Tack och bock

Säger jag till denna termin! Det har varit fartfyllt minst sagt. Ny klass och nollning, några sittningar, påbörjade jägarexamen, hängt med kossor och grisar, träffat mycket nya människor, gårdsbesök, lärde mig massor om djurens anatomi, började jobba extra, haft många intressanta diskussioner om etik och moral, kämpat med statistiken och matematiken samt hunnit med några grupp/projekt arbeten. Ja ni hör ju allt man hinner på bara en termin på SLU! Kort och gott kan jag ändå säga att jag har haft väldigt kul samtidigt väldigt tufft.

Nu tar jag ett välförtjänt ”lov” i norr! Blir nog några dagar med mysplugg men bara korta stunder så att man även får vila och återhämta sig.

HA DE GÖTT HÄJ!

Nu går det undan.

Jag har nog inte haft såhär dålig kontroll på mig själv på länge. Jag har saker som ska göras på hög och stressen är total. Jag försöker strukturera upp allt men när man är trött så är det så lätt att det slår över i förtvivlan.

Igår gjorde vi jakt teori provet, jag hade ett fel för mycket. Jag blev besviken och har svårt att inte sluta tänka på svarsalternativen jag tog, det var så dumma små missar, men det var stressen och tröttheten. Dessutom är det inte hela världen då vi kommer få möjlighet att göra den en gång till i Januari. Jag har bara sån prestationsångest och tycker det är jobbigt när hårt arbete inte belönar sig. Men det är något jag behöver jobba på hos mig själv.

Man lär sig ett och annat om sig själv när man studerar. Man växer något otroligt. Det är inte alltid lätt, men vem har sagt att det ska vara det!?

Ny dag med nya tag! Hej och hå!

Mat mat matlådor.

Något en student måste bli bra på är att laga matlådor! Det är viktigt med näringsrik och aptitlig mat så att man har energi och ork för all hjärnaktivitet dagarna ut och in! Det är även ekonomiskt och väldigt tidseffektivt. Att stå vid spisen varje dag finns det inte tid till.

Såååå är du kanske en blivande student till basterminen i vår, eller vilken student som hellst, här kommer mina busenkla favvorecept:

Grönsakswok med ris (sötsursås och soya vid sidan)
-Succini eller squash
-Morötter
-Paprika
-Broccoli
-Lök
-Kikärtor
-Ris

Tortellini Pesto
-Tortellini med valfri fyllning
-Creme fraiche
-Pesto
-Ruccola
-Soltorkade tomater
-Fetaost

Grönkålswok
-Tärnade sötpotatisar
-Grönkål
-Grönsaksbullar eller kyckling
-Aioli eller varfri dressing.

En dag på campus.

En dag på campus som Husdjurs agronom: 
Anländer till campus med bussen, antingen 12an eller 4an. 
Köper en frukostpåse innehållande macka, kaffe och frukt från kiosken Amigo, bra pris!

9-12 Försöksdesign (Föreläsing)

Lunch, oftast har man med sig matlåda. Det finns många mikrovågsugnar i varenda hus.
Eller så köper man något från Amigo, Moccado eller Syltan som är våran restaurang här. 

13-16 Beteende och fysiologi (Föreläsing)

Sedan gäller det att klämma in arbete med projektgrupp där det finns tid. 

Tack för idag, slut för idag! 

Första Advent.

Nu är det 24 dagar kvar till Julafton! Julkänslan slog till då det kom massor av snö! Julstjärnan och några tomtar fick åka upp ur förrådslådan och strax jag ska se på någon mysig julfilm. Jag älskar julen, jag tycker det är en otroligt mysig tid. Vi har föreläsningsfritt rätt många dagar vid juldagarna, så jag kommer att vara hemma i Norrland hela 2 veckor. Jag kommer behöva jobba hårt i december, projektarbete ska bli klar, hemtenta ska skrivas, många statistikföreläsningar och jag ska jobba extra på The body shop i Forumgallerian. Men, det kommer bli toppen!

Glöm inte lucka ett i kalendern!

En fundering om framtiden.

Jag är en väldigt målmedveten person. Ofta så ser jag alltid ett mål eller en färdig produkt när jag tar mig ann någonting. När jag valde utbildning så funderade jag mycket på framtiden, dvs jobb och vad jag kommer kunna göra efter examen. Har jag igen slutlig bild känner jag mig inte driven eller motiverad. Jag behöver få konkreta exempel på vad jag kan göra, jag behöver även fundera ut vad jag skulle vilja göra. 

