Vecka 43

Måndag:

08 – 17 litteraturstudier

Tisdag:

08.15 – 12.15 TENTAMEN

13:15-16:00 Föreläsning: Konflikter ur ett interaktionistiskt perspektiv.

Onsdag:

9:15-12:00 Föreläsning: Konflikter ur ett institutionellt perspektiv

Torsdag:

13:15-16:00 Övning: Konflikter och konflikthantering.

Deadline 17:00 Konfliktövning.

Fredag:

9:15–12:00 Litteraturseminarium 4: Konflikter – Vad kan man göra i en konfliktsituation?

Deadline 12:00 PM Litteraturseminarium.

Lördag:

Jobbar med getterna.

Söndag:

Jobbar med getterna.

Vecka 42

Måndag:

08.30 – 16.00 Muntlig redovisning projektarbeten inkl. muntlig kursvärdering.

Tisdag:

08.30 – 12.00 Forts. muntlig redovisning

13:15-16:00 Föreläsning: Konstruktiva möten.

Onsdag:

10:00-12:00 Föreläsning: Genus och normkritik inom kommunikation och i arbetslivet.

Torsdag:

9:15-12:00 Föreläsning: Intervjuer.

13:15-17:00 Övning: Intervjuer och andra undersökningsmetoder. Fri placering.

Deadline reflektion 17:00

Fredag:

9:15-12:00 Litteraturseminarium 3: Yrkesetik och yrkesroller – Vad kan och bör en agronom göra?

Deadline 12:00 PM Litteraturseminarium.

Lördag:

Jobbar med getterna.

Söndag:

Jobbar med getterna.

Slutliga versionen av projektarbetet

Vi har ju då haft ett projektarbete i kursen ”husdjursproduktion – får, get, ren”.

Jag valde att skriva om genotypning av getter – som inlämning skulle vi skriva ett A4 ungefär om ämnet, givetvis då från vetenskapliga källor.

Inlämningen var idag och här är slutresultatet:

Genotypning av getter

Getter finns på många olika platser runt om i världen och det finns en stor genetisk diversitet mellan olika raser beroende på var de kommer ifrån. Getter är väldigt anpassningsbara djur, vilket har lett till att det finns raser som är anpassade till olika produktionssystem, klimat och miljöer. Getgenomet har studerats i långsam takt, både på grund av brist på molekylära verktyg men också för att det inte finns tillräckliga investeringar.

Hos nötkreatur och får har tusentals kvantitativa egenskapers loci (QTL) identifierats, medans cirka nio stycken genomskanningar har gjorts på getter. Dessa har tagit upp exteriör, tillväxt, fiberkvalitet, nematodresistens, mjölkavkastning, köttavkastning och reproduktions fenotyper. Till exempel så har man identifierat mutationer i alfa-S1 kasein genen som har en stark effekt på mjölkkompositionen och PIS-lokuset som är kopplat till intersexualitet och hornlöshet. Forskningen kring genotypning av getter pågår just nu kring att få en global översikt på den molekylär-genetiska variation som finns.  Preliminära data från Italien indikerar att SNP-panelen som används för getter är väldigt informativ, den skulle dock kunna förbättras genom att lägga till SNP från getter som anpassat sig till extrema klimat och miljöer. Något som kräver internationella projekt och ett stort antal prover.

Genomiska teknologier gör det möjligt att undersöka komplexa egenskaper som är svåra att mäta, till exempel vilka genetiska markörer som har korrelation till regioner på genomet som påverkar anpassningen till miljön. Getraser som har anpassat sig till olika produktionssystem i extrema och tuffa miljöer kommer att spela en stor roll i den processen, eftersom att deras genom förmodligen skiljer sig från andra getrasers.

Genom att bygga ett referensgenom för getter så skulle man kunna undersöka hur olika mRNA och microRNA uttrycks hos ett brett utbud av vävnader och under experimentella förhållanden. Det finns en ny design, 52K SNP-chip, som förväntas påskynda den framtida forskningen kring getgenom.

