort frÄn maten, men en vanlig blykula splittras nÄgot oerhört.

I en rÄdjurskropp kan mycket smÄ blyfragment som svÄrligen skulle upptÀckas utom pÄ en röntgenbild lÀgga sig mer Àn 45 centimeter frÄn trÀffpunkten. Skulle man skÀra bort det finns det inte sÀrskilt mycket kvar av ett rÄdjur att Àta. Med en kopparkula Àr resterna fÀrre, och dÄ dessutom mindre giftiga Àn bly.

Jag kan bara konstatera att bland den mest skarpa kritiken mot jakt Ă€r bruket av blyammunition. FrĂ„n början var det inget konstigt att vi hade bly. Det Ă€r en vanlig metall, billig, tung och mjuk – vilket gav den goda ballistiska egenskaper och hög verkningsgrad. Men debatten har pĂ„ senare tid drabbats av allt fler myter kring blyammunitionens fördelar. LĂ„t oss slĂ„ hĂ„l pĂ„ nĂ„gra av dem.

PĂ„ JĂ€gareförbundets hemsida kan du hitta utförliga guider kring olika typer av ammunition samt hur du vĂ€ljer blyfritt. DĂ€r kan du lĂ€sa att man till samma peng kan köpa expanderande kopparkulor i alla vanliga kalibrar, med samma skottverkan som kulor av bly. StĂ„lhagel var förr hĂ„rt omdebatterat – men modernt stĂ„lhagel Ă€r jĂ€mförbart med hagel av bly. Om man nu Ă€r Ă€rlig har de flesta av oss inte farit alltför illa av det bly vi fĂ„tt frĂ„n viltkött – men inte heller tycker jag att vi ska ge blyhaltigt kött till vĂ„ra barn eller lĂ€mna farligt avfall i naturen.

Vi har av tidigare miljöfarliga Ă€mnen som PCB och DDT lĂ€rt oss att en reaktionĂ€r instĂ€llning Ă€r sista utvĂ€gen nĂ€r vi gĂ„tt ut pĂ„ rutten is – lĂ„t oss nu agera förebyggande och fasa ut blyammunitionen, redan nu nĂ€r vi ser de första av det som komma kan. I ett brev till miljöminister Karolina Skog (MP) frĂ„gade i onsdags (26/4) Jens Holm (V) om regeringen avser verka för att ett totalförbud för bly i jaktammunition införs. Det tycker jag Ă€r helt rĂ€tt riktning.

Vi har förbjudit DDT. Vi har förbjudit PCB. Nu Àr det dags att förbjuda blyammunitionen.

Carl Vigren

JÀgmÀstarstudent & Mastersstudent i programmet för skötsel av vilt och fiskpopulationer vid SLU.

Politiskt obunden debattör.