Jag kan ärligt säga att jag hade en liten dipp rätt nyligen. Det kändes som att jag inte såg eller visste någonting. Vid detta tillfälle börjar man fundera på varför man valde detta program, är det rätt för mig osv. Dessa små stunder av ovisshet är ok inser jag nu. Jag vet vad jag behöver, jag behöver påminna mig om slutprodukten emellan åt och mitt faktiska mål. Trots att jag sagt att jag kommer testa allt så var jag ändå tvungen att fundera ut var jag ser mig själv om 5 år. Vad jag vill med denna utbildning lite mer konkret. 

Jag kom fram till att jag kanske vill undervisa på gymnasieskola. Det kan man nämligen göra om man läser pedagogiska kurser vid sidan av arbetet sedan. Jag har även haft en ide att ska skapa en mer hållbar ridskola. Jag har ett stort intresse för skog och natur, kanske byta ut en valbar kurs och studera mera vilt för att sedan arbeta med viltförvaltning och biologisk mångfald. Ja ni hör ju, min inspiration har återvänt och jag tror alla dessa ideer är möjliga med min utbildning! Det enda som sätter gränserna är jag själv.

Ultuna näringslivsdag

Igår var det Ultuna näringslivsdag! Det var många företag som medverkade och stod vid en monter. Ett perfekt tillfälle för inspiration och för att mingla runt för att se vad som finns och vad man kan arbeta med i framtiden.
Jag tycker att det är väldigt trevligt med dessa dagar då det faktist är svårt att förstå vad man ska och kan jobba med efter avslutad utbildning. Man kan även knyta kontakter gällande exjobb, examensarbete och sommarjobb. Nu går ju jag bara första året så jätte mycket kanske inte händer för mig just nu, men jag blir faktist peppad och känner mig trygg när jag ser och får höra vilka möjligheter finns.

Imorgon har vi handledarmöte med min projektgrupp i kursen Etologi och djurskydd.
Vi har bestämt att göra en beteendeobservation på hästar som utfodras. Spännande och mer om det får ni veta sen!

Min förra medryttarhäst till vänster. En vinter dag i Norrland.

Hälsa och stress.

Både människor och djur har förmågan att känna stress. Det finns bra stress som många gånger är nödvändig. Den kan göra oss produktiva samt, i djurensfall, skydda dem från livsfara. Sedan finns det dålig stress. Det är kort och gott en stress som igentligen aldrig avtar, som tillslut påverkar allmäntillståndet och leder till ytterligare bestående besvär. Hos djur kan stress resultera i förändrade matvanor, minskad aktivitet, smärta, sjukdom och i andra fall hyperaktivitet och tvångsbeteenden. Hos människor likaså.

Jag brinner mycket för hälsa och välmående, både för djur och människor. Jag vill att djur ska få leva stressfritt i en miljö där dem kan utföra sina behov vilket ger dem tillräckligt med stimulans och möjlighet att vila. Det är också viktigt att vi människor lyssnar till våra behov och lär oss att hantera stressen som samhället och livet i allmänhet kommer med.
Så här kommer mina små tips på hur jag hanterar en lite stressigare vardag:

  1. Drick vatten och ät ordentligt.
    Energi och näring är a och o för att behålla orken.
  2. Kvällsrutin och sömn.
    Oavsett helg eller vardag lägger jag mig vid 22 för att vakna med solen vid 07 på morgonen. Vanor gör mig piggare och jag tar aldrig powernaps.
  3. Aktivera dig/träna.
    Endast en 30 minuters promenad i den friska luften varje dag gör susen!
    Känner jag mig svag fysiskt blir jag även svag psykiskt. Alla vi fungerar självklart olika men jag tror starkt på att man blir mer alert och får bättre tankeverksamhet av utevistelse och träning. Dessutom får du ett litet förråd av ”måbrahormon” av träning.
  4. Planera och organisera.
    För att undvika stress, tycker jag det är skönt att ha kontroll. Jag vill veta vad som sker under veckan och slippa känslan att jag kanske har glömt något. Se till att det är rent och städat i hemmet och i kalendern.

Det var några av punkterna jag anser är viktiga för mig.
Tack och Hej!