Vid utformandet av 52K SNP-chip designen så hade man uppskattningsvis identifierat cirka 12.000.000 hög kvalitativa SNP-varianter i getgenomet, som fanns i en databas tillsammans med deras biologiska och tekniska egenskaper. Dessa SNP identifierades inom och mellan sex olika raser, innehållande totalt 97 individer. Totalt valdes 60.000 SNP, jämnt fördelade över genomet ut för oligotillverkning. Tio raser användes sedan för att utvärdera SNP innehållet och 52.295 loci kunde framgångsfullt genotypas och användas. Den nya designen av 52K SNP-chip förväntas ha en stor betydelse för analys av den genetiska arkitekturen för egenskaper med ekonomisk betydelse och även för analysen av populationsstrukturer hos getter över hela världen.

Vecka 41

Måndag:

08 – 17 litt.studier, projektarbete

Åker hem från Skåne

Tisdag:

08 – 09 litt.studier, projektarbete
09.30 – 12.15 Hälsa och sjukdomar, får och get

13:15-17:00 Föreläsning: Beslutsprocesser för etiskt välgrundade beslut.

Onsdag:

8:15-12:00 Föreläsning. Kommunikationsplanering, kommunikationsstrategier, Information och kommunikation till olika målgrupper.

Årets pubrunda!

Torsdag:

9:15-12:00 Övning: Kommunikation till olika målgrupper.

Deadline – Lämna in slutlig version av projektarbetet (Får, get, ren – kursen)

Fredag:

Deadline 12:00 – PM Litteraturseminarium.

13:15-16:00 Litteraturseminarium 2: Processledning och projektledning- Vad gör en projektledare/processledare?

Lördag:

Stall- och hundvakt

Söndag:

Stall- och hundvakt

Studiebesök

Idag har vi haft studiebesök med kursen Husdjursproduktion – får, get, ren. Vi besökte två gårdar, en getbesättning och en fårbesättning.

Först ut var Gålö gårdsmejeri ( http://www.galogardsmejeri.se/gallery_21.html) som producerar getost, skinn, korv och driver café. Sedan gick bussen vidare mot Hagby Gård (http://www.hagbygard.se/index.html) som producerar lammkött, skinn, ägg och en massa mer. De har även en solcellsanläggning och en otroligt fin gård och hemsida som jag tycker att ni ska besöka om ni har tid. Där går det att beställa köttlådor bland annat 🙂

Vecka 40

Måndag:

08.30 – 17.00 Studiebesök på två gårdar.

Lämna utkast på projektarbetet senast idag.

Tisdag:

08 – 09 litt.studier, projektarbete
09.30 – 12.15 Hälsa och sjukdomar, får och get

13:15-17:00 Föreläsning: (Hur) kan man få med sig människor i förändringsprocesser?
Deadline Projektplan och gruppkontrakt kl 16:00.

Onsdag:

9:15- 10:00 Halvtidsutvärdering.

10:15-12:00 Föreläsning: Professionella samtal och dialog.

Deadline kommentarer till projektplan kl. 16:00.

Torsdag:

9:15-12:00 Projektplansredovisning: Grupperna presenterar sina projektplaner inför opponentgrupp och kursledare.

13:15-16:00  Projektplansredovisning: Grupperna presenterar sina projektplaner inför opponentgrupp och kursledare.

Åker till Skåne

Fredag:

09.00-23.00 Breeders Trophy – Elitfölsauktion på Flyinge, Ung SWB.

Lördag:

10.00-12.00 Breeders Trophy på Flyinge, Ung SWB.

Söndag:

Breeders Trophy på Flyinge, Ung SWB.

Studiebesök i norduppland

Idag har vi varit på studiebesök hela dagen.

Det är i kursen ”projektledning och kommunikation för agronomer” som vi har besökt tre olika landsbygdsföretag i norra uppland.

Första stoppet gjorde vi på Ramsjögård (http://www.ramsjogard.net), ett familjedrivet företag som odlar och säljer grödor direkt till kund i form av olika lådor med det gården har att erbjuda – sallad, potatis, tomat osv, beroende på årstid då givetvis.

Andra stoppet var på Syltkrukan (http://www.syltkrukan.se/), där en kvinna – utbildad till husdjursagronom – driver ett café och producerar hemmagjord saft, sylt och honungsprodukter. Oerhört driven människa som verkligen inspirerade, fick med mig några produkter hem 🙂

Sista stoppet var på Ängsholmens gårdsmejeri (http://www.angsholmensgardsmejeri.se/), ett familjeföretag som drivs av två agronomer och en biomedicinsk analytiker. Fantastiskt fin gård och superkul att se vattenbufflar – nytänkande och häftig affärsidé!

Dagen har varit väldigt inspirerande och givande, vilka otroliga idéer och projekt som dessa människor har genomfört/genomför!

Bonde söker fru pub

Enligt tradition så visades Bonde Söker Fru på storskärm under torsdagspuben på kåren idag. Det serverades pommes och bearnaise – perfekt avslut på en väldigt lång dag.

Idag har vi nämligen suttit med projektarbetet i Projektledning och kommunikations kursen från 9-17 och haft möte med vår handledare ute på Jälla. På tisdag ska projektplanen lämnas in och vi har en del jobb kvar innan den är helt klar – men det fixar vi!

Jag var så nervös innan grupparbetet, att jag skulle hamna i en grupp med dålig stämning – men det blev över förväntan, ”min” grupp är verkligen asbra! Jag är imponerad av allas kunskap och driv, det är så intressant att bara sitta och lyssna/diskutera, eftersom att vi alla är från olika utbildningar så har vi olika synvinklar och kunskaper. Nästa vecka ska vi baka bullar och plugga – grym kombo!

Projektarbete

Jag tänkte berätta lite kort för er om det projektarbete som nyligen startat i kursen Projektledning och kommunikation för agronomer. Alla agronomprogram läser kursen, så vi är en väldigt stor och blandad klass. Vi har blivit indelade i mindre grupper om ca 5 personer i varje – där de försökt se till så att det finns minst en person från varje inriktning med.

  • Husdjur
  • Mark/Växt
  • Ekonomi
  • Landsbygdsutveckling
  • Livsmedel

Vår grupp ”Eldkrona” har följande projekt:

Utmaningar för stadsnära lantbruk

Beskrivning av projektet

Det byggs mycket i och omkring Uppsala. Precis i anslutning till Naturbruksgymnasiet vid Jälla är en stor exploatering på gång. Många villor är redan byggda, många fler planeras och i samband med detta, butik och skola. Hur påverkas ett skollantbruk av detta och hur påverkar skollantbruket boendet i närområdet. Vilka möjligheter finns för konstruktiva lösningar? Naturbruksgymnasiet vid Jälla är ett aktuellt fall, men det visar på en generell utmaning för stadsnära lantbruk som kan antas ha stor betydelse för framtidens matförsörjning. I projektet tänker vi oss att man har en dialog med ungdomar som läser på naturbruksprogrammet, men eventuellt också beslutsfattare och boende. Denna dialog kan innefatta intervjuer, workshops mm.

Beskrivning av projektbeställare

Jällagymnasiet är ett yrkesgymnasium strax öster om Uppsala med bland annat ett naturbruksprogram. Skolan har under året startat ett ambitiöst arbete med ett projekt som man kallar för Skola för hållbar utveckling (Grön flagg). Inom ramen för projektet vill man utforska hållbarhetsfrågor tillsammans med elever och lärare. En viktig komponent inom hållbar utveckling är den sociala dimensionen. Jällagymnasiet drivs av Uppsala kommun sedan 2002, men har fungerat som skola sedan 1937. Skolan ligger naturskönt i ett bra läge nära Uppsalas östra delar. På Jällagymnasiet finns naturbruksprogram inom lantbruk, skog, häst och djur och från och med 2017 även praktiska program som verkstad och bygg.